Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgeloft og andre herligheter i Hemsedal


Erling

Anbefalte innlegg

På lørdag gikk endelig turen til Høgeloft (1920 moh). En topp jeg har ønsket å besøke mange ganger, siden den er nr.2 på listen over de høyeste i hjemfylket mitt, og at den visstnok kan varte opp med god utsikt til Jotunheimen. Flere ganger har imidlrtid toppforsøk blitt utsatt pga skyer på toppen.

Turen startet på lørdag morgen med plaststøvler og telemark carving ski fra veien over Hemsedalsfjellet. Føret var upåklagelig, men skiutstyret en smule "overkill" for denne toppen. Fra Høgeloft hadde vi formidabel utsikt. Etter mitt skjønn må det være den beste utsikten til Jotunheimen du finner i Norge :) Alle toppene i Norge over 2400 moh kan ses derfra, og det mangler ikke så mye på at man kan se alle over 2300 moh også, kanskje er det bare Trollsteinsegga som mangler. I tillegg så jeg Rondeslottet, Norefjell og Hallingskarvet. Lenger sør var det så disig at jeg ikke så Gaustatoppen. Nedkjøringen var herlig etter at det øverste snølaget hadde smeltet litt i sola. Forøvrig brukte vi bare seks timer på turen inklusive et par matpauser.

På søndag var det Ranastongi (1900 moh) som ble besøkt. Også det en flott utsiktstopp. Til forskjell fra Høgeloft var utsikten mot Rondane noe bedre, og jeg mener jeg også fikk øye på Høgronden og Midtrondene. Når telemarksvingene fra toppene gikk utmerket med 3/4 stålkantski med BC-bindinger sier det noe om at skiføret også denne dagen var fantastisk. Ranastongi var en 5-timers tur for oss med start på sørsiden av Vadvatnet.

En av mine flotteste skihelger noensinne :D

Og nå er samlingen av 1900-meterstopper i Buskerud komplett :P

post-95-13347439036_thumb.jpg

post-95-133474390367_thumb.jpg

post-95-13347439038_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg syns det passa å fylle på litt på denne rapporten. Eg var nemleg i området samtidig. Saman med fire andre gjekk vi ein relativt flat skitur frå Eldrevatn til Sulevatn og gjekk dermed rundt Store Jukleggi-massivet som Høgeloft er ein del av. Nokre av oss hadde fryktelig lyst opp på Høgeloft, men fornuften tilsa at vi måtte kome oss heim att i tide. Dermed vart det ein fram-og-tilbake-tur.

Apropos "overkill": Det som hadde passa best denne dagen var faktisk skøyteski. Det vart mykje skøyting på oss. Snøen var perfekt til dette. Sjå berre fyrste bilete under, kor lite vi sank ned i snøen! Til og med pensjonisten mellom oss skøyta i veg. Imponerande! :o

Var du Erling ein av dei to vi såg i nærleiken av tamreinflokken som vandra i området? Men då hadde du kanskje nemnd det.

Vi gjekk så langt at vi såg utover Filefjell. Eg kan skrive under på det Erling skriv om utsikten frå Høgeloft. Den er storslagen. Men til og med frå kote 1460, rett nord for demningen i Sulevatn, er det god utsikt til Hurrungane, som de ser. Der biletet var teke var vi kome inn på løypa mellom Kljåbu og Sulebu. Ved same punkt kom GSM-signalet plutselig att også.

Føret heldt seg godt heile dagen. Tilbaketuren på 13 kilometer tok 90 minutt. Endå hadde vi god tid til å skravle og ta bilete! Vi var innom ein elvedal der niendeklassen ved skulen i Hemsedal hadde laga snøholer og overnatta tidlegare i veka. Det freistar litt å låne dette "hotellet" ei natt, men det vert vel med tanken.

Sola er jammen skummel på denne tida. Eg kjenner enno på leppene at eg skulle ha brukt solkrem! :?

post-200-133474390727_thumb.jpg

post-200-133474390735_thumb.jpg

post-200-133474390742_thumb.jpg

post-200-133474390749_thumb.jpg

post-200-133474390758_thumb.jpg

post-200-133474390768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du Erling ein av dei to vi såg i nærleiken av tamreinflokken som vandra i området? Men då hadde du kanskje nemnd det.

Lene og jeg satt og spiste lunsj på sørsiden av Høgeloft ved 11-12 tiden akkurat der stigningen mot Høgeloft starter da reinsflokken dro forbi. Vi tok jo bilder og greier, og syntes dette var stort. Dagen etter traff vi på en enda større reinsflokk ved Vadvatnet opp mot Ranastongi. Det var da vi skjønte at dette kanskje ikke var villrein. Et par av reinsdyra hadde jo "kubjeller" rundt halsen. Og jeg som trodde at det var kun Nord-Norge som hadde tamrein :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var det nok dykk vi såg. De starta oppstigninga rett etter at reinsflokken hadde passert.

Det er eigentleg ingen forskjell på tamrein og villrein, reint fysisk. Forskjellen er at tamreinen er eigd av nokon, vert merka og vert til ein viss grad gjeta så den held seg i riktig område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eigentleg ingen forskjell på tamrein og villrein, reint fysisk. Forskjellen er at tamreinen er eigd av nokon, vert merka og vert til ein viss grad gjeta så den held seg i riktig område.

Dette tror jeg bare er delvis riktig. Selv om de til forveksling ser like ut, er det STORE genetiske forskjeller mellom tamrein og villrein. Dette fordi seleksjonsprosessen har vært så ulik gjennom lang tid. Men selvfølglig eksisterer det også forvillet tamrein og tamrein som forvaltes som villrein, så bildet er litt komplisert.

Bare for å spore litt av :wink: Takk for referatene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sjeldne gang jeg har sett villrein har det slått meg at den er flottere enn tamreinen. Den får meg virkelig til å bli imponert - den hører så til de grader hjemme i den naturen den ferdes, mektige saker.

For øvrig flotte bilder her. Slik skulle været vært oftere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.