Gå til innhold
  • Bli medlem

Mulig å klippe Åsnes kortfell på bredden?


Boblen

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe åsnes Amundsen. Disse er 57 millimeter brede. Skal kjøpe kortfell samtidig og lurer på om det er mulig å kjøpe 60 millimeter og klippe på bredden, eller om jeg må kjøpe 45 millimeter og få dårligere feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også Amundsen med kortfell og er svært fornøyd.

Jeg har to sett kortfeller (35 og 45mm) i tillegg til langfeller. Langfellene bruker jeg knapt mer, men det er fordi jeg som regel går på snaufjellet hvor det stort sett er så fast underlag at det ikke er nødvendig.

Bruker mest 35 mm kortfeller for å beholde mest mulig gli. Selv når jeg drar pulk fungerer de stort sett bra om underlaget er noenlunde fast. Har 45 mm også , men de bruker jeg bare om det er bratt. Det skal være svært bratt og/eller eller løst før langfellene blir lagt på.

Det er ikke noe i veien for å kutte feller i bredden og lengden, ville nok brukt en skarp tapetkniv og presset en aluminiumsprofil (linjal) eller liknende hardt på fellen for å få rent kutt på sidene. Det vil da være en fordel å lime fellen fast til underlaget som kan være glattsiden på en planke. Lengden kan kuttes i bue med saks.

60 mm bredde på kortfell har jeg ikke hørt at finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem kortfellene og kjøp deg selskinnsfeller heller.

Selskinnsfeller har vesentlig bedre glid fremover og feste bakover enn hva petroleumsfellene vi har brukt til nå gir. Jeg har helt sluttet med kortfellesystemet som har innebygget stålplog etter at jeg fikk meg selskinnsfeller. Anbefales!

www.skifeller.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem kortfellene og kjøp deg selskinnsfeller heller.

Selskinnsfeller har vesentlig bedre glid fremover og feste bakover enn hva petroleumsfellene vi har brukt til nå gir. Jeg har helt sluttet med kortfellesystemet som har innebygget stålplog etter at jeg fikk meg selskinnsfeller. Anbefales!

www.skifeller.no

Mohair er nå ei geit, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kutte 60mm feller til amundsen ski, ville jeg ha gjort på samme måte som med "shape skins". Se video, fra 2.10 :-)http://www.youtube.com/watch?v=jY8rrEln4nc

Da vil fellen følge innsvingen til skien perfekt, i motsetning til om du skjærer til fellen når den ikke er festet på skien.

I ditt tilfelle, kan du da ikke feste fellen med kortfellefeste mens du kutter første kuttet, siden du må legge fellen 2 mm ut til siden. Grunnen til at du flytter fellen, er at stålkantene ikke skal være dekket av fellene når ferdig.

Det finnes spesial fellekniver (G3 trimming tool) som gjør at du slipper å flytte fellen mens du kutter, men om du gjør som vist over vil en skarp kniv / tapetkniv fungere greit.

På 60 mm kortfellene er også metallet på festeannordningen ca 60 mm bredt, så mulig du også må kutte eller slipe inn på det også.

Kan maile deg bilde av amundsen ski med 60mm feller om du vil, så du ser hvordan det ser ut. Jeg bruker 60mm fellene til storetind ski, så de er ikke modifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo selskinnfeller - disse har veldig dårlig slitestyrke. Jeg slet av ei en gang og en gang på noe skarpt føre slet jeg bort alle hårene... Ikke brukbart.

Jeg bruker kortfell 35 mm på Ingstad og drar tvillingpulk i ganske bratte bakker uten store problem.. I nedkjøringer har jeg dem på selv på skateføre og de er like fine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kortfellene er supre på fast underlag og der det ikke er får bratt/skrått. Selv bruker jeg et par 45mm kortfell på mine Ingstad. Så bruker jeg heller langfell når jeg har behov for ekstra feste. I vinter gikk jeg i et område med store skavler (sastrugi). Da var kortfellene helt håpløse, for man er avhengig av at det korte området med felle treffer toppen av skavlen.

Så mitt råd er å kjøpe 30 eller 45 mm til dine Amundsen, og heller kjøpe en billig langfell for krevende turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten skriver:Jeg har helt sluttet med kortfellesystemet som har innebygget stålplog etter at jeg fikk meg selskinnsfeller.

Det stemmer vel ikke helt at innfestingen til Åsnes kortfeller fungerer som stålplog (da vil jeg tro det er noe feil med innfestingen). Kunne forstått det om du brukte Montana kortfellsystem.

Har du Amundsen som er tilpasset din kroppsvekt er det nok hovedsakelig nylonbusta som skrubber.

