Gå til innhold
  • Bli medlem

Forberede støvlene Alfa M77


FriluftOle

Anbefalte innlegg

Hei 8)

Har kjøpt meg et par M77 støvler fra Alfa. Har lest endell om hvordan man kan forberede dem for turene som kommer i framtiden, noen steder har jeg lest at du skal gjøre dem gjennom våte og så gå en lang tur med dem, andre steder sier dem at du skal smøre dem med et tykt lag og så bløte dem for så å gå en lang tur, så..

Bør man gjøre dem gjennom våte så ta seg en tur ut? og må man gå med dem til dem er tørre, for deretter å smøre dem inn?, eller motsatt?.. :)

Har en krem som heter Collonil ANTI RAIN wetterputz har noen her erfaring om den kremen, bør jeg bruke en annen krem til støvlene??

Er takknemlig for alle tips

Mvh FriluftOle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Trikset" vi brukte på jobb den gang slike sko var i daglig bruk var å sette de vått i feks et badekar natta over, for så å gå med de hele neste dag til de var tørre. Ullsokker anbefales 8)

Deretter måtte skoene pusses skikkelig, og så var alt klart og skoene var "tilpasset".

Det var ingen problem å gå skoene tørre iløpet av en dag eller et langt nattskift, men jeg droppa "metoden" etter å ha prøvd det et par ganger.

Jeg brukte uansett opp ett par i året, og skoene måtte pusses daglig for å holde de rene fra alt "bygrums", støv og skitt.

All den pussinga de første dagene med nytt skopar var mer enn nok til at skoene ble myke der de skulle og passet slik de jeg ønsket.

Egentlig et ganske latterlig syn når flere på avdelinga skifta sko samtidig og var litt tyngre til beins ei natt i året, samt hvordan balja med våte sko så ut.

Hva du bruker på de skoa er vel omtrent uvesentlig, vanlig svart skosmørning holder i massevis.

Gode sko, men for meg duger de kun på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Disse skoene er vanligvis så myke at de ganske raskt vil forme seg etter foten uansett hvordan du behandler dem. Gå med dem hjemme noen dager, og når du sitter forran en tv eller ikke har annet å gjøre så kan du ta skoene på fanget og masere og beøye på de stedene hvor de vanligvis gnager. Området rundt akillis og i bøyen over tærme.

Du burde klare å få gode sko ut av dem i løpet av noen få dager.

Jeg hadde et år som infanterist og da var noen av oss enige om at siden gjennomsnitts levetid på en infanterist i strid hvist nok bare måles i timer eller minutter så var det ikke vits i å gi oss gode sko. Vi var noen i troppen som var vandt til friluftsliv før vi ble innkaldt og da rekruttskolen var ferdig stillte vi med sivile sko. Jeg brukte bare minne egne sko fra Lundhags. Dette gikk bra siden også noen av befalet gjorde det samme.

I tilegg til å passe på å pusse disse skoene jevnlig så bør du sjekke sålen med jevne mellomrom. Det hender at den sprekker eller rett og slett smuldrer opp. Jeg har selv opplevd at sålen på et par slike sko gikk i oppløsning på en tur. Heldigvis så nerme utgangspunktet at jeg kom meg tilbake til bilen og fikk skiftet fottøy. Det ble tre dager i gymmistøvler, men det gikk da på et vis det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.