Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann på tur? Vanndunk fra Clas Ohlson, eller vannpose?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hva pleier dere å gjøre med vann på tur?

Hvis dere setter opp en leir ett lite stykke fra ett vann og trenger vann til drikke, matlanging, litt oppvask, og tannpuss. Pleier dere da å bruke en vannpose, sammenleggbar vanndunk eller en sammenleggbar bøtte å hente vann i?

Ser at de selger en 10 liters sammenleggbar vanndunk på clas Ohlson for 49 kr. Den er billig, praktisk, og virker ikke som den veier mange grammene. Blir helt flatpakket også, om en ser bort i fra proppen. Det er ikke en sånn "trekkspill" formet sak, men den er i veldig tynn plast, slik at du kan brette den sammen.

Kunne det vert noe å investere i?

Eller er en vannpose bedre?

Eller trenger man egentlig ikke noe av dette på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sånn "vannpose" jeg bruker. Den er helt genial i forhold til vekt og pakkvolum. Den er også"selvbærende" med vann i.

Eneste negative jeg kan komme på er at den ikke kan lukkes, det kommer noe bøss og dyr i vannet i løpet av natten, men det er ikke noen stor krise.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri hatt bruk for sånt. Har gjerne med ei plastflaske (o,7l Lerum saftflaske) til å drikke av gjennom dagen, og legger aldri leiren så langt unna at jeg trenger å bære større mengder vann langt. Hvis jeg ser jeg må et lite stykke unna vannet for å finne god leirplass, så fyller jeg flaske og kjele og bærer det siste stykket. Det holder til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har prøvt desse dunkane.. kanskje ikkje akkurat den du refererar til, men liknande..med slik arti ventil, der du skrur den 90grader så kjem vatnet piplande ut.. Kjekk sak, som varer i 3 dagar.. ikkje verdas beste kvalitet.. men det eg brukar mest, er ein vanleg pakkpose, av tjukk,god kvalitet, og med 2stk D-ringar (eller påknytte løkker). På denne måten har eg i mitt tilfelle 25liter vatn lett tilgjengeleg. D-ringane er kjekke til å henge den opp, eller få den til å "stå" ved hjelp av tau rundt eit tre, stein e.l. så kan den også lukkast..

Kan nemne at etter tid vil nok vatnet få litt smak, men ein treng då ikkje å fylle den heilt opp heller :) Eg har også prøvt med tynnare pakkposar (tynt nylonstoff), men det skal ikkje mykje til, som til dømes eit lite subb i bakken og rifta er eit faktum,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd disse "smarte" kannene, de varer omtrent tre runder med oppakking og nedpakking.

Ikke bare rundt foldene blir det hull, også krana er elendig.

Det er på båttur disse "fantastiske" enhetene har blitt prøvd ut, det eneste de duger til er å fylle søppelkassa.

Om du må frakte vann langt kan kanskje noen tomflasker være en løsning selvom de ikke akkurat kan brettes sammen.

På fjelltur har jeg enda ikke vært "langt" unna vann.

Har camelbaken som fylles i en bekk, og har med ei drikkeflaske til leirbruk.

Pleier å slå leir såpass mange meter unna vann (20m? hehe), at jeg har med den fabelaktige vannposen til helsport som rommer 10L.

Den har litt deksel over åpningen så ikke de største lemmen skal falle oppi iløpet av natta, og vi har vann til både vask, drikke og mat stående klart på morran.

Hadde det ikke vært for at den hverken tar plass eller veier noe, så holder det jo lenge om man bærer på camelbak eller flaske. Har jeg vært lat og ikke tatt med vann til teltet så er det nesten alltid mer enn nok igjen i drikkesekkene til mat og drikke

Pakksekk kan jo brukes, men da må en tømme en slik hver gang man skal lagre vann.

Pakksekken kan du istedet bruke til vaskemaskin om du er på langtur. Med litt biotex-pulver i en vrengt pakksekk så er det bare å hive oppi stinkende klær og vann, riste litt, og skylle. Funker som fjell.

Damen setter pris på litt luksus om hun er med på langtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså..prøve å få oppklara ein liten ting:P no er det ikkje slik at eg lar vatnet stå i denne pakkposen til ei kvar tid:P men eg fyller den opp om vi er fleire på tur, og har denne sam "vanntank", der vi kan hente vatn frå i leiren. vatnet vert sjeldan ståande over lengre tid. Heller vatnet over i mindre drikkeflasker, kaffikjele eller til andre matprosjekt. Om der er att vatn, så rullar ein igjen toppen, og heng den opp:) så har ein vatn til hund,sløkking av bål, eller til oppvask ved seinare anledning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H

Hvis dere setter opp en leir ett lite stykke fra ett vann og trenger vann til drikke, matlanging, litt oppvask, og tannpuss.

Eit av dei viktigaste kritera eg har for valg av leirplass, er nærheit til drikkevatn. Det er ikkje svar på spørsmålet ditt, men det er mi løysing på problemstillinga di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel på tur ved vann selv. Men er jeg et sted jeg har med vann så kommer det an på hvor lenge jeg skal være der, hva jeg bruker.

Kort tid er som regel en aluflaske på 1L fint. Har og en slik "trekkspilldunk" med kran på 3 eller 5 liter fra biltema.

Den har jeg hatt i mange år (5-6) og den virker enda, ingen hull. Bruker den ikke for ofte på sommern. Mest i bruk på høsten på hytta etter frosten ahr kommet så jeg har koblet av sommervannet.

Men da blir den jo kjørt til døra og ligger inne i kjøleskapet så slitasjen blir ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha med en vanntett pakkpose av den kraftige sorten. Har brukt kraftige sekker på 20-30 liter fra både Ortlieb, men Clas Ohlson og Biltema (disse funker faktisk bra, gummierte og kraftige i godset). Særlig hvis man er 3-4 stykker blir leirlivet enklere når man har det man trenger av vann i leiren. Ellers finnes det jo egne vannsekker også, kom over denne fra Ortlieb som ser smart ut: http://fresk.no/shop/vannoppbevaring-257c1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vanndunken fra clas ohlson som du refererer til på 2 turer (brukt flere ganger på samme tur). til sin pris, synes jeg de er geniale, neste tur tenkte vi å prøve å henge en opp i et tre som dusj :P men de fungerte fint som vannreservoar i campen ( vi hadde 100-200 meter å gå til vann). skylt og luftet etter bruk. liker at det er kran på dem. Men, man får helt klart tak i bedre og dyrere løsninger. men billig kjapt og enkelt, jeg bruker dem en stund til, har annet jeg vil oppgradere før den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så holder det med et par halvliters brusflasker i plast, men vannposen fra helsport ser jo fin ut. Kanskje jeg kjøper en selv om jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for å bære vann når jeg har vert på tur. Vann er det vanligvis nok av og jeg bærer aldrig vann mens jeg går. Jeg har en kopp hengende i en snor som er festet til bæresystemet på sekken, og når jeg trenger vann så er det bare å trekke ut koppen og drikke i bekken eller hvor som helst for den del.

post-4379-133474784373_thumb.jpg

post-4379-133474784392_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.