Vil du si at det er bedre gli på skinnfellene enn en riktig tilpasset kortfell fra Åsnes på fast underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen 208 og veier 100kg. Større får man den ikke, og jeg glir null og niks med kortfellen egentlig. Samme med Ingstad.

Når jeg kjører i skispor/scooterspor som er noenlunde flatt og jevnt, så kan jeg se snøen sprute ut ved kortfellefestet. Det er det jeg mener med plog.

Kortfellene er supre på knallhardt påskeføre kl 05:00 om morgenen. Som Kjiver nevner så tåler ikke selskinnsfellene like mye som petroleumsfellene. Men nå er det hovedsakelig tørr snø/vindfokk vi går på gjennom det meste av vinteren, og på det føret er selskinnsfeller geniale. Så kan man heller droppe selskinnsfellene og ta med kortfeller når underlaget blir fast og hardt. Slikt vet man jo ofte på forhånd da man sjekker værmeldinger osv. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen 208 og veier 100kg. Større får man den ikke, og jeg glir null og niks med kortfellen egentlig. Samme med Ingstad.

Når jeg kjører i skispor/scooterspor som er noenlunde flatt og jevnt, så kan jeg se snøen sprute ut ved kortfellefestet. Det er det jeg mener med plog.

Kortfellene er supre på knallhardt påskeføre kl 05:00 om morgenen. Som Kjiver nevner så tåler ikke selskinnsfellene like mye som petroleumsfellene. Men nå er det hovedsakelig tørr snø/vindfokk vi går på gjennom det meste av vinteren, og på det føret er selskinnsfeller geniale. Så kan man heller droppe selskinnsfellene og ta med kortfeller når underlaget blir fast og hardt. Slikt vet man jo ofte på forhånd da man sjekker værmeldinger osv. :shock:

Elelr man kan ta med begge deler. Er tross alt ikke mye jobb å skifte feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Amundsen fordi det er den skien til Åsnes som skal ha størst spenn og fikk plukket ut et par med mye spenn (varierer mye fra skipar til skipar). Jeg håper derfor at skiene skal fungere greit med kortfeller.

Ble litt bekymret av erfaringen til Aspiranten siden jeg også er tung (driver på med styrketrening). Tror jeg går for 60 millimeter og tilpasser dem til skiene slik videoen til Teedjay viser. Dumt å ikke få best mulig feste når man bruker fellene. Antar man kan klippe dem litt kortere da også for å få bedre glid og samtidig ha greit feste. Jeg går mye i ulendt terreng. Jeg har syntetiske langfeller, men de er for smale til skiene og det merkes godt at man får mye dårligere feste med smale feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, aproposfeller så melder jeg med et spørsmål:

Prøvde oss på Hardangervidda,men pga vind og hardt føre ble turen veldig kort.Selv om terrenget er flatt, er dette omstendigheter da dere ville vurdert å gå med feller? Er jo et mareritt å gå uansett når det ikke er feste for skia, så da går det vel like fort med feller og med mindre frustrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feller er greie å bruke på føret på Hardangervidda nå med isete partier og partier med nysnø Ebba, men jeg foretrekker blåsvix og bruk av armer.

Hvis jeg går fort foretrekker jeg å gå med smøring (så lenge jeg finner et nogen lunde greit alternativt). Det skyldest hovedsakelig at fellefestet på Åsnesskiene (jeg har Rago (Amundsen), Ingstad og Holmenkollen) er festet høyt. Jeg går oftest på 45mm feller kuttet rett under helen på skoen bak, mindre på 45mm feller i fullengde og 60mm fullengde. Ragoskiene mine er 208, og passer best med smøring når jeg går med sekk. Likevel har jeg sjeldent problemer oppover med de kuttete kortfellene, selv når jeg drar pulk.

Konklusjon: kortfeller er fine til bratte oppoverbakker og under vanskelig føre, men intet subsitutt for smøring.

Jeg anbefaler å kutte kortfellene, hvis man har to par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax

Når du skriver festet høyt, går jeg ut fra du mener langt fram på skia? Du skriver også at du bruker armene mye, mener du staking? Med sekk går det greit å stake når det er skarpt føre og noenlunde flatt. Med pulk derimot.....Siste turen på Hardangervidda for en måned siden var det skare. Jeg forsøkte staking, men fant ikke rytmen med pulk. Det ble for mye rykking i draget. Skøyting (enkeltdans) derimot fungerte meget bra og jeg kunne holde adskillig større fart. Det er fysisk krevende og det bør være rimelig lett terreng. I bakker er det på med kortfell.

Det bør nevnes at skøyting krever mer fokus og man mister noe av naturopplevelsen underveis. Det må bli en avveining om man ønsker å komme seg raskest mulig fram til drømmeplassen før mørket faller på eller at jeg tyner fisket en time eller to lenger enn jeg ellers ville gjort før hjemtur. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.