Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken type hagle bør jeg kjøpe?


vidarbj

Anbefalte innlegg

Var innom en våpenforhandler her om dagen og spurte om råd. Det er første hagla jeg skal ha, så jeg er litt usikker. Forhandleren mente jeg burde ha en lady-utgave (kortere) pga høyden min (175cm). Jeg fikk ikke noe godt svar på hvorfor. Noen her som vet det? Hva er fordelene og ulempene med ei lady-hagle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken forhandler har gitt deg for at du skal velge en såkalt "Ladyhagle" er helt bak mål.

175 er jo ikke så lite da....

Om du kjenner noen som har hagle, så spør om å få låne/prøve den, så merker du fort om du ikke er komfortabel med den, og kanskje burde velge noe annet.

Er jo klart at pris også spiller en stor rolle her. Det er også stor forskjell på hagler i samme kaliber....

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.sluttstykke.com er nok et bedre sted å spørre...

poenget med ei hagle er at stokken skal passe deg, slik at et naturlig anlegg legger kornet mitt i synsretningen din.

dette er avhengig av riktig lengde på kolba, cast-off (vridning for å passe i skuldra), og fall.

med riktig og cast off fall kan du legge kjaken nedpå kolben, og du vil se bare kornet stikke opp, midt over "låskassa". da kan du i praksis bare se på viltet/leirdua og hagla vil følge naturlig med og sikte mot målet. slik har iallfall eg forstått det... hagla er tross alt et pekevåpen, så man lærer seg egentlig bare å se hvor den peker, fremfor å faktisk sikte.

om du går til en seriøs forhandler vil han kunne hjelpe deg å tilpasse dette...

forresten er 20/76 likeverdig med 12/70 når det gjelder ladning. men 20-kaliberen er lettere å bære....

sier en som har kjøpt seg 12/70 Sauer Suhl sideligger....

lykke til med handel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er det dummeste jeg har hørt av en våpenselger!! :?

Skal du liksom kjøpe deg lekebørse fordi du er 5 cm under gjennomsnittshøyden? Nei kjøp deg vanlig hagle. Skyter jevnlig på trap-bane hele sommeren med menn gutter og barn (lite damer) i alle størrelser. (Starter forresten i kveld :o) Jeg har enda til overs å se en "lady-hagle".

Derimot er lav vekt ikke å forakte hvis du skal jakte lange dager. Da kan du kanskje se på benelli sine auto-hagler. De er ca 0,5 kg lettere enn hagla mi i hvertfall. Får dem vel ned i 13.000,- Tror forresten automathagler er ok å skyte med, og de finnes vel i alle prisklasser. Når alt kommer til alt er dette en smakssak. Noen mener at en engelsk sideligger er toppen av stil, mens andre mener at det kun er over/under som er hagle. Når det gjelder skyteegenskapene, så er tilpassing av kolben alfa omega. Driftssikkerhet er et annet moment en kan vurdere.

Selv skyter jeg med en Remington pumpehagle i kaliber 12/89, og den treffer det meste av duer på banen selv om den er billig. Har sett den til under 4.000,- Hagla er stygg som nøkken, men det er sikkert jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er selv 171 cm og vurderte også såkalte Lady-hagler. Kort fortalt er det to ting som skiller seg ut på Lady-haglene på det norske markedet: Løpslengde og kolbelengde.

Løpslengde:

Normal løpslengde på ei O/U hagle varierer fra 66cm til 76cm. Poenget her er at løpslengden må passe din egen armlengde slik at du får et naturlig balansepunkt ca. midt mellom hendene ("hagla balanserer"). Jo lengre frem på forskjeftet du holder, jo lengre må hagla være for at balansepunktet skal bli riktig. For lange hagler blir fremtunge og for korte hagler blir munningslette. I og med at kvinner ofte har

I tillegg vil løpslengden avhenge noe av haglas bruksområde. Banehagler vil ofte være lange for å få en mer "stødig" sving etter lerdua. De er også tyngre enn jakthagler av samme grunn. Kortere hagler er derimot enklere å kaste rundt seg i tett skog.

Kolbelengde:

Kolbelengden er ofte kortere på Lady hagler. Korrekt kolbelengde er imidlertid ikke kun avhengig av høyde, men også armlengde, kroppsbygning og skytestil. Poenget er at kinnet ditt blir liggende riktig uten å komme for langt frem eller tilbake på kolben, samt at pekefingeren når avtrekkeren uten å måtte strekke seg. I tillegg må kolben passe i cast-off og fall slik Jarle skriver over.

Jeg benytter selv en hagle med normal kolbelengde på tross av min lave høyde pga. min "aggressive" skytestil med hodet langt frem på kolben. For kort kolbe og nesa slår borti håndbaken (auau :? )

I tillegg til kortere løpslengde og kolbelengde kan Lady-hagler også være lettere enn vanlige hagler pga. låskasse i lettmetall. Dette finnes imidlertid også på utgaver med normal lengde på kolbe og løp, og er egentlig bare "smak-og-behag". Lette våpen er fine å bære med på langtur, men de er mer vinglete å skyte med og de gir mer rekyl.

