Gå til innhold
  • Bli medlem

Viste fingeren til Røde Kors-patrulje


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Fortell meg...gjør dere slikt? ............................. Skammelig er det.

– Viste fingeren til Røde Kors-patrulje

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8065628

Personlig:

Jeg kjører som regel mer skuter enn jeg går på ski om vinteren.

Bortsett fra dette året. Har ca 3mil med fjellskia på og godt over 15mil med klassisk eller skøyteskia (litt spesielt dette året har ei jentunge som har startet på skitrening og far må både skjerpe seg og være med på trening. Samtidlig som det er artig å gå fort igjenn, og kjenne at kondisen blir såpass bra at jeg tåler det (igjenn)).

Vurderer å bli med i folkehjelpa kansje neste vinter. Har selv kjørt ned folk fra skiløypa med skuter, brukket fot hadde han. Skutermotstander var han også, og hadde ikke sittet på skuter på over 20 år. Men gubben var ikke utakknemlig. Mente skuterne kunne være kjekke å ha i ett knipetak.

Bare lurer på........ er dette gjengs? Lysløypa her hos oss går på inn og utmark hos privatfolk. Om noen hadde gjort slikt her hos oss, så hadde jeg snakket med svigermor og stengt løpa.

Egentlig frister det å lage en avstemming om dette, men finner ikke svaralternativ.

Må bare si, fy fan æ e rystet. Her bruke folk fritia si i påsken. Folk (Røde Kors og Folkehjelpa) ligg på hytte i påsken i beredskap for oss alle også e det sånn dæm får takken. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har temperament ja! Her i Sunndalen er Røde Kors' skutere vel mottatt av lokalbefolkningen, jeg var også en uke på Finse og så ingen tegn til problemer der heller. Om jeg går på ski i en løype, så går jeg også ut av løypen om det kommer en preppemaskin eller en snøskuter. Det jeg ikke liker, er skuterkjøring i skitrekk når heisen stopper, har sett masse farlige situasjoner med folk som går av heisen samtidig som det er en skuter på vei opp i 60 km/t i heistraseen.

Jævli sært at folk syns skisporet blir ødelagt av skuter... Håper de finner karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var mest aktiv i Røde Kors Hjelpekorps var det faktisk hytteeierne i området + kommunen som hadde betalt maskinparken vår. Når vi kom kjørende, utrykkning eller øvelse, så flyttet folk seg ut av sporet og hilste når vi kjørte forbi. Vi forsøkte alltid å kjøre utenom oppkjørte løyper, men av og til er skisporet den eneste måten å komme frem på. Alle som har kjørt scooter vet at det bare er på amerikanske filmer at man bare kan sette seg på scooteren og kjøre avsted som en bil på veien.

Bare 20 minutters kjøring fra vår førstehjelpstasjon lå et annet hjelpekorps. De opplevde flere ganger episoder som denne med missfornøyde skiturister, men etter som jeg har forstått så har dette endret seg en del siden den gang. Jeg hevdet flere ganger at det sikkert ikke var folka det var noe galt med, men oppførselen til de som kjørte scooter, men i dette oppslaget tror jeg nok kanskje at det motsatte må være tilfelle. Stort sett så har jeg inntrykk av at folk respekterer en uniformert snøscooter på fjellet på samme måten som de respekterer en uniformert ambulanse i trafikken.

Eller kanskje de bare var uheldige og traff på en "østlendig", eller som vi ville ha sakt her hos oss, en "byas".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på (siden jeg ikke tror det finnes folk som hater Røde Kors)

at disse personene trodde dette var idiotkjøring av en privat idiot..

Noe som hadde satt personene i sin rett til å prøve å stoppe skuterkjøreren i vernet område...?

Ut fra bildet så er eneste røde kors merket det lille merket på refleksvesten,

ellers er snøskutere og bekledning helt privat og umerket...

OM det faktisk er personer som har oppfattet at det er Røde Kors,

men likevel oppføre seg slik, så er jeg 101% enig med dere, forkastelig.

90% sikker på at disse personene ikke hadde oppført seg likt om de hadde sett og skjønt at det var Røde Kors i arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
Ut fra bildet så er eneste røde kors merket det lille merket på refleksvesten,

ellers er snøskutere og bekledning helt privat og umerket...

+1

Dags för röde kors att ta fram märkning till snöskoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke egentlig slike røde vimpler også for å markere hvor de er og hvem de er?

Men ja, siden kommunen?Røde Kors? kjøper inn utstyret til Røde kors.

(Edit: mente jeg leste dette et sted, om skuterne er privateid så blir det selvfølgelig noe annet.)

Så hadde det vært en ide å foliere de hvite med et stort rødt kors, eller oransje med hvitt kors for å vises godt...

Om de skal selges senere, riv av folien å panelene er "ripefrie og glansfulle"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Her tror jeg det brukes en del privatskuter i folkehjelpa, for egen del er det uaktuelt å ha noe klistremerke eller banner på skuteren om jeg blir med i folkehjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Men moralen er: Synes dere det er ok å vise fingern til skuterkjørere evt. slå etter eller stikke med stav.

Uavhengig om det er røde kors, folkehjelpa eller per og pål i gata?

Selv har jeg for lenge siden tenkt tanken at om noen slår eller stikker etter stav på meg så får de gå videre uten stav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.