Gå til innhold
  • Bli medlem

spm ang fiskesneller


ViktorS

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en Shimano Beastmaster 270 3-14gram for fiske på fjellvann i forskjwllig størrelse. Og trenger snelle også til denne, og har sett meg ut en Shimano Sedona.MEN, denne finnes i både 750 og 1000 (og sikkert noen høyere tall også). hva er forskjellen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett utvekslingen mellom sveiv og spole (hvor mye snøre du legger på spolen for hver omdreining med sveiv) og linekapasitet. Kjenner ikke akkurt disse modellene, men slik er det stort sett med alle snelleseriene deres.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, til den stanga er en snelle i str. 1000 et bra valg. Ville ikke gått for noe mindre til fjellfiske. Har en Sedona i str. 500, bruker den til ul-fiske i skogstjern. Har ikke brukt den så lenge men den virker bra. Men ikke noe jeg ville brukt på fjellet. På fjellet bruker jeg en snelle i str. 2500 eller 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Beastmster BX 165UL 1-11g til dette fisket. Sedonaen er påspolt 0.16 mono. Syntes det kaster overaskende langt. Den største jeg har fått hittil på dette utstyret er 300-400 g og det var gøy! Tror man komfortabelt kan håndtere fisk opp til halvkiloen. Passerer fisken kiloen kan det bli utfordringer, men har hørt og sett at folk har dratt langt større fisk på både 4 og 5 kg på slikt utstyr. Men det er begrenset med hvor mye og hvor tykt snøre man kan bruke. Husker jeg ikke fullstendig feil tar min sedona 110 meter 0.18 sene. Annbefales til fiske i småtjern, elver og bekker i skogen :D

går selfølgelig ann å bruke på fjellet også (under gitte forhold), men jeg foretrekker en stang på minimum 9 fot og 3-15 g eller 5-20g kastevekt da det ofte er nødvenig å kaste langt. Dessuten blåser det ofte godt. I hvertfall over tregrensa. Og da trenger man litt mer kraft for at sluken skal lande i vannet og ikke i ura 50 meter bak deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!;) blir nok en beastmaster cx 270 ML på meg da, med shimano exage 1000. Skal dytte på noe fireline på denne, men lurer på om jeg skal ha 0,10 eller 0,12... Er jo nesten dobbel styrke på 0,12!

Sikker på at jeg får en stor nok snelle med exage 1000, eller om det burde bli en 2500...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, til den stanga ville jeg valgt str. 2500 for riktig balanse. på den snella vil 0.12 fireline være greit. kanskje 0.15. husk å fylle med litt mono i bånn slik at ikke den glatte firelinen bare glir rundt på spolen og for at snella blir fyllt helt opp. Er usikker på om 270 m fireline i den tykkelsen du nevner alene er nok til å fylle helt opp. Du vil nok få ganske bra kast med dette utstyret og du blir helt sikkert fornøyd :D Når du kjøper en exage får du også med ekstra spole. Denne kan du jo fylle med mono i tykkelse mellom 0, 22 og 0,25.

Hvor stor fisk pleier/forventer du å få da ? Utstyret bør tillpasset litt etter det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for str.1000 snelle med 0.10 fireline. Da får du lange kast med lett og fint utstyr. Jeg har (og har hatt) MANGE sneller, men en eldre Sedona 4000 er den beste snella jeg har eid, sett i forhold til pris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å få så stor fisk som jeg forventer da.... ;) men fisker i vann der det er tatt ørret opp ganske stor ørret, opp til 5kg kan jeg tenke meg. Men regner med at jeg ligger på størrelse småfisk på noen hekto til 2-3kg.

Trenger jeg 270meter med fireline? Eller kan jeg fylle mono i bunnen og ha 100m fireline ytterst/? Og ha en spole med mono i backup i tilfelle noe skjærer seg...

2500 ja, hadde mine mistanker ja. Men da begynner også utstyret å veie litt også... Hva kan vekta bli da, på cx 270 L og 2500 snella? Og hva "taper" jeg på å evnt gå ned litt i lenga på stanga og kjøpe en 1000-snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Exage og Sedona er skikkelig bra sneller i forhold til pris. Du trenger ikke 270 m fireline. gjør som du sier, legg mono i bunn og skjøt på 100 m fireline ytterst. Man trenger skjeldent noe mer en 100 m snøre i passe tykkelse til norskt innlandsfiske etter ørret. ville gått for 270l med str 1000 exage og 0.10 fireline/ event 0.20 mono, men går du for 270ml syntes jeg en snelle str. 2500 er bedre ballansert til stanga. Du trenger ikke gå ned i lengda på stanga for at det skal passe med str. 1000 snelle. Som sagt tidligere ville jeg ikke gått for noe mindre enn en 9-foter på fjellet. Om man går ned i lengde på stanga kaster man kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deIlig at forumet er oppe igjen

