Gå til innhold
  • Bli medlem

fullblods tursykkel - hva skal jeg se etter?


Hawk!

Anbefalte innlegg

Har vært rundt på ulike sportsbutikker og sykkelforetninger og forhørt meg om hva de anbefaler meg som sykkel(pakkesel). Har planer om å benytte sykkelen til daglig småsykling i nærområdet når jeg ikke er på tur, men hovedpoenget med sykkelen skal være; lengre turer med full opppakking(asfalt og grusveier primært). Turer av varighet fra ei helg til noen uker. Om ikke NPL blir den første turen, er det ikke utenkelig at det vil skje i fremtiden. Trenger derfor en solid sykkel med muligheter for feste til vesker foran og bak, hele pakka!

På de ulike sportsbutikkene og sykkelforetningene jeg har vært borte i variere prisen for en sykkel som vil "gjøre jobben bra" fra mellom fem og seks tusen, mens andre igjen mener jeg må opp i 10 000. Dette er da uten vesker, men med skjerm og pakkebærer. Noen som har noen innspill?

Når det kommer til dempegaffel(låsbar) ser jeg fordelene når det kommer til komfort, men om jeg egentlig har behov for det når jeg ikke skal sykle "off road" er jeg usikker på. Det vil for det meste bli asfalt og grusveier. Muligens pengene kan brukes mer fornuftig andre plasser på sykkelen??? Og når det kommer til dempegaffel har jeg hørt at festemulighetene for front-vesker er noe ymse. Er det mulig å få noen bekreftelse på det, eller er det ett oppskrytt problem?

Når jeg er inne på vesker, er det noen som har noen gode anbefalinger å komme med, ser helst at de er vantette og ikke koster skjorta, samt at jeg naturligvis får med meg noe mer enn kun skjorta.

Hva av bremser er det å anbefale på en ren tursykkel, vil hydrauliske skivebremser være å foretrekke uansett eller kan vanlige klosser holde mål.

Har trettenhundre spørsmål til, men tenker å starte i det små. Om noen har svar på spørsmålene mine, eller annnen nyttig kunnskap som kan være av interesse er det bare å skrike ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hadt et par 23L bakmonterte vesker av samme type i ca. 2år.

De har vært montert på sykkelen hele tiden og utendørs hele sommeren.

Den ene beltespenna har fått en liten defekt, er ellers fornøyd med veskene.

Greit produkt til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle jeg lagt ut på en lenger tur, ville jeg sett på en sykkel med noe bedre kvalitet enn det aller rimligste. Langtursykler får du i alle prisklasser og former.

Det du skriver om dempegaffel stemmer. Med dempegaffel blir sykkelen tyngre, dyrere, trenger oftere vedlikehold og det er mer som kan gå istykker. Det er ingen festemuligheter for bagasjebærere på dempegafler i dag. Velg stiv gaffel.

Ortlieb vesker er førstevalget til svært mange langtursyklister.

Skivebremser har vært førstevalget til dedikerte syklister de siste ti årene. Mindre som kan gå istykker, bedre modulasjon, kraftigere, sliter ikke på felgringen slik som felgbremser gjør, men er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke så mye langtursykler eller -utstyr å få kjøpt i Norge, det er nok en lite lønnsom nisje. Fast-bikes er nevnt, men skal du ha deg en med rohloff-gir blir det dyrt.

I prinsippet kan du bruke en hvilken som helst hybridsykkel, men det kan være en fordel med "eyelets" på gaffelen - ett skruehull på hvert gaffelben som tillater deg å feste bagasjeholdere ved forhjulet. Dette forutsetter stiv gaffel. Det finnes noen bagasjeholdere laget for dempegafler også, men da bør du ikke legge colaflaska di i frontveska :-P

Ellers er skivebremser så absolutt å foretrekke, de bremser bedre i regn og søle, og de virker selv om felgen blir skjev etter eikebrudd (i det minste fram til neste tettsted). Men de fleste tursykler kommer faktisk med felgbremser. Grunnen er at felgbremser er enkle å reparere og å vedlikeholde - en klar fordel hvis man befinner seg på de mongolske steppene med 80 mil til nærmeste mekaniker (som sannsynligvis aldri har tatt i skivebremser han heller).

Et skikkelig bagasjebrett fra tyske Tubus, laget for å tåle vekt, kan du kjøpe hos utedepot.no. Det meste annet du får kjøpt i Norge holder tung last et par sesonger, men så ryker gjerne sveisepunktene. Men i det siste har det kommet aluminiumsbærere som er sterkere enn gjennomsnittet, så det kan lønne seg å lete litt rundt. Old Man Mountain er en amerikansk produsent like solid som Tubus, men der må du importere fra utlandet selv. Mulig du kan få kjøpt fra Sverige eller Danmark.

Forsikre deg om at bærer og bagasjeveske passer sammen! Selv bruker jeg Ortlieb vesker. De koster men det er gode garantier på dem og de varer et halvt liv.

