Gå til innhold
  • Bli medlem

Garanti sak, hva syns dere?


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Jeg sendte nylig avgårde min Swedemount skalljakke til produsenten fordi sømmene i hetta begynte å gå i oppløsning. Jeg mente dette var en garantisak i og med at jakka ikke er 2 år engang, og har nå fått svar fra dem:

"Vi har mottagit jackan och undersökt den. I och med att det är ett och ett halvt år sedan som jackan köptes in och vi inte har några liknande kvar i vårt sortiment så kan vi erbjuda dig halva priset av vad du köpte den för. Det vill säga halva av 1199 SEK, 600 SEK som vi sätter in på ditt bankkonto. Hur tycker du detta låter?"

Jeg syns det er litt merkelig at de ikke tilbyr meg feks. en ny jakke fra deres sortiment. Dette er den nye versjonen av min gamle jakke: http://www.swedemount.se/produkter/product/shell/m-everest-shell-jacket

Kan jeg/burde jeg kreve å få en ny jakke? Har tross alt brukt 125,- bare på å sende jakke, dvs at jeg sitter igjen med 500,- og ingen jakke.

Hva syns folket?

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såfremst dette er en slitasje som skal dekkes av garantien, så skal du ha nytt produkt som innehar samme egenskaper som innlevert vare, når ikke denne kan repareres.

Å tilby avslag på ny vare er en flott gest dersom ikke innlevert vare gikk på garantien, men for dårlig dersom garanti gjelder.

Så det du må finne ut av, er om dette er en garantisak eller ikke. Det høres jo umiddelbart ut som en garantisak dersom sømmene fysisk er i oppløsning, men dersom de er "røsket av" så spørs det alt etter hva produsenten anser at sømmene skal tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble jakken kjøpt?

Norsk nettbutikk/butikk?

I så fall skulle kjøpssted ordnet med reklamasjonen...

Er den kjøpt utenfor landegrensene så gjelder ikke norske forbrukerkjøpsloven...

Reklamasjonstid på klesplagg er to år(?)..

Trolig er produksjonskostnadene deres på den nye jakken under 600kr, så du kan jo foreslå å heller få en ny jakke av ny type i erstatning i stede for kontanter...

eventuelt 600sek + frakt i nok kan ikke være urimelig...

De innrømmer jo at de tenker å erstatte om de hadde hatt samme jakke...

Hvorfor de mener de trenger å erstatte bare 50% av beløpet er dog rart for mitt hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske reklamasjonsfristene på 2 eller 5 er nokså unike sammenlignet med andre land. Mange produsenter tilbyr bare 1 års garanti og det kan hende at Swedemount har det. Det står ikke opplyst på deres webside. Hvis det er tilfellet og du ikke har kjøpt jakken i en norsk butikk, tror jeg ikke du har så mye å gå på. Hvis du har kjøpt jakken i Norge, skulle jeg gå til den butikken og prøve der.

Men generelt tror jeg det er vanskelig å argumentere for 2 års reklamasjon på klær, selv om man burde forvente at fjellklær holder mål. Da må du virkelig kunne bevise at det er produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

När jag går in på den länken du lagt med så kan inte jag hitta någon form av utfästelse för garanti. Detta tolkar jag som att det inte finns någon garanti.

Du har användt dig av din rätt att reklamera och då är det du som skall bevisa att det är ett ursprungligt fel. De vill ge dig pengar åter och har gjort ett avdrag för den tid du har användt och nyttjat produkten. Tycker att du har fått ett helt ok erbjudande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge så er det ikke forbruker som skal godtgjøre hvordan feilen oppstår ved reklamasjon som det feilaktig hevdes av et par her.

Uten at trådstarter opplyser om hvor jakka er kjøpt så er det jo vanskelig å kunne komme med hva som er rett eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive hvor jeg kjøpte jakka, beklager det. Butikken er Sportsshopen, ved Charlottenberg, med andre ord utafor norsk grense. Sømmene er ikke slitt av men har bare løsnet liksom, sånn jeg har forstått det så har produsenten også tatt dette som en garanti sak og det er ikke bare jeg som mener dette er en feil i produksjonen/manglende kvalitet av produktet.

Jeg har jo forsjovet en annen skalljakke, men jeg tenker jeg spør om de i det minste kan sende tilbake jakken da den tross alt ikke er ubrukelig selv om noen sømmer i hetta har løsnet rundt strikken som strammer inn selve hetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve deg med å si at du ser helst at produktet ditt blir erstattet med ett tilsvarende. Og da f.eks. den nye jakken du linket til, hvis den er tilsvarende den du hadde. Hvis ikke de går med på det, så ville jeg tatt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte først på det som et alternativ, men kom til slutt frem at jeg ikke trenger noen ny jakke da jeg har fått tak i en annen i mellomtiden. Derfor passer det meg forsjovet bra med penger tilbake isteden, men det kom ikke fram i mailen deres at de skulle sende tilbake min gamle jakke noe jeg syns virket merkelig. Men jeg sa nå at jeg skulle få noen andre til å reparere jakka, så jeg går utifra at de da sender den tilbake.

