Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Trenger raskt tips til alternativ påskeferie sørpå!!


torbl

Anbefalte innlegg

Jeg hadde store planer for påskeferien her i Trøndelag. Jeg skulle inn i Tydalen/Sylane-området med telt og pulk. Der skulle jeg sitte i t-skjorta på isen og pilke 2-kilos røyer og bli solbrent. Jeg var aldri i tvil om at alle disse ønskene ville bli innfridd. Det skulle bli høydepunktet i 2012.

Etter 4 uker med regn, ser jeg nå på det videre langtidsvarselet. Regn, regn, sludd, regn, sludd, regn så langt øyet kan se. Å dra på telttur i slikt griseri begynner å fortone seg som en ferie for meget spesielt interesserte (jeg er kun ”spesielt interessert”).

Blir det påskehelg foran xboxen? Jeg trenger en nødplan – fort! Det virker jo som det er ganske bankers å komme seg ”sør for værskillet” så kan drømmen om å gå på ski i shorts likevel bli en realitet. Problemet er dog: jeg har ikke peiling på hva som fins av gode turer sør for Dovre. Jeg har hørt det fins fjell der (”jotunheimen” for eksempel, er ikke det fjell der?)

Spøk til sides, er det noen på dette eminente forum som kan gi meg knalltips til en alternativ turplan? Jeg ber ikke om mer enn knallvær, litt utenfor allfarvei, og kanskje til og med isfiske (dog ikke et absolutt must). Som sagt; jeg hadde belaget meg på telttur og noen mil på ski. Det bør jo heller ikke være urimelig lang kjøring fra Trondheim, ettersom jeg kun har røddagene fri.

Vil noen med litt lokalkunnskap berge en stakkar fra en påske med regn, påskekino og TV-titting? Noen gode tips/råd?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg undersøker det samme nå. Akkurat nå virker Hardangervidda som det sikreste alternativet. Jeg var innom DNT Oslo i dag, der sier de at forholdene langs Trolløypa Rondane-Lillehammer skal være OK, så jeg vurderer det. På den andre siden hører jeg at det er "bart" på Blefjell og i Østmarka kan kanskje isen gå, så kanskje blir det tur til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skulle egentlig vært på vei vestover gjennom Trollheimen nå, planen var å gå til Surnadal... Var på jobb på Nerskogen i dag, presterte å gå meg av en ubrøyta vei selv om det var tett med brøytestikker på begge sider. Rimelig dårlig sikt. Det ser ut til å bli brukbart vær lenger øst, hvorfor ikke kjøre til Elgå og ta det derfra? Det er langt til Elgå, men Svuku frister. Det er også noen fiskevann i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra UT.no

I Femundsmarka bør du holde deg i scootertraseene for å få godt føre. Utenfor løypene går du fort gjennom. Isen på vannene er stort sett temmelig dårlig, men Femunden er fortsatt trygg om man holder seg unna elveos. Snødybden varierer mellom 25 og 60 cm.

Det er skuterløype fra Elgå og opp til Svukuriset og muligheter for dagsturer ut fra Svukuriset. DNT sine selvbetjente hytter er tilgjengelige med DNT-nøkkel. Borsett fra Ellefsplass og Knausen, som er vinterstengt.

http://ut.no/artikkel/1.8043754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.