Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ny tursekk


koffar2

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter ny sekk til turer på 3-4dager og har sett litt på Osprey Exos 58 og Fjellreven Friluft 55

Oppakningen min inkl. mat (uten sekk) er foreløpig på ca 15kg, målet er å kutte ned til 13-14kg på sikt.

Har noen erfaring med disse sekkene eller forslag til andre sekker?

Er ute etter en sekk på 55-65 liter med lavest mulig egenvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia,

jeg har ingen erfaring med de nevnte sekkene, men jeg har god erfaring med Osprey. Du har sikkert hørt det før, men jeg nevner det allikevel: Ta en tur til butikker som har sekkene du er interessert i og prøv de med den vekten du kommer til å ha i de. Jeg ville heller valgt en sekk som var veldig god å bære og heller veide litt mer enn den letteste (om den ikke er like god å bære da).

Jeg har noen andre forslag:

- Bergans Helium. Veier 1,1 kg. Jeg har selv denne som dagstursekk. Jeg er veldig fornøyd, synes den tåler mye, er lett, har opplegg for drikkesystem og er temmelig god å bære. Minus for hoftebelte som jeg synes burde vært stivere (men jeg har en gammel modell, kan godt være at det har blitt stivere på nyere modeller).

- Arc'teryx Axios 50. Veier 1,6 kg. Jeg har en Arc'teryx Bora 95 L og om denne er like god å bære hadde jeg mer enn gjerne kostet på meg de 0,5 kg den veier mer enn Bergans Helium.

- Klättermusen Ran 50. Veier 0,9 kg. En svært lett og liten sekk med rulletoppåpning. Jeg har noen Klättermusenprodukter og er kjempefornøyd med de. De har også en litt mer robust utgave, Gungner 2.0, men den veier 1 kg mer.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er på utkikk etter ny sekk til turer på 3-4dager og har sett litt på Osprey Exos 58 og Fjellreven Friluft 55

Oppakningen min inkl. mat (uten sekk) er foreløpig på ca 15kg, målet er å kutte ned til 13-14kg på sikt.

Har noen erfaring med disse sekkene eller forslag til andre sekker?

Er ute etter en sekk på 55-65 liter med lavest mulig egenvekt

Søk på 'lettvekts sekk 50-60l'. Da får du opp en to måneder gammel tråd som sammenligner Exos 58 med andre sekker innen samme segment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bestille en sekk fra Fjellsport.no, i og med at de har gratis frakt over 1000 og gratis retur ved bytte.

Det ble en Osprey Kestrel 58Liter 2012modell, den veier 1720g inkludert regntrekk men har et mye kraftigere bæresystem en Exos som veier 1110g.

Har testet sekken hjemme med oppakning på 15kg og det kjentes veldig bra ut.

Foreløpig veldig fornøyd med valget, mange fine løsninger og rom på sekken. Et pluss i mine øyne er at den har eget kompresjonsrom til sovepose med tilgang i bunn noe Exos ikke har.

Nå gjenstår bare felt testen :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sjekk ut arcteryx sin nyeste serie "nozone". Jeg har selv alle str(35L, 55L og 75L)! Perfekt bærekomfort, praktiske løsninger og lav vekt! http://www.arcteryx....x?EN/Mens/Packs

Virker nesten som du er selger av disse sekkene her :P men sånn bortsett fra det ser det ut som et godt alternativ til arc'teryx' egen Axios, kan det stemme? Det eneste jeg reagerte litt på var at bæresystemet og spesielt hoftereimene så litt spinkle ut hvis man skal bære rundt 12-15 kg. Hvilke erfaringer har du med det? Er på utkikk etter en lettvektssekk på rundt 50L og var egentlig bestemt på Axios 50 før jeg så denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ment som reklame! Jeg har testet alle modellene, dvs 35, 55 og 75 liter. Disse er i første rekke beregnet på lettere turer og/eller gjerne alpine klatreturer. Det er skjelden det er optimalt å bære 15kg i en slik type sekk uansett merke over laaange distanser. Uansett... Jeg har lastet min 50 liter med tau, mat, klær, stasj++ og dette opplevdes ok. Arcteryx har gode bæresystem, men som en generell anbefaling er det greit å prøve sekken hvis mulig. Kropp er forskjellig. Jeg kan nevne at denne kommer i 3 rygglengder(small, regular, tall). Selv er jeg 180cm og bruker regular. Bæresystemet på 75 litern er bedre for tyngre vekt (blandt annet bredere høftebelte osv) Er det Arcteryx du kikker på og ønsker en 50liter for tunge bører ville jeg heller anbefale Arrakis 50. Jeg har hatt min i flere år. Varige saker!

Hvorfor Nozone?! Kikk på videoene fra Arcteryx. De gir deg kanskje enda flere innputs før ett evt valg av sekk og merke. Lykke til!

http://www.youtube.com/results?search_query=arcteryx+nozone&oq=arcteryx+no&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_l=youtube.3.0.0.427.3572.0.5225.11.11.0.0.0.0.228.1486.1j9j1.11.0...0.0.g5XDrva2K5Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at folk får dilla på et merke og velger det uavhengig av tester og anbefalinger.

Dette gjennomsyrer alle anbefalinger av utstyr og klær. Så ta alle anbefalinger med en klype salt, og gå til en velutstyrt og seriøs forhandler. Så ser du etter løsninger som passer deg. Prøv sekken med litt vekt også.

Hvis jeg skal anbefale noe....har bare Norrøna:-) JA litt blind!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.