Gå til innhold
  • Bli medlem

Solid skall jakke og bukse


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå har tatt til fornuft og kommet meg inn på dette ypperlige forumet, har jeg enda et utstyrsspørsmål jeg. Jeg har et problem med at jeg sliter ut alt jeg kjøper av jakker og bukser på under en sessong. Og jeg forstår ikke hvorfor. Og nå er klærne hullete og ikke i nærheten av vanntette igjen, så de må byttes ut. Dette er en sur årlig utgift.

Jeg har prøvd mange av de kjente kvalitetsmerkene, men resultatet er det samme med alle sammen. Eneste som holdt flere sesonger er arteryx jakke og bukse. Til slutt ble buksa utslitt og jakka røk i glidelåsen og slitasjehull under armene, men disse holdt lenge. Synd de er så dyre, men om jeg får noe like bra igjen er det jo strengt tatt billigere å kjøpe arcteryx annenhvert/hvert tredje år, enn Bergans og tilsvarende hvert år.

For det første blir de lite vanntette etter en kort stund. Selv med impregnering og sparsom vasking. Den jeg har nå er etter ett år gjennomsikttig i ryggen (men den er fra stormberg da. Riktignok en av de dyrere modellene der, men stormberg har jeg ikke inntrykk av at de topp kvalitet uansett. Den ble kjøpt i et desperat forsøk på å få ned utgiftene på turjakke). Så går limingene i gidelåser og sømmer, så blir det slitt hull under armene, og nå har liminga nederst på armene også gått i oppløsning på den jeg har nå, så de henger og slenger (det har bare skjedd på stormbergjakka, alt det andre går igjen i alle merkene jeg prøver). Noe tilsvarende skjer med turbuskene.

Klærne brukes med få unntak på ca 2 timers tur hver dag i all slags vær og lengre turer i helger og ferier. Noen overnattingsturer også i feriene. Jeg er ute og går i all slags vær, men det er ikke noen ekstremforhold å snakke om til vanlig. Skal ikke dyre skalljakker tåle dette?

Noen som har forslag til solid, holdbar skallbekledning med god passform til ei jente (i str small)?

Edit: Jeg har forsovet samme problem med sko, men der vet jeg at jeg kan tjene litt på bedre stell, så etter innkjøp av årets fjellsko i dag, skal jeg definitivt bli flinkere til å skylle av myr og sette dem inn oftere. Så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Falketind. Både jakke og bukse. Har en samboer i XS størrelsen, og på henne sitter ting veldig formsydd.

Tror du uansett skal satse på gore-tex basert på ProShell. Tror det tåler mest juling. Uavhengig av merke, tror jeg det faktisk også er lurt å vaske det relativt ofte selv om man fra gammelt av ikke har gjort dette (vet mange sverger på å ikke vaske eller vaske gore-tex minimalt). Nå er jo også tipset i nyere tid å tørketromle det for at man skal "smelte" opp stoffet litt, for at man skal bevare tettheten.

Har også en Hagløfs Spitz jakke selv i Proshell og en Norrøna Trollveggen bukse. Bombesikkert!

Tror Arcteryx sine saker også er veldig bra.

Dog, det er dyre saker ....

Et tips kan være å bli DNT medlem, da får man ofte i hvertfall 15% i en del butikker ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med Klättermusen og Arc'Teryx. Jeg er, som deg, ute i skog og fjell bortimot hver eneste dag med hunden og det er stort sett skallbekledningen som blir brukt da været her nede på Sunnmøre er så vanvittig ustabilt! Min snart to år gamle Klättermusen Froste viser ikke andre tegn til slitasje enn litt ull i borrelåsene. Når det kommer til sko er jeg meget fornøyd med Lundhags. Jeg har et par Syncro med vanvittig mange mil bak seg og de ser fortsatt nye ut! Det samme gjelder et par Haglöfs Crag GT som jeg bruker til hverdags og turer under tregrensa i tørt terreng. Kjøp svart så ser de nye ut lengre! ;)

Som sagt over her får du 15% rabatt hos Ute i Kjøpmannsgata i Trondheim, samt Axel Bruun. Tar du en svipptur innom Åre kan du også sikre deg godbiter fra Klättermusens konseptbutikk og tjene godt på en sterk norsk krone. Ta harryhandelen der med det samme og slå to fluer i èn smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har valgt en litt annen filosofi enn deg:

Det regner, men ikke alltid.