En ting å merke seg når du skal laste opp sykkelen med 25 kilo campingutstyr er at lette hjul med 32 eiker ikke er bygget for en slik oppgave. Da får du problemet med at eikene ryker. Sist sommer møtte jeg en meget frustrert polakk i Alta som hadde byttet felg og eiker to ganger på turen fra Polen og opp. Han hadde blitt fortalt av en ivrig selger at 32 eiker ikke var noe problem fordi felgene var så fantastisk sterke. Man kan lure på hva det er å tjene på å tyne vekta med fire eiker pr hjul når du likevel skal laste opp et tosifra antall kilo for langtur.

Men merk at et maskinbygget standard 36 eikers hjul tåler heller ikke all verdens. Hvis du veier litt selv og skal ha mye bagasje, så sørg i det minste for å fordele vekta på begge hjulene, mao bagasjebærer foran og bak. Ta med deg et par eiker ekstra, og få en reparatør til å instruere deg før du drar. Tralle er også et alternativ, det finnes mange gode løsninger, og det sparer deg dessuten for arbeidet og kostnadene med bagasjebærere foran og bak. Ulempen er at tralla gir deg noen kilo ekstra.

Et annet alternativ er faktisk å få bygget seg et par hjul til turbruk. Mavic a-719 felger, dobbelbuttede eiker og shimano XT-nav er en god og ikke altfor dyr løsning som jeg fikk tilbudt hos både Spinn og Sportslageret i forfjor. Hjulparet kostet meg litt i overkant av 3000 kroner, og jeg satte dem på en vanlig hybridsykkel sammen med solide bagasjebrett foran og bak. Ballongdekk. På det meste hadde jeg 40 kilo last pluss mine egne 95 kilo over Finnmarksvidda i sommer. Reparatøren min kjente på alle eikene etter turen, men det var ingen ting å stramme opp, sa han. Hvis du har 26 tommers hjul kan et par blodsolide utforhjul gjøre samme nytten, men dette blir like dyrt som å bygge.

En blogger her inne på forumet som har lagt ned mye arbeid i å legge ut bilder, råd og lenker om tursykling finner du på http://www.plohn.com/sykkelturer/.

Og hvis du vil bruke ti tusen på en fullblods tursykkel, så er Surlys "trucker" modeller veldig populære. De kan kjøpes i Sverige, og mot et fraktillegg får du dem tilsendt i kasse hit til landet: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=10&funk=steg_tva&artgrp=9931

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter ny sykkel selv, og etter og ha saumfart titalls sykkelprodusent-sider så har valget falt på typen cyclocross sykkel. Dette er en sykkel som tar utgangspunkt i en landveissykkel kombinert med terrengsykkel i motsetning til hybridsykkel som er en kombinasjon av bysykkel og terrengsykkel.

Her har du noen gode eksempler på sykler fra Gary Fisher -> http://www.trekbikes...oad/cyclocross/

post-5172-0-01307700-1335795352_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en White sykkel med stiv gaffel http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykler/sc-lite-ff-hybridsykkel-12-1077780 til 6999 på XXL. Har også fått tak i vesker til foran og bak samt ei styreveske, ett sett med horn, kombipedaler, støtte og skjermsett. Det jeg er på utikk etter nå er noen skikkelige gode pakkebærere til foran og bak. Må gå an å feste dem med hjul som har skivebremser. Jeg har også tenkt med at bæreren i front skal være av typen med ei hylle på toppen. Når det er i boks vil sykkelen min være komplett. Takker for gode råd og tips.

Har noen erfaringer med pakkebærer som er aktuelle er det bare å skrike ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som vet om noen pakkebærere foran primært, men har du en knakende solid og god sak som passer til skivebremser er jeg åpen for forslag for bak modeller også. Men det begynner å haste litt for mye med tanke på front bæreren, har sett litt på Surly og Jandd sine, de ser flotte ut, men virker ikke som de er laget for skivebremser, ut fra det jeg har funnet av info. Noen som har eraringer er eller vet hvordan/om det er mulig å trikse litt selv for å få det til å passe. Da utenat det går ut over lastekapasiteten og stabiliteten. Fant de på Amazon, men kunne ikke sendes til Norge, selvfølgelig.

.

Er i desperat behov for gode råd, ettersom jeg etter all sannsynlighet må bestille fra utlandet, noe som kan ta tid. Når jeg er ferdig med eksamene mine(om ikke alt for lenge) reiser jeg på tur, det burde være i boks da. Ellers har jeg seriøse utfordringer foran meg.

Svar de som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en lignende Taraen, fra Gmax. Har så vidt kikket på den, skal festes med noen slangeklemmer og diverse, er spent på hvordan det vil fungere. Men før jeg kan vie all oppmerksomheten mot sykkelen må jeg gjøre meg ferdig med eksamen.