Har bestemt meg for en Beastmaster light, men usikker på hva jeg skal velge:

-BM bx stc 270/300

-BM cx 270

den første er 5delt og den andre er årets modell, men 2 delt... hva er pluss og minus med de modellene? Cx'en er ett par hundre billigere også. (blir en exage 1000fc-snelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor så lange stenger?vi er en kompis gjeng som bruker og dra på turer sammen og flere av dem sverger til 270-300 stenger med 2500 sneller, mens jeg fisker kun med 210-240 stenger og 1000 sneller med sufix 832 gore 0,12-0,13 for guds skyld slutt og bruke fireline da di har stått på stedet hvil i mange år på utviklingen sin når det gjelder multifilament, den er flat alt for stiv og den fliser seg alt for fort opp også koster den alt for mye (men det gjør sufix også, men mye bedre kvalitet) mn det jeg skulle fram til er at jeg kaster like langt som dem om ikke lengre med kortere stenger, men som sagt mye spiller inn her om man skal kaste langt, er stanga en hel eller halv aksjonsstang hvor tykk sene bruker du, har du lagt sena rett på snella?(ja faktisk rett på snella) hvor store sluker kaster du og ikke minst hvordan kaster du osv osv, så jeg mener det er bare tull og drasse en lang stang med seg opp på fjellet, men det er min mening. men trenger overhodet ikke og pælme sluken midtfjords for og få stor fisk, vent til rett tid på døgnet så skal du se at du trenger ikke kaste så veldig langt for at du skal få stor nappet.

For og svare på Viktor sitt sp.mål er det eneste jeg kan si er at jeg har Beastmaster stc 240 stanga altså 5 delt og er veldig veldig fornøyd med den, den er liten og lett, ikke minst lett og ta med da den ikke tar så stor plass på siden av sekken selv i tuben som er et pluss, noen liker ikke 5 delt stenger på grunn av alle skjøtene men jeg har ikke merket noe negativt med det..den kaster som en drøm.

Men Beastmaster Cx altså årets model har jeg ikke prøvd, men har fjorårets model og året før altså Ax og Bx, Cx modelen har vel fått nytt og lettere snellefeste og selve stangen er blitt lettere..Men se om ikke du kan få deg en rimelig Shimano Speedmaster stc stang 5 delt den er deilig og jevn og kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meget lyst på CX, men den er 2 delt, men det får gå. Men om jeg skal ha 240 eller 270 L vet jeg ikke... Ville dere ha brukt samme str på snella på de to? Og hva er den store forskjelleb på disse to stengene, hva vil de 30cm utgjøre i forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten bestillt meg Fiskestang og Snelle nå. Det ble en Beastmaster CX 270L samt en Mitchel Avocet Gold III 2000 (str er midt imellom str 1000 og 2500 hos shimano). Stang koster meg 949, og snella 399! Håper jeg blir fornøyd med dette:) eneste som er litt dumt, er at stanga er 2 delt, så transport av stanga blir jo litt herk, men skal gå greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster er en kongestang! Jeg har BX-utgaven i samme lengde/kastevekt. CX skal ha blitt litt lettere enn BX, så jeg er spent på om den er like robust som forgjengeren. Gi oss gjerne en rapport når de har fått testet den. :)

Transportlengden venner du deg til. Den er i alle fall uproblematisk i fjellterreng det jeg som oftes ferdes.

Jeg bruker en Exage 1000 på denne stanga og synes den matcher bra. På Beastmaster kan man også montere ballansevekter bak på skaftet hvis det blir for "framtungt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beastmaster (femdelt) 270 3-14g med exage 1000 og er fornøyd som bare det, men sedona er nok ei bedre snelle. Jeg kjører 0.12 fireline (3 m. monofortom) og kaster midtfjords

Tredelt er nok ei bedre stang, men jeg reiser mye og trenger noe som går i sekken uten for mye styr - derfor femdelt på meg.

Til fjellfiske tror jeg 2500 er i overkant av hva du trenger, men det er sikkert ikke dumt dersom du får skikkelig storfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er ikke snella 2500, men en mellomting mellol shimano sine str 1000 og 2500. Skulle bestille Mitchell sin 1000-snelle, men han jeg prata med på skittfiske anbefalte en den som heter Mitchell Avocet Gold III 2000!

Satser på at det blir bra:) blir nok å spare stanga littegranne, for jegver midt i flytting, og npr jeg kommer nord til hammerfest, er ikke fjellfisket helt i gang... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.