Gå til innhold
  • Bli medlem

Turdag 1, Svalbard


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Etter å ha knauset rundt og overnattet på all mulig småtopper i Indre Agder i vinter,
var det godt nå i slutten av mars å sette kursen mot Svalbard.
Ankomstdagen gikk med til seightsing og traving rundt i Longyearbyen med tilhørende sosial aktivitet.
Sola var nå like lenge oppe som nede hos oss, men dog ikke så høyt på himmelen.



Morgenen etter var vi på veg oppover til 371-Sukkertoppen som kneiser over byen.
Etter en mild vinter med mye ising var det nå kommet et lite lag med snø.
Greit å gå til fots. Minus 10 og vindstille. Kunne ikke bli bedre !!!
48328599.jpg



Isbjørnsjekk på Sukkertoppen :):???::
65967244y.jpg



På ryggen fra Sukkertoppen innover til det paddeflate Gruvefjellet. 849-Trollsteinen bak til høyre ble et fristende turmål.

http://peakbook.org/index.php?module=index.map&action=pbemap&id=50368

98014142.jpg



På tur over Gruvefjellet. Et par isbjørn imellom oss og Trollsteinen ser det ut for... :(
88443736.jpg



Heldigvis var det nok bare et par eksemplarer av den fredlige og nesten tamme Svalbardreinen.... :)
74371764.jpg



Kjerringa i føringa det siste ryggstykket mot toppen og Trollsteinen.
45706564.jpg



Uten stegjern eller ei lita øks ble det stopp rett under topppunktet. Rein Bislett is under snølaget.
92909277.jpg


Hjemturen la vi ned over Larsbreen i en sidedal til Longyeardalen.
24707564.jpg


Vi vurderte å gå inn på Sarkofagen (på bildet) da vi var på Larsbreen, men siden sola begynte å bikke
ned mot horisonten sparte vi den til senere. Middagen lokket også etter en hildrande fin dag i et meget spesielt landskap.
82109117.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bildet "Isbjørnsjekk på Sukkertoppen" appellerer til meg. Mye annet fint også, håper jeg får meg en Svalbardtur i løpet av livet.

Fikk dessverre ikke åpna bildemeldinga di, først var sida nede, og da den var oppe og gikk igjen var det visst for sent å få fram bildet. Jaja, kan tenke meg at det er og har vært et eventyr der oppe! Noe helt annet en den bejublede sommeren som har hersket her nede. Jeg vet at det ikke går i oppfyllelse, men må bare si det: Jeg håper jeg aldri får oppleve en sånn tullevinter som dette en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.