Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til destinasjon


Palle

Anbefalte innlegg

Jeg har tænkt på at tage på fjeldskitur i Norge i påsken. Mit problem er, at jeg ikke kan finde nogen, der har lyst til at tage med mig. Så det bliver nok en solotur. Men for at gøre det på en sikker måde skal det helst være et sted, hvor der er en chance for at møde andre mennesker. Altså modsat af hvad de fleste ønsker når de er på tur...

Er der nogen der har et forslag til et godt sted?

Jeg har et par gange været på tur i Oslo Nordmarka, men kunne godt tænke mig at se noget andet. Oslo Nordmarka er ret kupperet, så det er ganske hårdt når man har en tung sæk på ryggen. Den bliver jo ikke ligefrem lettere af, at jeg er alene. Jeg har telt med, da jeg ikke vil være afhængig af at skulle nå frem til en hytte.

Så det må gerne være et sted, der er lidt mere fladt. Dvs. helt fladt bliver det jo nok aldrig i Norge. Det ville nok også være lidt kedeligt.

Jeg har tænkt på Hardangervidda, men er bange for at vejret er for hårdt her. Måske en tur fra Finse over Krækkja til enten Haugastøl eller Ustaoset. Meget af ruten går over søer, som selvfølgelig er flade. Kan jeg regne med at isen kan bære på denne årstid?

Og er der sne nok til at stå på ski? Jeg kan forstå at der ikke er meget sne i Norge i år

Mvh.

Palle

Danmark

PS: Jeg håber I kan læse dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snødybder kan du sjekke på yr.no:

http://www.yr.no/observasjonar/sn%C3%B8lista.html

Turistforeningen pleier å anbefale Huldreheimen til personer som liker relativt lett terreng. Aner ikke hvordan det står til med snø der, men det kan du prøve å sjekke selv (ringe med betjent hytte).

http://ut.no/turomrade/huldreheimen

http://ut.no/tur/fra-hytte-til-hytte-paa-ski-i-huldreheimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda skal ha snø i påsken så lenge du er over tregrensen. Litt avblåst på topper og litt lite snø her og der på østvidda, men det skal være mulig å komme fram stort sett overalt oppe på vidda. Se linken i bunnen av innlegget for oversikt

Skal du gå til betjente hytter er Tuva, Hein, Rauhelleren lett tilgjengelige med utgangspunkt Ustaoset for eksempel.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du skal være på tur, men en litt lett og trygg turvariant om du er usikker på været kan jo være å gå til Tuva og ta dagsutflukter derfra.

Fagerheim, Halne, Dyranut som start/ankomststed er litt utsatt da det vel ikke er bussforbindelse nå fordi vegen over vidda (riksvei 7) kan bli stengt ved Haugastøl ved dårlig vær. Ikke bombesikker på det med buss til disse destinasjonene da!!

Her er også en annen link på snødybder. Klikk snødybde på venstre side og velg zoomfunksjon for å peile deg inn på destinasjon.

http://senorge.no/ :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for jeres svar. Jeg tager til Hardangervidda

Jeg har lige et ekstra spørgsmål:

Jeg planlegger at tage Bergensbanen derop. På NSB's hjemmeside om bagasje, kan jeg læse at ski skal være pakket forsvarligt (God ide, specielt hvis jeg kommer til at bruge klister). Normalt opbevarer jeg mine ski i en kraftig skipose, men jeg foretrekker ikke have den med i sekken på selve skituren (Den tager for meget plads, da stoffet er veldigt stift). Mon NSB vil godkjenne, at jeg bruger 2 store søppelsekker istedet? Jeg kan også læse at NSB sælger "enkle skiposer". Er der nogen der kender disse poser og kan fortælle, om de er så enkle, at de er praktiske at have med i sekken? Og er der nogen der ved, hvad de koster?

Palle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du feks både ankomme og ha avreise fra Finse, så kan du oppbevare skiposen på stasjonen.

Snakk med togekspeditøren der, hyggelig fyr :)

Når jeg jobbet på tog så var de enkle skiposene vanlig plastpose, type ekstra lang og gratis.

Du kan fint bruke vanlig søppelsekk, hensikten med pose er som du sier feks klister, og at skistativene hadde vært enda mer umulig å finne frem i på enkelte tog om ski og staver står på kryss og tvers.

Husk at det bare er på betjente stasjoner du får skiposer.

Om du lurer på noe mer kan du sende mail til [email protected] eller ringe +47 815 00 888 (også fra utlandet)

Det kan jo være at noe av infoen jeg kommer med ikke er helt up to date :)

Åpningstidene til Finse stasjon finner du her:

http://www.nsb.no/stasjoner_df/finse-stasjon-article24662-2671.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er ikke nødvendig med skiposer / pakning av ski i toget, i alle fall ikke ifølge erfaringen min. Nesten alle parkerer skiene uten pakning i den spesielle 'boks' som finnes når man kommer inn i vogn. Også i Bergensbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.