Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten i mai!


CHST

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en liten gjeng som skal til Lofoten en uke i begynnelsen av mai. Selvfølgelig vil vi ut på tur spørsmålet er bare hvor? Har sett mye flott på nettet men det er vanskelig å velge! Skal bo i Leknes og har bil. Hvor anbefaler du at vi tar turen? Ser for oss dagsturer på mellom 3 og 9 timer. Kanskje også en tur med overnatting på hytte?

Hilsen Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i Lofoten en del ganger opp gjennom årene, uten at jeg er spesielt godt kjent i regionen som helhet. Men et godt tips er å bevege seg bort fra hovedveien (som nok kan fortone seg som en mild skuffelse for mange). Sideveiene derimot! Det er da man kommer til de vakre kritthvite strendene ut mot storhavet, med stupbratte fjell rundt. Forslag til utflukter kan være: Vikten, Unnstad, Eggum og Utakleiv. (Området innenfor Reine i Vest-Lofoten skal visstnok også være rimelig spesielt. For sistnevnte alternativ trenger en båtskyss. Er dere litt kulturhistorisk interesserte så kan kanskje Kabelvåg og Henningsvær være aktuelle. Håper andre kan svare mer utførlig.

Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Anbefaler en tur innom Lofoten turlag www.lofoten-turlag.no, som nevnt tidligere. Her inne finner du mange flotte turer, både korte og lange, lette og mere krevende turer, samt info om hytter (DNT) som kan benyttes. For det meste er disse turene i vest-lofoten. Ønsker dere å utforske naturen i aust-lofoten (Svolvær, kabelvåg ect..) så vil jeg anbefale www.godtur.no , der skal det ligge en neve med turer i dette området.

Men nå det er sagt, så ligger snøen godt ennu. Lofoten er bratt og krever litt erfaring, særlig når snøen ennu klamrer seg fast. Islagte vann med dårlig is og gammel/råtten snø. Mye å tenke på for å få en sikker og god tur.

Med tanke på at dere tenkte dere ut i guds frie natur her i Lofoten i mai, så setter jeg en knapp på vest-lofoten, da det er atskillig flatere landskap der enn her i Svolvær.

Ønsker dere en fin fin tur og velkommen til Lofoten.

Bare ta kontakt dersom jeg kan hjelpe med noe. :)

Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.