Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er din favorittbrenner for sommerturer


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

MSR Whisperlite for turer hvor jeg legger opp til "tyngre" kokkelering. MSR Pocket Rocket for turer med mer spartansk provianteringskonsept.

Synes du ikke at Whisperlite har veldig dårlig regulering for matlaging? Jeg synes både Omnifuel, Nova og lignende brennere fungerer bedre ved matlaging. Grunnen til at jeg kjøpte min Whisperlite er fordi jeg i hovedsak kun skal koke vann med den, og det gjør den utmerket samtidig som den er mer støysvak enn de andre brennerne.

Men for sommerturer velger jeg uansett gass, og helst en gulvstående gassbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er svært godt fornøyd med Whisperliten. Kjøpte den som helårsbrenner også. Fungerer like bra i 30 + som i 30 blå.. Det er muligens brennere som er bedre på reguleringen, men jeg har da kokkelert rimelig heftige retter på den uten å ha plagdes med den. Bare å ta en titt i tråden min under "turrapporter", det. I tillegg brenner den jo så stille..   En kompis av meg har en Optimus Vega (utmerket brenner!), som vi pleier å ha som sommerbrenner på felles turer. Men når jeg er alene går jeg med Whisperliten når jeg skal ha mer heavy kosthold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel inrømme at erfaringen min her er ganske under pari, men jeg har en Primus Omnifuel og en Primus EasyFuel II og disse har fungert upåklagelig den stunden jeg har hatt dem. Dog har jeg ikke fått noe sårlig dreisen på og fyre Omnifuel'en med parafin. (Slik grønnfarget fyringsparafin tappet fra min bestemors fyringstank). Det blaffret og sotet bare (Ja jeg husket på og bytte til riktig dyse). Men renset bensin funker som fjell. Gass brenneren (EasyFuel II) er jo bare like enkel som den er genial. Stort enklere blir det ikke. Ikke bråker den like mye heller. Men det er morsommere og fyre opp Omnifuel'en.

 

Har hørt at Nova/Nova+ er bedre på og fyre forskjellig typer drivstoff (ikke gass) uten å bytte dyse så har lyst til å teste ut denne da jeg har et par hundre liter med fyringsparafin stående som jeg kan bruke. Hvordan vil Nova/Nova+ fungere med slik parafin?

 

Og hva er egentlig forskjellen på Nova og Nova+? Hvilken burde jeg velge av disse?

 

 

Ikke helt sikker på om jeg husker riktig men mener at fyringsparafin er en "tung" type parafin. Den er ikke egnet til parafinlamper bl.a,vil sote mer enn det blir lys. Da virker den neppe bra på primus.

Fyringsparafin er beregnet på parafinbrenner med veke- eller pottebrenner.

Slikt som tennveske og fritidsparafin er "lettere" og renere.

 

Når det gjelder nova så fungerer den best med bensin men virker også bra med en ren parafin. Dog vært en del dårlige produksjoner hos OPtimus etter at de skiftet leverandør.

 

Jeg fikk vite fra Primuskongen at Grønn fyringsparafin fra statoil var det som egentlig var best for både lamper og primuser. Dette etter mye knot med naftabasert fritidsparafin som sotet noe inni hampen i dyser og forgassere. Kan gå god for ca 20L brukt de siste årene på alt som er av trykklamper, vanlige lamper og primuser nye som gamle.

 

Edit- Grønn fyringsparafin er mye billigere enn fritidsparafin også. Bare du bor i nærheten av en stasjon med parafinpumpe da. Grønn fyringsparafin brukes også som fuel i radiostyrte fly og helikoptere har jeg hørt.

 

Parafin tåler kanskje ikke å lagres evig, og hvis den er lagret utsatt for UV stråler, så tror jeg den også går ut på dato fortere. Pleier å lagre min parafin i svarte bensinkanner i middels temperert rom.

 

Har selv optimus Nova og den fungerer knall på fyringsparafin. Min Omilite TI derrimot slet med kalde temperaturer derrimot, var vanskelig å forrvarme samt ofte at den tettet seg med sot i spindelregionen.

 

Tror eneste forskjellen på Nova og Nova+ er reguleringsventilen på selve brenneren hvor den mangler på Nova+. Valgte Nova fordi den ikke veide særlig mye mer og at folk sier det er lettere å regulere den enn med Nova+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal inrømme at jeg nok er litt fersk når det kommer til å fyre annet enn Renset bensin (noe jeg annser som best), men siden jag har tilgang til store mengder grønn fyringsparafin så kunne jeg jo brukt dette i steden...

