Gå til innhold
  • Bli medlem

Litterære villmarksperler


Anbefalte innlegg

Noen som har tips om gode bøker med et sus av villmark og eventyr? Jeg snakker ikke om hvordan-være-på-tur-bøker, tips eller overlevelsesbøker og den rekka der. Jeg er på jakt etter beretninger om turer og livet i villmarken. Det store favoritten over alle er Helge Ingstad. Jeg har lest Lars Monsen, Stein P Åsheim og tilsvarende også, og det er gjerne gode, inspirerende bøker det og, men jeg finner ingen andre som gir den samme følelsen som Ingstad sine bøker. Noen tips? Jeg er ikke ute etter bøker om, men bøker av. Bøker om egne opplevelser, eventyr, erobringer, liv og naturbeskrivelser. Jeg har stor sans for Ingstads nøkterne og naturlige beretninger og med noen små glimt av glitrende naturbeskrivelser innimellom. Og at han ikke bare er på vei et sted, ikke skal bestige et fjell eller gå til en pol. Han lever i naturen og har et arbeid å gjøre der.

Hvem er dine favoritter? Kom med dem, selv om de ikke passer helt hva jeg er ute etter. Det er sikkert noen andre som setter pris på dem :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingstad er etter min mening eneren når det gjelder villmarksskildringer. Gjæver som er nevnt ovenfor er også svært leseverdig. Jeg har lest mange bøker om store og små bragder i villmarka, særlig polarlitteratur. To bøker jeg har lest med stor glede og interesse og vil anbefale er boka Isbjørnkongen. Her forteller fangstmannen Henry Rudi om sitt eventyrlige polarliv fra overvintringene på Svalbard og Grønland. Boka er ført i pennen av Lars Normann Sørensen. Til tross for alle sine strabaser i polarødet, mente Rudi at den hardeste overvintringen en fangstmann kunne ha, var den i Tromsø. Hva han nå kunne mene med det.):

Den andre boka jeg tenkte å anbefale er Kjell Reidar Hovelsruds bok; Svalbard - et eventyrlig polarliv. Ei spennende bok skrevet av en kar med mye innsikt og kunnskap om området etter over 30 års fartstid fra Svalbard.

Forøvrig har jeg laget en liten omtale av bøker for folk som vil bedrive friluftsliv fra sofakroken på bloggen min.

Se: http://steinm.blogspot.com/p/litteratur-for-friluftsentusiaster.html

Vil også slå et slag for lyrikk som det står en eim av villmark fra, Hans Børli, skogens dikter, kan jo være en begynnelse.

Se også: http://ordomfjell.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene med vidda med Peder W. Cappelen. Må bare leses.

Et liv på Hardangervidda når sommeren kommer. Enkelt liv med tegninger av Hammarlund. En bok som klarer å fange opp det langsomme liv i ei bu på forsommeren.

3 bøker til i en trilogi. Men denn er den jeg liker best. Lest mange ganger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser akkurat nå "Den store sledereisen" av Knud Rasmussen. En bok i serien "Gyldendals reisebibliotek". Det er lenge siden disse bøkene var i salg, men hvis du ser en bok med et gullbånd over og under et rødt tittelfelt på en blå perm, så sjekk den. Noen av bøkene i denne serien var veldig gode.

Fra sledeturen (år 1921) forteller Rasmussen om sitt møte med innlandseskimoen Igjugarjuk fra Barren Ground. Igjugarjuk kunne sammenfatte hele sin livsanskuelse i følgende:

"All sann visdom finnes bare fjernt fra menneskene, ute i den store ensomheten, og kan bare nåes gjennom lidelser. Savn og lidelser er det eneste som kan åpne et menneskesinn for det som er skult for andre."

Jeg tror mange av dagens forfattere har det for godt. Mange av de beste bøkene jeg har lest ble skrevet av helt ukjente forfattere. Men de ble skrevet i en annen tid. I en tid da virkeligheten var mye mer virkelig. I en tid hvor overfladiske politisk korrekte medier enda ikke hadde forflatet kulturen og menneskesinnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange av dagens forfattere har det for godt. Mange av de beste bøkene jeg har lest ble skrevet av helt ukjente forfattere. Men de ble skrevet i en annen tid. I en tid da virkeligheten var mye mer virkelig. I en tid hvor overfladiske politisk korrekte medier enda ikke hadde forflatet kulturen og menneskesinnene.

Mi erfaring er at dei beste naturskildringane er skrivne i ei tid det ikkje var vanleg å trykke fargebilder. Det trur eg ikkje er nokon tilfeldigheit.

Når inuittisk livssyn er nevnt, kan eg også anbefale "Sangen for livet" av Jørn Riel. Det er ein roman (eller riktigare 3) som foregår i arktis Kanada og Grønland gjennom eit knippe århundrer. Og tar for seg eit naturfolk sitt liv i isolasjon og i møte med andre folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Peter W. Zappfe si "Barske Gæder" er vel ein del av den norske "villmarks-kanon". Underfundig og morosam. Elles, så har Cappelen ein serie som heiter "Cappelens Klassiske Reiseskildringer". Her er samla mange flotte bøker om vandring i Noreg sett gjennom auga til ulike vandringsmenn/gentlemenn og oppdagarar på 1800-talet. Har hatt mykje glede av denne serien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.