Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass og omnifuel


Frithjof88

Anbefalte innlegg

Hei.

Har brukt min trofaste omnifuel i mange år nå og er godt fornøyd med den. Har allikevel alltid bare brukt diverse flytende brensel og aldri virkelig brukt gass. Tenkte å gå over til gass på sommeren og skal på en to ukers tur nå i mai. Hvor mye gass (eventuelt merke/blanding) vil dere tro trengs for to uker? Håper på en del bål men mye tid i høytliggende strøk kan føre til mest matlaging på primus.

Er klar over at det såklart varierer etter hvor mye tid jeg bruker på matlagingen, men er bare ute etter sånn ca mengde gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er litt info om saken :)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26122&highlight=lett

http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/

ps tror du må skifte "dyse" før du kan bruke Gas på omnifuel,ambefaler og teste litt før du reiser på tur slik att alt fungere 100% kjedlig og stå der så fungere ikke ting :?

jeg tror gass/bensin er rimlig like tunge (med tanke på KW efekt) og bensin er vel litt rimligere og,så er du sikker på bensin så er det kanskje like greit og bruke noe som du vet fungerer :)

selv tok jeg med GAS på tur en gang det var rundt 0 skal si det tok lang tid og kokke vann,når det er sakt er det rimlig greit med gass att man slipper forvarme osv og veldig enkelt og justerer efekten.

Det som er kjedlig med GAS er att det er vansklig og vite hvor mye man har igjen,(hvis man ikke brukt mye gass og klarer og kjenne/riste da) anbefaler og dele opp i flere GAS bokser så du ser hvor mye du har igjen,jeg har alltid en 100g som backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en egen gassgrenner til mitt trangia sett, for mest sommerbruk. Har en Optimus Nova+ multifuel brenner, men er ikke sikker på at den går på gass. Uansett ville jeg da heller brukt gassbrenneren. Normalt går nå Novaen på renset parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.