 

Hvis det bor noen i Fredrikstad området som vil prøve og få fyr på Omnifuelen med denne parafinen så setter jeg pris på kjapp kursing. jeg kan evt. ta med meg Primusen og komme til deg, så tar vi dette over en kaffe eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror eneste forskjellen på Nova og Nova+ er reguleringsventilen på selve brenneren hvor den mangler på Nova+. Valgte Nova fordi den ikke veide særlig mye mer og at folk sier det er lettere å regulere den enn med Nova+.

 

Slik eg har forstått det, er det same brennar inkludert reguleringsventil, men reguleringsrattet er totalt ulikt. Sjølve ventilen er i form av ein lang skruve som er konisk i enden. På Nova er reguleringsrattet ei stang i forlenginga av ventilen. På Nova+ er ventilen kobla til ei hylse som ligg på utsida av brenselslangen, og sjølve reguleringsrattet er i enden av denne hylsa, like innved pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle Novabrennere går like godt på alle drivstoffkvaliteter. 

Prosedyre for oppfyring er i grunne den samme som denne, med unntak av punkt 6, hvor midtpunkt ikke gjelder som begrensning, og rensing skjer med magnetverktøy, eller risting med stengt ventil.

 

dsk

HF_13_7_b.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite fra Primuskongen at Grønn fyringsparafin fra statoil var det som egentlig var best for både lamper og primuser. Dette etter mye knot med naftabasert fritidsparafin som sotet noe inni hampen i dyser og forgassere. Kan gå god for ca 20L brukt de siste årene på alt som er av trykklamper, vanlige lamper og primuser nye som gamle.

 

Tok opp dette som primuskongen sier om nafta-basert parafin og tennvæske  i en tidligere tråd - se svarene som fulgte der

http://www.fjellforum.no/topic/29838-brenner-til-vinterturer-og-fyring-med-parafin/#entry271473

 

Prøvde selv det jeg tror kan ha vært s.k. nafta-basert tennveske  i en Manaslu i helgen og det ble veldig mye sot og "ujevn gange".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Prøvde selv det jeg tror kan ha vært s.k. nafta-basert tennveskei en Manaslu i helgen og det ble veldig mye sot og "ujevn gange".

Jeg opplever det stikk motsatte. Da jeg kjøpte min Manaslu 96 av "Primuskongen" sendte han med ei flaske med "grønn guffe" (grønn fyringsparafin). Nyprimusen ble derfor startet opp med dette, men tettet seg og ga opp til stadighet. Etter å ha tømt ut resten av guffa fylte jeg opp med tennvæske. Noen fyringer på den, og primusen går som en drøm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg ringte "Primuskongen" om saken, men han stod bastant på at jeg hadde brukt tennvæske først, og at det var den som ga problemer. Men nei, jeg startet selvsagt opp med et han sendte med i pakka, og som han påstod var det eneste rette for slike primuser. Men min Manaslu 96 og min gamle Optimus 00 var enige i at "grønn guffe" var nettopp det. Guffe. Og hva skal man si når også min gamle og trofaste 00 straks fikk "hark i halsen" av grønn fyringsolje bare ca. 15 etter at den fikk forsøke det for første gang? Begge disse primusene bruker samme type brenner.

Det sies at gamle Optimus 111 takler den grønne helt fint, men jeg vil helst ikke finne det ut, siden de to jeg har fungerer glimrende på tennvæske. Tennvæske er også mye mer tilgjengelig, siden den selges i enlitersflasker over alt, også i vanlige dagligvarebutikker. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle Primus 96 er en sikker vinner uten tvil, Trangia stormkjøkken er greit på tørre sommer dager når du ikke kan brenne bål.. eller så er bålkos heller aldri feilen da er det barre svart kjelen som må med på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal inrømme at jeg nok er litt fersk når det kommer til å fyre annet enn Renset bensin (noe jeg annser som best), men siden jag har tilgang til store mengder grønn fyringsparafin så kunne jeg jo brukt dette i steden...

 

Hvis det bor noen i Fredrikstad området som vil prøve og få fyr på Omnifuelen med denne parafinen så setter jeg pris på kjapp kursing. jeg kan evt. ta med meg Primusen og komme til deg, så tar vi dette over en kaffe eller noe?

 

 

Bare kjør samme prosedyre som med bensin bare at du forvarmer den ei god stund lengre, helst med rødsprit for å unngå soting. Husk også å bytt til parafindysa (den trangeste). 

