Gå til innhold
  • Bli medlem

"expeditionsmössa" sökes


rakkas

Anbefalte innlegg

Hej

Är ny på forumet. Undrar om det är någon som vet vad det är för en skärmmössa man på tv brukar se alla norska polarfarare använda? Och i så fall om och var den går att få tag på. Den har en skärm man kan vika upp och rejäla öronlappar som går att spänna under hakan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nej, skärmen är större och framför allt är öronlapparna längre; de går runt hakan, precis som på en pälsmössa, fast någon modell pälsmössa är det ju inte, mer en modern variant av vintermössa M59 i svenska armén (modellen har säkert funnits även norska armén, men där vet jag inte modellbeteckning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för de snabba svaren!

Ja, OR:s mössa ser snarlik ut i modellen (liksom Härkilas). En skillnad är att som jag minns det var skärmen styv (men uppvikbar). Synd bara att det är goretex i OR:s variant (fast för allt jag vet kanske det är/var det i den jag sett polarfararna ha också). Det är måhända en mössa att överväga likafullt, även om texen är helt onödig för mina behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den såg ändå mera lik ut. Är den någon som vet om materialet i den mössan är lika bra som modellen ser ut att vara, så den inte suger åt sig väta som en svamp och väger multum som den svenska gamla mössan. Den ser kanske litet tjock ut (dvs. måhända för varm)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Den luen Børge Ousland, Cecilie SKog, Rune Gjeldnes osv. bruker er den Norske Marinens loslue, eller BF om du vil :idea: Den er laget av andre materialer enn den grønne fra hæren.

Ikke la deg lure av Bergans logoen på pannen :D

http://www.outdoorconservation.eu/images/sitecontent/news/full_F1D13782-E890-3868-CD7A21D0DE0920D5.jpg

Den har også en klaff du kan brette ned i pannen for ekstra beskyttelse, samt tynne øreklaffer som også kan brettes ned om det blir for varmt med di tykke klaffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Den luen Børge Ousland, Cecilie SKog, Rune Gjeldnes osv. bruker er den Norske Marinens loslue, eller BF om du vil :idea: Den er laget av andre materialer enn den grønne fra hæren.

På det eine bildet i denne tråden, ser luva unekteleg ut til å vera grøn! I så fall er ho frå hæren. Eg har ingen erfaring frå marinen, men eg har erfaring med losluva til to andre forsvarsgreiner, og dei har vore lik, med unntak av farga. Så no er eg spent på kva som er forskjellig på marinen si luve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffet i Marinens lue kjennes mye stivere ut, og noe grovere enn hærens. I tillegg kjennes det ut som marinens har et slags bølgete (typisk marinen :idea: ) isolasjonslag mellom inner og ytterstoff.

Må nevnes at de grønne losluene jeg har sett, har vært svært gamle, og den fra marinen muligens er av nyere årgang.

Ser at Børge Ousland også brukte losluen i bryllupet sitt, ikke værst!

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8072588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffet i Marinens lue kjennes mye stivere ut, og noe grovere enn hærens. I tillegg kjennes det ut som marinens har et slags bølgete (typisk marinen :-) ) isolasjonslag mellom inner og ytterstoff.

Må nevnes at de grønne losluene jeg har sett, har vært svært gamle, og den fra marinen muligens er av nyere årgang.

OK. Då trur eg ikkje det er nokon forskjell. Beskrivinga di høyrest akkurat ut som forskjellen på den gamle og nyare versjonen av hærens lusluve.

Det bølgete isolasjonslaget er det same i hærens, og er helsetrøyenetting. Parallelle tjukke trådar ein veg, og tynnare trådar på tvers. Ettersom det bare er dei tjukke trådane ein kan kjenne gjennom ytterstoffet, kjennest det bølgete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.