Man svettes i gtx varianter og da fryser man.

Dersom klæderne er for tunge - skaff mer muskler, ikke lettere klær

Ting skal tåle å brukes, ellers er de pynt

Konsekvensen av dette har blitt:

Jakke i vindtett, men kun regnmotstandskraftig Ventile, som er bomull i ekstrem kvalitet. Det bleks, men holder før både glød og annet. Svært fornøjd med en tolagers Osprey fra Snowsled, som syr til deg. Jeg kompletterer med en rimelig poncho fra Magasinet, og har en enklere gtx jakke jeg bruker for slagregn.

Bokse: en overpriset Tur fra fjellreven. En salopette, godt forsterket, men: bokser går sønder, i hvert fall om man bruker dem. Finns i herr/damemodell. Er i bomullspolyester og ikke vanntett. Til hverdagsrusk dekker ponchon og litt voksing mine behov. Har en gtx bokse i tillegg for seiling.

Votter er idag bomull mot vind, og ull under. Har ett par gtxer for regn. Begrenset levetid på alle ting man bruker når man tar i ting.

Lue: rimelig ull, samt en gammeldagse sydvest av 'havfiskerkvalitet'.

Støvler: de som passer foten. Velger selv jaktstøvlet, da alt annet har suttit dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har kjøpt min via nettet - de selger kunn der. Jeg bor i Asker så send en PM om du vill se jakken der.

Snowsled er so-and-so på å svare på mail, men: Når jeg vel fått snakke med dem, så fikk jeg jakken som utlovd. Jakken jeg vel fikk er utroligt velsydd, og har en del detaljer: Flere av lommene er fodret med 'glatt' for, før at det skal være lett å få ting opp ur lommen. En av frem-lommene har en ekstre hyske ('krokholder' om min norsk er helt feil) for feste av GPS/kompass. Alle knapper og borrelås virker med store votter på.

Jeg bad dem å om å sy dit ekstra vott-lommer på innsiden, samt en eppel-telefonlomme, og en lommebokslomme. Alt gjort på mål.

Det finns en leverandør til av Ventile-jakker; det er Westwinds (å i UK) - de er å dårlige på mail. Virker være tilsvarende kvaliteter ellers, uten at jeg testet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noe spørsmål i annen kanal som kan være av felles intresse:

Nei, jeg er ikke kjent med andre jakker enn akkurat Osprey, som er i dobbel Ventile. Jakken er dermed noe tung; tyngre enn en moderne gtx pro f eks.

Snittet er klassiskt på jakken; dvs ingen glilås på skrå, og det er storm/snø-klaffer og dobbel måte å lukke jakken på - ingen synlige glidlåser. Min kona mener jeg hører hjemme i alle tidsaldrer; det er superfunksjonellt snitt, men neppe mode. Dersom 'latest look' er viktig, hade jeg sett på Klattermusens Epic-jakker.

Om vannmotstandskraften: Ventile sveller (vokser), og blir da tett. Det innebærer at jakker i Ventile blir tyngre, og litt 'hardpapp' ved regn. Tunn ull under er dermed perfekt. Ved to lager Ventile blir det yttre laget fuktig; det inre holder seg tørt. Dermed gjetter jeg at en-lags ventile med ull under tilsvarer vindtett + varme. OBS: Ikke prøvd i slagregn, kun i rolig regn oppifra.

Varigheten i selve materialet er i følge andre fora meget gott. Min erfaring (3 år) er samme, men materialet bleks: Angivelig er det for att bomullen er så tett att infargingen har utfordringer å feste. Usikker på hva jeg skal tro selv. Jeg har en mørkeblå jakke (utside) som er blekt, med rød innside (reddningsfarve; jeg kan vende jakken i nødfall), der den røde siden er mindre bleket.

==> Ventile kan ikke erstatte gtx i alle situasjoner. Sidoveis sterk vind og regn gjører at en poncho blaffrer, og det ønsker ikke alle. Dersom jeg kun skulle ha én jakke, så ville jeg valgt high-end gtx variant, helst eVent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.