 

Jeg anser parafin som bedre enn bensin pga sikkerhet. Har fyrt mye på bensin i mange år, men bestemte meg for å gi meg mens leken enda var god og gikk over til parafin i fjor. Parafin er også drøyere å fyre på enn bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør samme prosedyre som med bensin bare at du forvarmer den ei god stund lengre, helst med rødsprit for å unngå soting. Husk også å bytt til parafindysa (den trangeste). 

 

Jeg anser parafin som bedre enn bensin pga sikkerhet. Har fyrt mye på bensin i mange år, men bestemte meg for å gi meg mens leken enda var god og gikk over til parafin i fjor. Parafin er også drøyere å fyre på enn bensin.

Joda, jeg får prøve igjen og se om jeg får det til. Men prøvde ganske lenge og det eneste som skjedde var at det blaffret og puffet. jeg fikk fyr, men det sotet og smalt bare. Mener jeg forvarmet ganske bra også, men siden alle andre får det til så har jeg sikkert gjort noe feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg får prøve igjen og se om jeg får det til. Men prøvde ganske lenge og det eneste som skjedde var at det blaffret og puffet. jeg fikk fyr, men det sotet og smalt bare. Mener jeg forvarmet ganske bra også, men siden alle andre får det til så har jeg sikkert gjort noe feil...

 

Husket du å bytte til parafindysa? Med mindre enn at den "grønne fyringsparafinen" din (som jeg ikke er heeeelt sikker på akkurat hva er) har andre egenskaper enn vanlig parafin så antar jeg at problemet bare er at du har forvarmet for lite. Parafin krever betydelig mer forvarming enn bensin og hvis det soter så unngår du det ved å forvarme på sprit. Jeg har også primus omnifuel og den går veldig fint på parafin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket du å bytte til parafindysa? Med mindre enn at den "grønne fyringsparafinen" din (som jeg ikke er heeeelt sikker på akkurat hva er) har andre egenskaper enn vanlig parafin så antar jeg at problemet bare er at du har forvarmet for lite. Parafin krever betydelig mer forvarming enn bensin og hvis det soter så unngår du det ved å forvarme på sprit. 

Jada, brukte riktig dyse :)

 

Kan være at jeg kanskje forvarmet for lite, så jeg får prøve igjen tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, brukte riktig dyse :)

 

Kan være at jeg kanskje forvarmet for lite, så jeg får prøve igjen tror jeg...

 

Gjør det! Jeg forvarmet også for lite de første gangene etter at jeg gikk over til parafin, men fikk teken på det etter å ha prøvd noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men min Manaslu 96 og min gamle Optimus 00 var enige i at "grønn guffe" var nettopp det. Guffe. Og hva skal man si når også min gamle og trofaste 00 straks fikk "hark i halsen" av grønn fyringsolje bare ca. 15 etter at den fikk forsøke det for første gang? Begge disse primusene bruker samme type brenner.

Det sies at gamle Optimus 111 takler den grønne helt fint, men jeg vil helst ikke finne det ut, siden de to jeg har fungerer glimrende på tennvæske.

Det sies så mangt. Men dersom det ikkje fungerer i Optimus 00, fungerer det heller ikkje i Optimus 111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior Stove kan sikkert også brukes som vindskjerm til annen brenner, om høyden passer, bare for å ha nevnt det.

 

Ser bilder av vindskjermløsninger både med og uten ekstra "stylter" her: Littlbug Junior på eBay

 

Det virker å kunne være svært nyttige halvannet hekto på litt lengre turer under tregrensen, spesielt hvis den er brukandes som vindskjerm på min yndling Svea 123R en skikkelig kald og trekkfull dag (joda, det er en risiko med det) - og samtidig også fungerer som en grei ovnsbackup eller bensinsparer. Og skulle jeg velge å heller ta med gasstoppbrenneren FMS 300T eller gasslangebrenneren MSR WindPro II, ser det ut som den kan fungere i akkurat samme dobbelrolle der :-)  Sotutfordringen er dog no dritt, da...

 

Har du noen erfaringer med å bruke den som vindkjerm, eller?

 

(Har for øvrig handlet fra den relativt ferske eBay-selgeren der tidligere i år, til informasjon tok det da ca to og en halv uke fra kjøp til den rekommanderte pakken kom frem med "gratis" frakt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ny favorittbrenner, i  hvertfall hvis jeg ikke må bære coleman 2 bluss bensinbrenner 413e.

 

Når det gjelder parafinprodukter så er det varierende kvaliteter solgt under samme navn.  Jo feitere, jo mere sot!  Billig parafin stinker, men bruker å gå bra, tennvæske og white spirit like så, lampeolje av og til.

