Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelkjøp til 3ukers sykkeltur, og ellers jobbsykling-hjelp..


runens

Anbefalte innlegg

Hei,

Dama og jeg skal på sykkelferie nord for polarsirkelen, og skal dermed investere i ny sykkel, til HENNE!

Sykkelen skal ellers primært brukes til jobbsykling, men Juni d.å. skal vi altså på tre-ukers sykkelferie som innebærer ca 70mil rumpegnikking. Planlegger å montere bagasjebrett og kjøpe tilhørende sykkelvesker. Hva vi skal ha oppi må vi også finne ut av etterhvert, men nå er det valg av sykkel som er kritisk.. Om noen der ute som komme med tips hadde vi blitt veldig glad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en hybrid av annerkjent merke og pass på at den ikke er for lavt giret.

Noen hygrider er giret som en off road sykkel, men dette blir ofte litt lavt når du bare skal bruke den på landevei.

Jeg har en Bros sonic som nå nermer seg 10 år. Alt av roterende deler er skiftet minst en gang, og i dag fremstår sykkelen teknisk sett nesten som ny.

Kjøp sykkel fra en sykkelbutikk, ikke en sportsbutikk eller et "supermarked" hvor betjeningen vet mer om joggesko og matvarer enn om sykkel.

Skivebremser er bra. Da slipper du å slite ut felgene.

Hvis sykkelen har dempegaffel så bør denne være låsbar.

Unngå demping i ramma. Fulldempet sykkel blir alt for myk og oppleves som å sitte på en jyngestol. Huak at all demping stjeler av den energien som skulle vert overført til bakhjulet.

Ikke kjøp en "billigsykkel". Det er ofte en klar sammenheng mellom pris og kvalitet.

Dette temaet har vert oppe flere ganger her på forumet så hvis du tar et søk så finner du nok mange gode tips.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24388

Her har du noen eksempler fra Bike Brothers. Speedster, speed lady og sonic.

http://bikebrothers.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør sykkelen vera passe stor. Mange sykkelbutikkar har ein tendens til å gi folk for store syklar.

Ein god tursykkel bør ha feste for bagasjebrett og skjermar. Gode skivebremser er fint å ha, men på mange syklar kan kan desse bremsene gjera det plundrete å montera bagasjebrett. Ver sikker på at du har ei løysing på dette før du handlar sykkel.

Kjøp sykkel utan dempegaffel. Til bruken du beskriv, er sånt berre tull: meir vekt og prakk, dårlegare sykkeloppleving alt i alt. Dempegaffel bør ikkje vera aktuelt på anna enn reine terrengsyklar i prisklassen over 10 000 kr. (Dei billige gaflane fungerer ikkje spesielt bra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første langtur var 50 mil langs Kystriksveien med en ti år gammel offroad med gammeldagse klossebremser (vaier i Y-form) og biltema-vesker pluss ei sykkeltralle. Man klarer seg på nesten hva som helst :lol: Men det er jo fint med ny sykkel, da.

Husk at høy pris ikke nødvendigvis betyr høy kvalitet i turøyemed. Hvis dere skal laste sykkelen tungt eller sette henger på den, er det et minimumskrav at hjulene har 36 eiker. Det har blitt veldig populært med 34 og 28 eiker for å jekke ned matchvekta, men da får du problemer med at de ryker under turen. Dessverre er det alt for mange sykkelforhandlere som garanterer deg at moderne felger har blitt så stive at det ikke er noe problem lenger med få eiker. Dette stemmer ikke. Det er dessuten latterlig å spare 150 gram eiker for så å laste opp sykkelen med 15 kg campingutstyr. Husk at sykkelforhandlerne i dag - også de seriøse sportsbutikkene - vil ha høy turnover på populært lettvekstutstyr beregnet på konkurranse og fart. Tynne "papirdekk" og karbongafler egner seg i likhet med lette hjul ikke til turbruk (selv om karbongafler er mer behagelige enn aluminium).

En annen ting å tenke på er bagasjebrettene til turen. 15 kg last er ikke noe problem for vanlige bagasjebrett, men hvis dere skal laste veldig tungt kan dere vurdere tralle. Sterke bagasjebrett til turbruk er mangelvare i Norge, men "Tubus" selges hos Syklistenes Landsforening og utedepot.no. Til pris som tilsvarer kvaliteten :shock:

Personlig mener jeg at dere ikke trenger å bruke så fryktelig mye penger på selve sykkelen. En sykkel med utsalgspris på 5-6000 burde holde lenge. Men hold dere unna 2500-kroners-syklene, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse og velge i. Skal den stort sett på asfalt og grus er hybrid et godt alternativ. Dog er er ofte lettere å få bra tilbud på vanlig terrengsykkel.

Skal den brukes til jobbsykling ofte i regn og/eller om vinteren hade jeg valgt en med hydrauliske skivebremser.

Vær obs på at det er ikke alle rammer som er like egnet for bagasjebrett. Man kan alltids kjøpe slik bagasjebrett man fester på setepinne men de tåler ikke så mye vekt.

Sjekk ved hjulefeste på bakramma at er er gjengede hull der slik at man kan montere bagasjebrett med avstiver ned dit. Trenger og et festepunkt bak seterøret. Men de fleste rammer har et lite rør tversover på baktriangel like bak seterøret.

Jeg ga 4000 for min til/fra jobb og tursykkel. Har hydr skiver, en ok dempegaffel, XT Shadow gir. Den har gått året rundt nå i 4-5 år og er helt topp enda. Har måtte skifte det vanslige som bremseklosser, kjede, girkasett og en gang skift at drevene foran. Men slik slitasje kommer uansett sykkel.

Dog ville jeg ikke gått noe lavere i utstyrskomponenter enn Shimano Deore eller tilsvarende.

Noe ala denne vil du(henne) ha nytte av i mange år http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-wsd-2011-hybridsykkel-mstiv-gaffel-26567.aspx

Sjekk primært for damemodeller, litt avhengig hvor høy hun er. Damer er litt kortere å ryggen så en sykkel med ramme beregnet på damer er å foretrekke. I dag koster det ikke noe ekstra(som for noen år siden).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye gode tips her, jeg dro det beste ut av alle og gikk til anskaffelse av en Hard Rocx Cross Machine C3 SL Disc. Tror dette kan bli en fin sykkelopplevelse i Juni. Da gjenstår bare å montere bagasjebrett og sykkelhenger og legge i vei.

Takk til alle som kom med gode tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.