Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak - erfaringer?


runerene

Anbefalte innlegg

Har gått og sikla etter nytt telt i lengre tid nå, og er i ferd med å falle ned på Allak fra Hilleberg. Jeg kommer til å bruke det fortrinnsvis til helgeturer, både med kajakk og til fots. Hovedsaklig vår/sommer/høst, men en sjelden vintertur også.

Det som tiltaler meg med teltet, er relativt bratte vegger og litt høyde under taket, samt to innganger/fortelt. At det skal tåle godt med vind og snø, teller også en del. Har hørt stort sett bare godt om Hilleberg-teltene - bortsett fra den litt stive prisen da.

Bør jeg lete videre eller løpe og kjøpe? Kjør debatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har også vært svært interessert i Hilleberg Allak, og jeg har også tittet på Fjellreven sitt Akka Dome 2 - http://www.fjallraven.se/produkter/talt/akka-dome-2 , men nå har vi bestemt oss for å gå for Exped Orion Extreme - http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=42430 . Dette grunnet at teltet er noe større enn de to overnevnte, fin pris, samt mye god omtale av teltet både her på forumet og andre steder. Vi kommer nok til å bruke teltet mest som tre sesongers, men også noe på vinteren. Men det er helt klart at Allak er et supert telt med flott vekt og solid konstruksjon, bare synd at det er såpass stiv pris!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Har precis som dig tittat länge på Allak men Helsport Storsylen 2+ (nytt för i år) eller X-trem varianten är riktigt intressanta. Bättre pris också, kommer förhoppningsvis att bli ännu lägre än de rekomenderade utpriset som står på Helsports hemsida.

Så innan jag bestämmer mig för ett köp så kommer jag att titta ordentligt på Helsport tälten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På villmarksmessa var Helsport telt godt representert og som Bjørn sier så var Storsylen X-trem 2+ et svært så interressant telt. Teltet er nytt av året og bør nok være med i vurderingen når nytt telt skal anskaffes. vekt 3,1 +

rayun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Fått besked från xxl - de kommer att ha X-trem varianten som beställningssortiment till ett pris av 5699 kr. Nu blev det än mer intressant för mig!

Nu skall jag bara få till ett besök inne i ett sånt tält och se om jag gillar det. Annars så får det bli ett Allak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått og sikla etter nytt telt i lengre tid nå, og er i ferd med å falle ned på Allak fra Hilleberg. Jeg kommer til å bruke det fortrinnsvis til helgeturer, både med kajakk og til fots. Hovedsaklig vår/sommer/høst, men en sjelden vintertur også.

Det som tiltaler meg med teltet, er relativt bratte vegger og litt høyde under taket, samt to innganger/fortelt. At det skal tåle godt med vind og snø, teller også en del. Har hørt stort sett bare godt om Hilleberg-teltene - bortsett fra den litt stive prisen da.

Bør jeg lete videre eller løpe og kjøpe? Kjør debatt! :)

Kjøpte meg en Allak for et par mnd siden etter å ha gått å sikla på det leenge. Da jeg fant det til halv pris slo jeg til, det er jo ikke så ofte man finner Hilleberg til så reduserte priser. Brukte det senest nå i helga og må si meg meget fornøyd! Nå har jo ikke jeg hatt teltet særlig lenge, men hittil ser det ut til at det var et godt kjøp. Vurderte Exped Orion Extreme også, men valget falt på Allak og det har jeg ikke angret på (har ikke testa Orion selv, men hørt mye bra om det så det er sikkert også et knalltelt) :-P Har sansen for selvstående telt med to innganger, og vekta er jo heller ikke så verst (selvstående er absolutt å foretrekke for kajakkbruk!) For to pers om vinteren er Allak'en trang, men det fungerer det og hvis man har litt system. Som solotelt er det supert. Så jeg kan ikke annet enn å anbefale teltet på det varmeste :-P dersom du ikke har gjort det, ville jeg sett teltet oppslått før et evt. kjøp.

