Gå til innhold
  • Bli medlem

Silke i ullundertøy - effekt?


mortonominus

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på forskjellen mellom silke/merinoblanding og vanlig merinoull? Vurderer Devold multisport t-skjorte og boxer mot Janus t-skjorte i 80-20 ull/silke, og houdini boxer i ull og silke.

Er det store forskjeller i hvordan materialene fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv undertøy fra Devold. Trodde faktisk det var 100% merino, men det var det ikke... er noen få prosent plastikk i det også, sikkert fordi det skal være mere slitesterkt! Jeg er i allefall fornøyd! Det jeg har er det som heter "active". Men kunne godt tenkt meg ett tynnt ullundertøy også... noen som har forslag til noe brukende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv undertøy fra Devold. Trodde faktisk det var 100% merino, men det var det ikke... er noen få prosent plastikk i det også, sikkert fordi det skal være mere slitesterkt! Jeg er i allefall fornøyd! Det jeg har er det som heter "active". Men kunne godt tenkt meg ett tynnt ullundertøy også... noen som har forslag til noe brukende?

Har flere eksemplar av Devolds Multisport-serie. Finnes med lang og kort erm, høy hals, rund hals, vanlig longs og 3/4 longs. Og i et utall farger. Ofte på tilbud. Jeg er kjempefornøyd og bruker det året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren silke av god kvalitet er et fantastisk produkt. Både varmt og kjølende, og har god svettetransport. Silke lukter heller ikke like mye som synttøy. Meget slitesterkt også.Har en silke t-skjorte som er fin i påskevær og fungerer veldig godt med ullnetting.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2541&cid=624

Sporsnett har tydeligvis bare dameutgaven igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold multi sport er 100% ull, og passe tjukt, i alle fall etter min smak. T-trøye sumarstid. Langarma trøye vinterstid, kombinert med nettingtrøye under på dei kaldaste dagane. Dei tjukkare ulltrøyene brukar eg bare som pauseplagg.

Ullstillongs har eg derimot nesten slutta med på grunn av den dårlege slitestyrken. Eg brukar heller Brynje nettingstillongs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Eg har ei Varde polotrøye i 85% merinoull og 15% silke kjøpt på spar Kjøp og er veldig fornøgd med den. Har nettopp fått meg ei Devold Multi-Sport trøye,men har ikkje fått brukt den. Varde trøye er også tynn ,men føles litt tjukkare enn Multi-Sport trøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull finns av flere opprinnelse-sauer, og i felre behandlinger. Kort kort:

Merino-ull: Finere hår, klør ikke

Alpakka: Mindre slitsterkt, men kan gjøres blankt, lett. For fine ting

Finns diverse andre. Lange sterke hår klør, men er mer slitsterke.

Deretter er det behandlingene:

Loden: Kokt, utplattet, og dette repetert mange ganger (50 var det førr i tiden). Gir en tett, kløfri ting med visst motstand mot vann.

Renset for lanolin: Alt det du får kjøpt i vanlige butikker luktar ikke sau. Det er fordi man renset bort lanolinet, alltså saufett i garnet, som gjør det mer motstandsduktig mot vann. Du får tag på uvasket garn, feks fra Island og fra Færøyene.

Anti-lukt: Dette er en eller annen kjemisk forening. Selv mykket tveksam til feks Silver-bahandlinger. Zink-foreningene er gjerne nano-strukturer, som man faktiskt ikke vet langtidsvirkningene av. (Men det er en annen tråd. :)

Og blandningene:

Litt plast av en eller annen type forbedrer slitstyrken, spesiellt dersom det er korte hår fra sauene. Varierer ganske mye i mengde. Plasten issolerer ikke, det gjør ullen.

Den tetteste loden-typen du kan få tag på idag er sannsynligen svenska arméens byxa m/39, som er i det nærmeste uutslitelig. Alltså, 1939... Dessverre er dette vel kjent verden øver, så det er kostbare ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.