Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka


OlaS

Anbefalte innlegg

Registrerer at det finnes et utall tråder om fiske og padling i Femundsmarka, men drister meg likevel til å starte en ny.

Jeg og en/ett par kompis/-er planlegger tur i Femundsmarka mot slutten av august. Formålet med turen er for oss turen i seg selv, men vi ønsker selvfølgelig å få oppleve et godt fiske :?

Bestemte oss for å starte fra Käringsjön på svensk side, og padle Krattelsjön, Uthussjön og ut i Öster-Rödsjön. Opprinnelig tenkte vi på å ta turen via Raavtejavrie og Linjetjärnen ned i Revsjøen, men fant ut at det var fiskeforbud i disse vannene (på svensk side), og padler derfor ned i Rogen fra Öster-Rödsjön, og derfra inn i Reva-vassdraget.

Når vi så er vel inne i Fedrelandet, vurderer vi å campe noen dager i området rundt Revsjøen og Styggsjøan, da det ser ut til å være en million småvann i dette området. Satser også på å få med Røa-vassdraget ned til Øvre Roasten.

Har også hørt og lest mye fint om Grøtåa og Krokethåen, så en dagstur til fots i dette området må vurderes.

Samtidlig leser man om fine turer til Vonsjøene og Bredåsjön på svensk side, men dette blir nok vanskelig å kombinere med Reva og Røa på en knapp ukes tur.

Hva tror dere? Er det områder/vann man bør få med seg, som ikke er nevnt her? I hvilke områder anbefales det å bruke mest tid, med tanke på både natur og fiske? Som sagt er vi ute etter gode naturopplevelser, men vi vil også bruke MYE tid på fiske, da gjerne etter ørreten. Vi kommer sannsynligvis til å benytte Ally-kano, men kortere bæringer og eventuelle dagsturer til fots er selvfølgelig påberegnet.

Alle anbefalinger og erfaringer mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Har fått inntrykk av at Femundsmarka ikke byr på det ypperste av fiske, men vi ønsker vel heller ikke å jage etter mye og stor fisk. Håper bare at det er mulig å dra opp nok til en liten middag hver dag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannene på siden av Rogen har mest hvitfisk, altså abbor, gjedde og harr. Rogen har og noe ørret men vi fikk ikke noe der.

Også litt blanding oppoer Reva og Revsjøen, her finnes og røye og ørret. En fordel er at abbor som regel har bra størrelse så det er ikke forgjeves å flå den.

BEdre sjanse for ørret i de rennende deler av Røa og Storfisktjønna.

Men så mange fisk er det ikke sikkert det blir uansett. Litt viktig med vær og temp. Ikke sikekrt det er så dumt i august, da har det som regel vært noe varme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Samtidlig leser man om fine turer til Vonsjøene og Bredåsjön på svensk side, men dette blir nok vanskelig å kombinere med Reva og Røa på en knapp ukes tur.

Hva tror dere? Er det områder/vann man bør få med seg, som ikke er nevnt her? I hvilke områder anbefales det å bruke mest tid, med tanke på både natur og fiske? Som sagt er vi ute etter gode naturopplevelser, men vi vil også bruke MYE tid på fiske...)

Fin rute dere har valgt. Er absolutt mulig å kombinere Vonsjøene/Bredåsjöen og Reva/Røa på en uke hvis været over Rogen ikke er kranglete, men jeg ser liten vits i det, når dere skal bruke mye tid på fiske og ikke er kjent i området. Spar noe til neste tur. Dere kommer nok tilbake:D

Vanskelig å peke ut favorittområder. Omådene er ganske forskjellige naturmessig, men alt er vakkert. Jeg anbefaler å ikke ta med for mye stasj. På de siste turenen har vi ikke tatt med oss mere enn at alt kan bæres i en vending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Leser at mange benytter wobbler i Femundsmarka. Her hvor vi bor i Trøndelag har vi ingen erfaring med wobblerfiske, så er litt nysgjerrige på dette. Er det slik at det først og fremst er gjedda som tar på wobbler, eller tar ørreten ofte på dette også? Kommer til å fylle opp fiskeveska med skjesluker, spinnere og en og annen sild, men trenger noen tips når det kommer til wobblere. Tar selvfølgelig også imot tips angående de andre redskapene :-)

Tar nok også med noen meitemarker. Har personlig best erfaring med meitefiske noe tidligere på sommeren enn i august, men med blikkstille vann kan jo en dyp markklyse være effektivt. Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret tar wobbler. Prøv gjerne litt dorging litt utpå i skumring.

Farge er litt avhengig av hva andre fisk som finnes i vannet. I Mjøsa f.eks er blå fint da den imitere Krøkle(eller hva den heter). Fint å dorge natta i mai, da gyter det i øvre vannlag og da er ørreten på jakt. Bruk gjerne flytende wobbler. Får en fisk på en stang så kan man enkelt stoppe å hale inn den. Wobbler til andre stenger flyter da opp istedet for å synke ned og kanskje sette seg fast.

Kan og prøve et markdrag. Av egen erfaring så får jeg klart flest ørret på mark i løpet av sommern. Så slenger det noen på spinner, sluk og wobbler nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd i Femundsmarka før, men på generelt ørretfisker grunnlag :lol: så tar ørreten så definitivt på wobbler! I utgangspunktet er teorien det samme som med sluk, nemlig at man skal etterlikne et byttedyr som er svømmende, og kanskje litt utsø (skadd). Man trenger ikke de store som man bruker på dorging. Har hatt mange fine opplevelser fra land både ved elv og vann med såkalte mikrowobblere. Disse, som navnet hinter mot, er ganske små. Tenk 4gr sølvkroken så er dimensjonen nærme nok... De fåes i både flyt og synk, og på meg virker de helt kurant å kaste med. Fisketeknikk er en smaksak. Man kan fiske de som små sluker (med tanke på fart under innseviving), og de som er flytende kan man gjerne sveive inn et par meter før man lar dem flyte opp til overflata og duppe noen sekunder. Hint; still bremsen på snella på forhånd! Hogget kommer plutselig :shock::D .

Hadde suksess ifjor med ørretbomber og mark, da alt annet feilet og jeg visste at det var fisk i området. Hadde hatt noen napp med sluk og spinner, men det var lausbett... De som var oppe og tok insekter var godt utenfør kastedistanse... What to do? Markfiske med søkke er ikke det mest interessante i mine øyne, men det er bedre enn ikke å fiske uten tvil. Rotet litt rundt nedi sekken og fant plutselig en ørretbomber som jeg hadde kjøpt tidligere (og glemt at jeg hadde kjøpt). Ørretbomberen kommer i flere varianter, både størrelse og synk-grad. Min var semi-synk/float (kall det gjerne intermediate). Trædde snøret igjennom og kroken med markklysa helt i enden og hev uti. Litt svak vind gjorde at hele spetakkelet drev elegant med vinden og jeg fikk fisket av et større område samtidig som at det faktsik var litt spennende. 3 driv senere så var første ørret på land :D Har prøvd denne ørretbomberen flere ganger i etterkant og den fungerer godt. Skal på fjellet neste helg, da med isbor og sånt, etter røya. Vet om noen dyp i vannet så da tar jeg med ørretbomberen for å prøve noe nytt. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.