Gå til innhold
  • Bli medlem

Økselaging fra scratch!


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for at jeg (sansynligvis til sommeren) skal lage en øks fra scratch.

men jeg har ingen erfaring med dette på noen måte... Er det noen med erfaring som kan svare på et par spørsmål jeg har?

F.eks Hvilken tresort bør jeg bruke? hvordan skal jeg behandle treet? Hvilke verktøy trenger jeg?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal lage dine egne skaft så er ask et godt materiale til dette. Veden må være jevn og kvistfri.

De økseskaftene som selges er dreiet, men det går sikkert å lage dem på annet vis også.

Det enkleste er uansett å kjøpe et ferdig økseskaft og sette dette på øksa. Da er det bare å finne rett lengde og tykkelse.

http://www.jula.no/hage/trillebar-og-hageredskap/skaft-til-hammer-oks/

Mange gamle øksehoder som ligger og slenger uten skaft gjør dette på grunn av at noen har brukt øksehammeren (baksiden av øksen) til å slå på stein, kløyvemeisler eller lignende. Dette fører til at hullet der skaftet skal sitte utvider seg og skaftet løsner. Slike økser er det liten vits i å prøve å sette nytt "kjøpeskaft" på. Du vil aldri få det til å sitte godt fast, men du kan jo forsøke å lage et skaft selv som passer.

Hvis øksehodene du har er sløve og dårlig vedlikeholdt, men øksehammeren og hullet ser greit ut så kan du som regel sette den opp igjen med godt resultat. Slip dem på en roterende slipestein med vann, eller bruk en fil til å sette opp eggen med. Ikke bruk smergelskive. Da varmer du stålet slik at herdingen blir ødelagt. Hvis du bruker en fil så må du bruke et bryne etterpå, men hvis du har en roterende slipestein med vann så er det ikke så viktig med bryne.

http://www.dagbladet.no/2011/09/29/tema/klikk/bolig/18348901/

http://home.no/arne247/noeannet/oksa.html

http://www.verktøy.no/index.cfm?id=363044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogn, Ask, Hickory, Lønn, Einer, kan brukes i skaft. Mn så er spørsmålet om hvilken vei veden skal stå. Der er det meninger om begge deler. Jeg veit ikke hva som er mest korrekt. Men ett godt tips er å finne et emne som kroker seg slik du vil ha skaftet. Da slipper du å kutte så mange fibre og skaftet blir mye sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bjørk.

Skal ikkje uttale meg om alle treslaga som er anbefalt her men dropp iallefall rogn og hickory. Dei er

for harde. Rogn er ypperleg til sleggeskaft.

Årringane skal være ståande i emnet.

Sørg for å ha eit godt tørka emne.

Tilpassinga er ei kunst i seg sjølv da skaftet skal treffe riktig i forhold til økseeggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan temperaturforandringer og fuktighetsvariasjoner i veden, kombinert med bruk få øksehodet til å løsne litt etter litt. Men hvis man metter endeveden med kokt linolje kan øksehodet bli sittende mye bedre. Det er i hvert fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må leggje skaftet i vatn for å få det til å ese vil det "sprenge" treverket og verta

dårlegare og dårlegare. Ond sirkel med andre ord.

Sørg heller for å ha eit godt tørka evne i utgangspunktet. Om det er forseint for det er nok

Cornix's råd om kokt linolje eit betre alternativ enn vatn.

Har fått råd om frostvæske også men har ikkje forsøkt det sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
19 minutter siden, can skrev:

Kva er da retta å setta inn skaftet med? Er av bjørk. Har noke som heiter deks olje D1. Kan da brukast?  Eller kanskje noke anna?

Linolje tynnet ut med terpentin fungerer ypperlig.
Brenn opp filla eller la den ligge i vann noen timer før du kaster den.
Den kan faktisk selvantenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.