Gå til innhold
  • Bli medlem

Tok knekken på atter en kniv.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg klart det atter en gang. Klarte å ødelegge en samekniv ved å hugge ved til bål. Det jeg gjorde var å hamre med en stokk for å splitte kubber til bålet, dette resulterte i at bladet nå løsnet fra skaftet og er slarkete.

Er det bare jeg som missbruker kniven, eller er det kniven som er dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har en 9" Strømeng som har blitt brukt en del til kløving, skaftet på den sitter fortsatt som naglet. Jeg passer på å bruke den innerste delen av bladet til kløvingen, og når det har sunket igjennom slår jeg helt inntil det som skal kløves. Da blir det ikke så stort moment som trengs for å holde skaftet nede. Selvfølgelig blir dette annerledes med grove kubber, da avstanden fra der du slår til skaftet vil bli lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen, kjøp en ESEE så har du kniv ut livet, uansett. Og hvis du mot alle odds klarer å ødelegge den får du ny, uansett hvordan du har ødelagt den - om du så har skutt den ut fra kanonen på en Leopard får du ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sammekniven er klinket i bakkant. Tar du av mesingkappa som sitter helt bak på kniven vil du se om det er slark i den. En knivsme vil sansynlig få kniven slarkfri igjen. Har hat samme problemet og har tatt av å klinka på nytt. Enste det sitter en mesing ring som kan være vanskelig å berge når du skal ta av kniven fra skafte. Jeg har varmet opp enden på bladet som skal klinkes og satt den i ei skrustikke og klinka det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ein helle lappland ein gong i tida.. den knakk midt inne i skaftet, under hogging! Dvs, knivbladet flaug bakover ved neste "hogg".. etter nokre år kjøpte eg ein samekniv av finske J.Martiinii... har hatt denne i 13 år no, og den er brukt hardt.. til høgging, kløyving osv.. ingen slark per dags dato. Meget godt nøgd med denne. God å halde er den og. Brusletto, likar eg av ei eller anna årsak betre enn Helle, og har no min 4. brusletto Bamsen..god allroundkniv, men bladet held seg ikkje skarpt like lenge som samekniven. Dette har sjølvsagt noko med stålkvaliteten å gjere. Det er også "vansklegare" å få ein kniv med rustfritt stål like skarp som ein utan rustfritt stål..

Men vurderar du brusletto, har dei iallefall mange gode knivar. Men skal du ha den til kløyving,hogging osv, anbefalar eg i allefall strømeng eller martiinii sine sameknivar. ;)

God leiting! og god påske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget. Hadde vært utrolig greit å reparere fremfor å kjøpe nytt.

Fant en smed i Oslo som jeg skal søke opp

Knivmakeriet FGH

Kittel Nielsensv 51, 1163 OsloHåndlagede kniver for daglig bruk, friluftsliv, bunader, jakt & fiske og spesialoppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min far har en samekniv av type Strømeng som han har hatt i over 30 år, og brukt svært hardt og mye. han har blant annet slått på kniven med hammer ved flere anledninger. likevel e kniven fremdeles i god stand. du har nok vært uheldig med din kniv. randabergvgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen, kjøp en ESEE så har du kniv ut livet, uansett. Og hvis du mot alle odds klarer å ødelegge den får du ny, uansett hvordan du har ødelagt den - om du så har skutt den ut fra kanonen på en Leopard får du ny.
Hvor kjøper du disse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Strømengkniv som jeg har hatt i snart 25 år og har vært mye brukt

Like fin i bladet , men er byttet håndtak en gang på grunn av uvøren bruk.

En kompis kjøpte nylig en Strømengkniv på anbefaling av meg , men den blir svart i bladet så de må ha endret stålet siden min ble smidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da denne som menes? ESEE 4P-CP

ESSE har 4-5 varianter som er litt vanskelig å skjønne forskjellen på...

Vekta er noe helt annet en Nordiske kniver, dog...

Denne veier jo 16oz, samme som hodet på en snekkerhammer, 454gram eller noe slikt...

EDIT, en annen nettside sier 7,4oz (210gram + 73gram for plastslire)

Hella kniven min veier 156gram med slire...

210 gram kan man leve med når det er gjennomgående stål som de er laget...

product_info.php?cPath=27_597&products_id=2273

Pris

752kr + mva + fortullingsgebyr = ca 1050kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esee 4 eller 3 er fine allroundere, kjøp vanlig rett egg uten clip point eller serratering.

Esee 5 er stort sett overkill grunnet 0.25" tykkelse

Esee 6 er utrolig bra om man ønsker litt størrelse.

Junglas, utklasser samekniv på alle felt.

Skal du først kjøpe en fra usa, sleng med en Izula, utrolig anvenlig hissig liten sak som funker til alt smått. Anbefaler KnivesShipFree, hyggelig familiedrevet butikk uten noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Konstruksjonen på en del samekniver er som på tollekniv: det av bladstålet som befinner seg inne i skaftet er tynt og lite. Så blir spørsmålet om hvor godt festet det er og hvordan treverket var/er behandlet. Fordelen er mindre stål, hvilket betyr mindre vekt... og der ligger mye av sameknivens popularitet.

Mange andre kniver i samme bruksområde (ESEE, Ontario, Buck, Grayman, Swamp Rat osv, osv), lar mest mulig av bladets bredde fortsette helt bak. Så skrur de på skjefter på sidene. Det gir solide verktøy, men du betaler i gram, med mindre de har laget hulrom under skjeftene, f.eks Buck Hoodlum.

Ja, dårlig kniv. Det du gjorde er en god test på en alt-mulig-/overlevelseskniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Pågrunn av min interesse for friluft har det blitt ganske mange kniver de siste årene. Samekniven (strømeng 9)er min absolutte favoritt, men syntes den blir litt for lett i bladet. Etter en meget hyggelig prat med Steen Nilsen på smie.no har jeg nå bestilt et 10 tommer smidd sameblad, med en tykkelse på minst 5 mm. Denne garanterte han ville funke også som øks. En liten mora classic i tillegg ,og alle mine behov er dekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen, kjøp en ESEE så har du kniv ut livet, uansett. Og hvis du mot alle odds klarer å ødelegge den får du ny, uansett hvordan du har ødelagt den - om du så har skutt den ut fra kanonen på en Leopard får du ny.

Støttes! Har hatt en ESEE-4 i flere år nå og den tåler utrolig mye juling. Har kløyvd flere titalls kubber med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg klart det atter en gang. Klarte å ødelegge en samekniv ved å hugge ved til bål.

Jeg husker godt første gang jeg gikk på butikken og kjøpte en helt ny kniv.Den hadde blodrann og skaftet var surret med rød og sort plastsnor.  

Men det jeg husker best er lappen som fulgte med. Der sto det:

"Do not use a knife for what there is other tools."

Derfor bruker jeg veldig skjelden samekniv, men en vanlig norsk slirekniv og en lite øks når jeg er på slike turer der vekt ikke betyr så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Strømengkniv som jeg har hatt i snart 25 år og har vært mye brukt

Like fin i bladet , men er byttet håndtak en gang på grunn av uvøren bruk.

En kompis kjøpte nylig en Strømengkniv på anbefaling av meg , men den blir svart i bladet så de må ha endret stålet siden min ble smidd

 

Strømeng selger knivene med forskjellige typer blad, hvert til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.