Gå til innhold
  • Bli medlem

God graut!


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

De burde tatt med de økologiske variantene også (bedre gjødsling, generelt mer næringsrikt) som COOPs Änglamark og Helios (norsk havre) - Bjørn har også fått sin økovariant. Litt havsalt i grøten gir både bedre smak og næring i stedet for ren salt. Virkelig god blir grøten hvis den bare får trekke på svak varme en god stund, men hvem har tid til sånt i fjellet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel gjort ganske mange, både seriøse og useriøse, tester av økologisk mat og den offesielle konklusjonen er at næringsverdien er akurat den samme. Det som kanskje kan være et argument for å velge økologisk mat er vel driftsformen. Konvensjonelt landbruk har jo en lei tendens til å utradere alt av både planter og dyr som ikke gir bonden profitt.

Ellers, hva er forskjellen på havsalt og vanlig salt? Vanlig salt er vel også havsalt. Mineralsalt er vel også havsalt, bare dette er avsatt på de stedene det finnes for flere millioner år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en som fortalte at da han var gutt var jorda på gården svart, nå er den blitt grå. Matjorda er tydeligvis erodert og leirjord blir tilbake. Ikke vanskelig å skjønne at bruk av ensidig kunstgjødsling har vært synderen. Regner med dette var korndyrking.

Ad næringsinnhold: http://doktoronline.no/wacms/print.wa2?DocumentId=20964

Det forundrer meg at mange ennå ikke har skjønt at jorda må pleies (gjødlsing, vekselbruk...) og ikke bare tynes, bl.a. danskene har det i mye større grad.

Havsalt inneholder selvsagt salt, men i tilegg mineraler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som lå nærmest opp til vanlig havregryn vant testen. (havregryn + litt kruskakli). Tipper vanlig havregryn gjør akkurat samme nytten!

Hehe, jo klart det. Men disse frokostgrøtene er vel av typen "hell på kokende vann og vent". Eller har jeg misforstått her? Slipper å småkoke i fem minutter. Har litt å si for brennstoffbruken på lengre turer i alle fall.. Og det er praktisk å kunne ha bare vann i gryta. Enklere å "vaske opp" bare en tallerken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havsalt inneholder selvsagt salt, men i tilegg mineraler etc.

Havsalt er salt, natriumclorid NaCl og inneholder også ofte små mengder av mineraler og sporstoffer fra havet. I noen sammenhenger kalles dette faktisk forurensning.

Vanlig koksalt eller husholdningssalt har gjennomgått en rafineringsprosess og da er noen av disse andre stoffene fjernet. Alt salt som selges i butikken er vel enten havsalt eller mineralsalt, og så vidt meg bekjent finnes det bare to måter, eller tre, å få tak i salt på. Enten ved fordaming / tørking av sjøvann, fra saltgruver hvor de graver ut mineralsalt eller ved oppumping og koking av saltholdig vann fra saltlommer et sted langt nede i bakken.(Hvis man ikke er i et laboratorium og blander saltsyre og natriumhydroksid da.)

Det som selges som havsalt er ofte bare større krystaller. Noe salt, husholdningssalt, kan også inneholde noe ekstra jod, men det er vel tilsatt etter rafinering?

Det er mye lureri og i noen tilfeller også ren svindel når det gjelder helsebringende produkter og kosttilskudd. Ta f.eks. det nå så populære "Himalayasaltet".

For det første så kommer det ikke fra Himalaya, men fra Pakistan. Det finnes ikke saltgruver i Himalaya.

Gruvene ligger i Khewra i Pakistan, 300 km sør for Himalaya.Saltet er avsatt etter uttørking av urhavet for ca. 250 millioner år siden og er akurat samme type salt som graves ut i saltgruver i f.eks.Polen. Dette gjelder faktisk alt mineralsalt som produseres, uansett hvor det kommer fra. Altså er ikke dette saltet noe mer helsebringende enn annet mineralsalt. Men tro kan som kjent flytte fjell. ( Men det skal visst veldig lite tvil til for å flytte disse fjellene tilbake.)

http://skepsis.no/?p=903

"Har jeg rett eller har jeg vrangt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo klart det. Men disse frokostgrøtene er vel av typen "hell på kokende vann og vent". Eller har jeg misforstått her? Slipper å småkoke i fem minutter. Har litt å si for brennstoffbruken på lengre turer i alle fall.. Og det er praktisk å kunne ha bare vann i gryta. Enklere å "vaske opp" bare en tallerken.

Jeg må spørre, må vanlig havregryn koke? Jeg pleier bare å helle over varmt vann og la det stå en stund og så spe på med litt mer etter behov når jeg spiser den. Pleier å lage porsjoner hjemme med vanlig lettkokte havregryn, melkepulver, nøtter og rosiner/sukker, har aldri hatt behov for å la dette småkoke, og så slipper jeg å grise til kjelen - har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre, må vanlig havregryn koke? Jeg pleier bare å helle over varmt vann og la det stå en stund og så spe på med litt mer etter behov når jeg spiser den. Pleier å lage porsjoner hjemme med vanlig lettkokte havregryn, melkepulver, nøtter og rosiner/sukker, har aldri hatt behov for å la dette småkoke, og så slipper jeg å grise til kjelen - har jeg misforstått noe?

Og når jeg er hjemme bruker jeg store havregryn, med rosiner, syltetøy og en oppkappet banan og heller over iskald melk :) Nam Nam.

Men uansett, det blir ikke grøt. Hiv inni microen på full effekt i 4 minutter, så blir det grøt.

Slik du gjør det blir det jo nesten grøt. Jeg gjør det samme som deg på tur, og det smaker fortreffelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.