De har nok ikke så mye erfaring med garanti saker, noe som egentlig kommer fram i deres behandling av saken, som har tatt nokså lang tid i mine øyne.

Er jo et relativ ukjent og lite merke, så er jo som noen sier over her et ganske realt tilbud når de egentlig ikke reklamerer med noen form for garanti. Det lønner seg ihvertfall å være en bevist forbruker, det må jo være moralen her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jag utgick ifrån att jackan var köpt i Sverige då det är ett eget märke för Sportshopen och mig veterligen inte säljs utanför Sverige. Då är det svensk konsumenträtt som gäller.

Där är det konsumenten som skall bevisa att det är ett fel på varan (ej de 6 första månaderna eller under garantitiden).

Blev förbryllad av påståendet att något annat skulle gälla i norge och kontrollerade på Forbrukerrådets hemsida och där står det att forbruker måste visa fel på varan (samma förbehåll som i sverige).

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_kan_du_kreve_av_varen#hva_kan_du_kreve_av_varen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag utgick ifrån att jackan var köpt i Sverige då det är ett eget märke för Sportshopen och mig veterligen inte säljs utanför Sverige. Då är det svensk konsumenträtt som gäller.

Där är det konsumenten som skall bevisa att det är ett fel på varan (ej de 6 första månaderna eller under garantitiden).

Blev förbryllad av påståendet att något annat skulle gälla i norge och kontrollerade på Forbrukerrådets hemsida och där står det att forbruker måste visa fel på varan (samma förbehåll som i sverige).

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_kan_du_kreve_av_varen#hva_kan_du_kreve_av_varen

Det er jo bare å sende den inn. Så ser de jo at det er en feil på varen. Er ikke noe vanskelig med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at du får penger tilbake pluss jakken (selvsagt). Den er jo tross alt din i utgangspunktet. Synes forøvrig det er en god deal, når det kun er snakk om hetta som du fint kan sy selv.

Hva betyr det når du skriver "forsjovet"? Lokalt dialektord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det når du skriver "forsjovet"? Lokalt dialektord?

Haha. Kan bekrefte at det ikke er lokaldialekt, da jeg er fra bygda 10 min fra Fetsund som trådstarter er fra! Isåfall er det veeeeldig lokalt.

Forresten. Man stiller spørsmål, man spør dem ikke. Signaturen din altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Kan bekrefte at det ikke er lokaldialekt, da jeg er fra bygda 10 min fra Fetsund som trådstarter er fra! Isåfall er det veeeeldig lokalt.

Forresten. Man stiller spørsmål, man spør dem ikke. Signaturen din altså:)

Vil nå påstå at at 10 minutter er rimelig lokalt...uansett så lurte jeg på hva det betyr, siden jeg ikke skjønte hverken ordet eller sammenhengen.

Skal endre på signaturen dersom jeg finner det for godt. Har hatt den i så mange år og sammenhenger at det hadde vært litt trist å endre på den bare for en liten formalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe skapte debatt her inne med det ordet gitt, noe som forsjovet ikke er så rart :) Uansett, jeg fikk igjen 540,- NOK og jakka er på vei tilbake. Er veldig fornøyd jeg, tjente jo litt over 400,- hvis man regner med frakt utgifter, og det var jo ikke store jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske reklamasjonsfristene på 2 eller 5 er nokså unike sammenlignet med andre land. Mange produsenter tilbyr bare 1 års garanti og det kan hende at Swedemount har det. Det står ikke opplyst på deres webside. Hvis det er tilfellet og du ikke har kjøpt jakken i en norsk butikk, tror jeg ikke du har så mye å gå på. Hvis du har kjøpt jakken i Norge, skulle jeg gå til den butikken og prøve der.

Men generelt tror jeg det er vanskelig å argumentere for 2 års reklamasjon på klær, selv om man burde forvente at fjellklær holder mål. Da må du virkelig kunne bevise at det er produksjonsfeil.

EU sitt forbrukerdirektiv, som er utgangspunktet for den norske forbrukerkjøpsloven, slår fast at det aldri kan være mindre enn to års reklamasjon på varer. I noen EU-land har det også mer enn to års reklamasjon. Norge har en egen variant med at det er 5 års reklamasjon dersom tingen er ment å vare i vesentlig lenger enn to år.

At det er minst 2 års reklamasjon på klær følger av forbrukerkjøpsloven. Antakeligvis er det snakk om 5 års reklamasjon, særlig dersom plagget er et kjent merke som koster litt.

Hvilke garantier produsenten/importør/selger måtte gi, er egentlig bare interessant dersom den gir bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven gir. Og det pleier de svært sjeldent å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.