Mvh Amund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortinden 2 er også et kjempetelt og til den prisen er den et godt kjøptenker jeg. Veiledende utpris i helsports katalog er 5.995,-

Tror likevel jeg ville anbefale runerene et kuppeltelt siden noen av turene hans blir med kajak. Litt lettere å få selvstående kuppeltelt til å stå på stein/svaberg. Velger selv kuppelteltet oftere og oftere på mine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene, folkens. Det ble en tur innom Sportsnett i Oslo i dag, og etter å ha satt opp Allaken på tre minutter nede i kjelleren der, ble det handel, gitt! :mrgreen:

Med 15 prosent DNT-rabatt ble det 6.600 - og jeg tror det var verdt det! Har ikke sett Allak oppslått før, og det var romsligere enn ventet, samtidig som det tok oppsiktsvekkende lite plass på gulvet.

Storsylen er sikkert et bra telt, men Allak virker rett og slett mer fornuftig konstruert. For det første er alle tre stengene like lange, mens på Storsylen er ingen av samme lengde. Det kan fort bli knoting med å træ i stengene i tussmørke og stiv kuling da, gitt... Dessuten er selve konstruksjonen i Allak mer stabil, og jeg ville svært gjerne ha to innganger. Ett lite fortelt hver er atskillig bedre enn ett stort på deling, etter min mening. Til sist synes jeg det var litt merkelig med den "pukkelen" på Storsylen - får meg til å spekulere på om Helsport har "juksa" til seg noen cm høyde på teltet med den?

Så nå står det et Allak ferdig oppslått på kjøkkengulvet - og jeg står og gliser ved siden av og lurer på om jeg skal sove der eller i senga i natt :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene, folkens. Det ble en tur innom Sportsnett i Oslo i dag, og etter å ha satt opp Allaken på tre minutter nede i kjelleren der, ble det handel, gitt! :mrgreen:

Med 15 prosent DNT-rabatt ble det 6.600 - og jeg tror det var verdt det! Har ikke sett Allak oppslått før, og det var romsligere enn ventet, samtidig som det tok oppsiktsvekkende lite plass på gulvet.

Storsylen er sikkert et bra telt, men Allak virker rett og slett mer fornuftig konstruert. For det første er alle tre stengene like lange, mens på Storsylen er ingen av samme lengde. Det kan fort bli knoting med å træ i stengene i tussmørke og stiv kuling da, gitt... Dessuten er selve konstruksjonen i Allak mer stabil, og jeg ville svært gjerne ha to innganger. Ett lite fortelt hver er atskillig bedre enn ett stort på deling, etter min mening. Til sist synes jeg det var litt merkelig med den "pukkelen" på Storsylen - får meg til å spekulere på om Helsport har "juksa" til seg noen cm høyde på teltet med den?

Så nå står det et Allak ferdig oppslått på kjøkkengulvet - og jeg står og gliser ved siden av og lurer på om jeg skal sove der eller i senga i natt :P

Gratulerer med nytt telt! :-) Bruker Allak selv og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta med meg allak eller jannu fra USA disse dager, men sliter med å velge. Er forteltene på Allak store nok? De virker i minste laget, og da hjelper det lite med to... Tenker i første rekke til oppbevaring av utstyr, men og litt matlaging. Bruken er hovedsakelig tresesonger, med en og annen lettere vintertur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forteltene på Allak store nok?

Det er bare du som kan vite om fortelta er store nok for deg. Oppbevaring av ein sekk treng ikkje store plassen, men dersom du liker å tømme utover alt utstyr, og fortsatt ha full oversikt over det, treng du større plass.

Matlaging treng heller ikkje så stor plass, det er takhøgda over kokeapparatet som gjerne vert den begrensande faktoren. Vinterstid løyser ein dette med å grave ei grop i forteltet. Resten av året løyser ein det med å klipse ned litt av innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, men dersom du liker å tømme utover alt utstyr, og fortsatt ha full oversikt over det, treng du større plass.

Nå er vel dette veldig subjektivt, da folk har med seg forskjellig utstyr. For min egen del har jeg god nok plass til utstyr OG hund vinterstid med dette teltet, og da har jeg ofte ikke tatt i bruk mer enn det ene forteltet.

Til én person tre-sesongers mener jeg dette teltet er stort nok i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håpet det skulle gå ok til to pers i 3 sesonger, og såvidt på et par døgns tur på vinteren...

Har fjellheimen 4 camp i tillegg når jeg trenger mer plass.

Så du får både hund og sekk i et av forteltene? Da burde det kunne funke. Hadde vært bra å ha plass til to 80-90 liters sekker i det ene og matlaging i det andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.