Har også et spm. angående sykkel lys. Bak vil det nok fungere med et vanlig baklys, men foran vil styreveska skygge for sikten til lyset. Vurderer å skaffe meg en T7 led lenser eller lignende, og feste foran på en eller annen smart måte slik at den er mulig å bruke som vanlig lykt også. Noen som har noen råd/tips om hvordan jeg bør gjøre det, eller hvordan andre gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en vanlig hvit led-lykt - de flate med ei hempe på baksida som festes til en liten plastbrakett som følger med. Men i stedet for å feste den i plastbraketten, slår du ei slangeklemme rundt styrerøret i rammevinkelen på sykkelen. Tre hempa ned på klemma, og stram klemma. Lykta blir hengende et godt stykke under styreveska og således synlig for bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis soliditet og langtur er stikkord ville jeg gått for stålramme fremfor aluminium. Sveisene på stålrammer blir sterkere med årene og med bruk, mens de gradvis svekkes på alu. Forskjellen i vekt på min Jamis 29' i XL er ikke mer enn 400 gram mellom alu og stål. Ved å velge bort demper har du tjent inn den ekstra vekta.

Forøvrig kan en 29' terrengsykkel være et godt alternativ. Velg bare noen dekk som ruller godt på asfalt.

Edit: Oops, nå så jeg at du allerede hadde kjøpt sykkel.. Jaja, kan likevel stå i tilfelle noen andre lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei stålramme har dessuten den fordelen at stål er mer elastisk enn aluminium. Du kjenner f eks tydelig forskjell på aluminium kontra stål når du kjører over en dump i veien.

Men jeg visste ikke at man produserte stålrammer lenger? Er de på vei inn igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei stålramme har dessuten den fordelen at stål er mer elastisk enn aluminium. Du kjenner f eks tydelig forskjell på aluminium kontra stål når du kjører over en dump i veien.

Men jeg visste ikke at man produserte stålrammer lenger? Er de på vei inn igjen?

Sjekk disse f.eks..

http://www.tri-sport.no/products/trek-gfc-sawyer-29

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/racer/kona-honky-inc_-10/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips til langturen

http://www.adventurecycle-touringhandbook.com/

Har fått denne boken av broderen, mye nyttige tips for folk som skal legge ut på lengre turer. Alt fra valg av sykkel til hvordan du pakker veskene/hengeren, diverse utsyr + mange inspirerende reise skildringer. Tror en kan finne boken nyttig uavhengig nivå/erfaring.

(den er på engelsk om noen lurte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Men jeg visste ikke at man produserte stålrammer lenger? Er de på vei inn igjen?

De fleste dedikerte tursykler produseres med stålramme i høykvalitets stål. Det er mange grunner til at stål velges foran aluminium og karbon på dedikerte tursykler, bl.a. er stål lettere å reparere hvis det først skulle skje noe galt, men det er også mange andre grunner til at stål foretrekkes.

Det at det skal være lett å reparere er også grunnen til at de fleste dedikerte tursykler er ustyrt med 26" hjul - det er verdens mest utbredte hjulstørrelse og derfor den størrelsen det er lettest å få reparert/byttet/fikset verden rundt. Et 26" hjul er også sterkere enn et større hjul og tåler mer bagasje. Filosofien om at det skal være lett å reparere er også grunnen til at de fleste dedikerte tursykler er utstyrt med v-brems i stedet for skivebrems. V-brems bremser godt nok, og den er lett å reparere og finne deler til "verden rundt".

Dedikerte tursykler er laget for å sykle jorden rundt og og samtidig være så enkle som mulig å få fikset eller kjøpt reservedeler til verden rundt. Det er filosofien bak de konstruksjonen, designet og utstyrsvalget på fleste dedikerte tursykler (selv om det sikkert fins produsenter som prioritere andre ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er noen bilder av hvordan sykkelen min ble seende ut. Bildene er kanskje ikke de aller beste for å i detalj studere sykkelen, men de gir vertfall et visst inntrykk av hvordan sykkelen ble rigget. Det siste bildet er kun med for stemninga sin del.

Sykkelen ble som kjent White sykkelen med stiv fremgaffel -->Fungerte knirkefritt på turen. Veskene er fra Biltema og anbefales på det sterkeste, Solide vanntette vesker til en hyggelig pris. Pakkebæreren foran er fra G-max med ei hjemmesnekra dørkplate til hylle på toppen. Bak stammer bæreren fra XXL, samme med styreveska(rommet d7000 m18-105mm).

Teltet er Ringstind light 2. Ikke noe negativt å si om det heller.

post-10136-0-38477400-1343865185_thumb.j

post-10136-0-76945500-1343865197_thumb.j

post-10136-0-00252000-1343865225_thumb.j

post-10136-0-41738200-1343865268_thumb.j

post-10136-0-87743100-1343865283_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.