 

Alkylatbensin funker som regel bra, har brukt noe kjøpt på Biltema, Jula, Shell, og Felleskjøpet. ingen problemer så langt.  Har hørt at Viking er noe jeg skal styre unna, så det prøver jeg ikke.  Har i nødsfall kjørt på blyfri en tank innimellom uten problemer.  En gang måtte jeg bruke 2 taktsbensin fra en båtmotor, ikke overraskend sota det mer en noe annet.  Skylla gjennom med alkylatbensin hjemme, og primussen virker helt OK igjen.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker å kunne være svært nyttige halvannet hekto på litt lengre turer under tregrensen, spesielt hvis den er brukandes som vindskjerm på min yndling Svea 123R en skikkelig kald og trekkfull dag (joda, det er en risiko med det) - og samtidig også fungerer som en grei ovnsbackup eller bensinsparer. Og skulle jeg velge å heller ta med gasstoppbrenneren FMS 300T eller gasslangebrenneren MSR WindPro II, ser det ut som den kan fungere i akkurat samme dobbelrolle der :-)  Sotutfordringen er dog no dritt, da...

 

Har du noen erfaringer med å bruke den som vindkjerm, eller?

 

(Har for øvrig handlet fra den relativt ferske eBay-selgeren der tidligere i år, til informasjon tok det da ca to og en halv uke fra kjøp til den rekommanderte pakken kom frem med "gratis" frakt.)

 

Den ebay saken du viste til er ikke originalen, men en piratkopi fra kina ser det ut til. Originalen finner man hos http://www.littlbug.com/shop.html

 

Har ikke erfaring med å bruke denne som vidskjerm enda, men i størrelse passer den perfekt til Svea 123. Men ville ikke brukt den som en lukket skjerm da, er jo en   risiko som du sier. Eventuelt bare under ekstrem vind/kulde. Men brukt åpen i den ene siden, så det ikke blir for varmt, bør vel gå bra. Skjønt man må jo alltid vurdere forholdene.... 

 

Når jeg setter Littlbug. Jr (uten kjelestøtten) rundt Svea123 (samme som man setter en blikkboks uten bunn og lokk over og rundt Svea123 altså) er det et par millimeter klaring fra toppen av kjelestøtten i Svea 123 og til øvre kanten på Littlbug jr.   Høyden bør altså funke bra sånn sett (gitt at underlaget under skjerm/svea er like høyt/plant). Littlbug Jr. er ca 13cm høy, ca 14cm   i diameter.  Som en lukket skjerm rundt Svea 123 får du ikke brukt reguleringsnøkkelen på Svea, må løfte den vekk/av først. Men bruker du den åpen i den ene siden så når du vel i Svea-nøkkelen også (men nøkkelen lar man jo ikke stå i Svea - ellers blir den for varm, står bare i mens vi regulerer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sotutfordringen er dog no dritt, da...

 

 

Syns ikke soting er så plagsomt. Hverken med denne eller andre "kvist-brennere". Pakker gryte/stekepanne i plastpose under transport og det er alltids nok av mose og annet man kan tørke av med. Et par dråper Zalo smurt utover bunnen av gryta utvendig før du tar setter den over flammene   gjør sot fjerningen enkel! Soten slipper lett da når du tørker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nøkkelen lar man jo ikke stå i Svea - ellers blir den for varm, står bare i mens vi regulerer

Eg har alltid latt nøkkelen stå i utan at eg har hatt problem med for varm nøkkel. Eg kan riktignok forestille meg at det kan vera eit problem i varmare klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid latt nøkkelen stå i utan at eg har hatt problem med for varm nøkkel. Eg kan riktignok forestille meg at det kan vera eit problem i varmare klima.

 

Har tidligere brent meg på den og har siden tatt den ut når passelig nivå er nådd. Lurte på om det var jeg som hadde gjort noe feil da jeg brant meg, så jeg googlet litt den gangen og fant da flere som nevnte det samme; at nøkkelen kunne bli farlig varm om du lot den stå i. Kan teste igjen neste gang jeg har med Svea ut. Bruker du Svea uten vindskjerm? Mulig der forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar sjølvsagt vindskjermen som er del av kjelestøttene. Utover det, brukar eg ikkje anna vindskjerming enn det ein stor stein kan gje, altså ingen reflekterande vindskjerm tett på brennaren. Eg brukar heller ingen vid panne, i alle fall ikkje på 123r. Den faste 123r-kjelen er akkurat så vid at 123r passar nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.