Se diskusjon: http://www.sluttstykket.com/portal/index.php?option=com_forum&Itemid=&page=viewtopic&t=3218&highlight=lady

Kaliber 12 vs. 20 er også kun smak-og-behag. Vil selv anbefale deg kaliber 12 da det er mer ammo å velge i. Lettvekter kan du kjøpe uansett i kaliber 12 om det er vekten som er poenget.

Konklusjon:

Jeg vil anbefale å ta en tur rundt i butikkene og prøve forskjellige hagler: lange, korte, lette, tunge etc. Ikke forhåndslås deg til en type hagle pga fysisk høyde - det kan uansett være at du har andre behov. Selv trodde jeg at jeg måtte ha en kort kolbe, men det viste seg å ikke stemme.

Få en kompetent selger til å vurdere hvordan de ulike haglene passer din egen kroppsbygning og stil (og påse at kolben passer. Det er viktig :o )

Selv endte jeg opp med en Bettinsoli Silverlite til 7000,- hos Holstad Våpen, en lettvekter i kal. 12 på 2,7 kg med normal kolbelengde og 66cm løp. Fint våpen. 8)

Lykke til!

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interrsert i et dyrt våpen første gang jeg kjøper. Og dermed er heller ikke tilpassing så viktig. Første gangene vil man sannsynligvis kaste opp hagla feil uansett, og da er det kanskje dumt å ha et våpen hvor man har lagt mye penger i tilpasning.

Jeg kikket, og fikk prøve, en Sabatti Short og en Sabatti Hunter (lang versjon av forrige). Det var helt klart at Hunteren var for lang da det manglet ca 2cm før jeg fikk et bedre tak. Kortversjonen derimot kunne muligens vært noe lengre.

Men vil lengden på kolba variere mye fra type til type hagle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er enig i at det ikke er særlig vits i å bruke penger på millimeterjustering av den første hagla. Men da det kan være stor forskjell i kolbeutforming etc. fra produsent til produsent, så sørg for å teste flere litt forskjellige hagler for å finne en som passer sånn noenlunde. Min hagle passet temmelig perfekt rett fra esken. 8)

Standard kolbelengde er fra 36 cm til 37 cm, og jeg tror ikke det er særlig forskjell her blant de ulike merkene (unntatt for egne korte utgaver/Lady). Men i cast-off og fall vil det kunne være betydelige forskjeller.

Når det gjelder kolbelengde så er dette en enkel ting å rette opp, særlig dersom kolben er for kort. Da kjøper du bare en ny kolbekappe som er tykkere enn den som følger med, og vips har du lengre kolbe. Er kolben for lang kan man jo trekke frem saga og sage ivei. :D Det er mye værre å få gjort noe med cast-off og fall. :wink:

NB: Dersom du forlenger/forkorter kolben så vil cast-off og fall også endres. Prøv derfor hagla med lengre kolbekappe eller uten kolbekappe for å simulere lengre og kortere kolbe og sjekk at fall og cast-off fortsatt er ok.

Noen andre tips til billige hagler er Hawk (XXL), Yildiz (Jaktgruppen), Bettinsoli (Jaktgruppen) og Star Baikal (XXL/G-Sport).

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Har litt erfaring med hagler. (har cal 12 i både pumpe, auto, enkelløper O/u og S/S + en 20 cal auto).

sitter og på 10 års jakterfaring.

Min erfaring så langt er --> Kjøp en hagle som du føler du mestrer.

Du skal føle at du behersker våpenet. En god måte er å ha hagla i hendene, finne et punkt i terreng/omgivelser, kaste hagla i annlegg det raskeste du klarer. Dette skal du gjøre med begge øyne åpne og med fokus på punktet. Viss du da ser kun kornet (på målet) langs sikteskinna, og våpenet ikke heller til den ene eller andre kanten da har du en hagle som passer. Viss du får teste våpenet før du kjøper kan det vere lurt å prøve samme test men med ammunisjon --> sett opp noen leirduer i et sandtak på en avstand på ca 15m.

Kast opp hagla og prøv å treffe duene uten å "sikte" for mye. Her vil du og se innslaget i sanden, viss du bommer.

Når det gjelder lady/magnum/dobbeltløper/pumpe/2.5kg/3.5kg/dobbelavtrekker osv, er dette av mindre betydning syns eg da. Kjøp en hagle av noe lunde kjent merke, unngå for all del billige automathagler-->har hatt en for mykje sjølv.

Husk å teste hagla med ulik choker og ammo, det er samma kor godt du skyter, viss ikkje ammunisjonen passer hagla di. Har opplevd å få skikkelige dårlige skuddbilder med selv de dyreste patronene.

Er du helt fersk som jeger vil eg anbefale en dobbeltløper til en ca 5000 kr, uten altfor mye inngraverte fugler og andre rariteter (er ikke vits å betale for). Viktige egenskaper med dobbeltløperen kontra pumpe/automat halge: Mer sikkerhet i forb. med lading pga. automatisk sikring, mindre å holde styr på (pumping, sluttstykket osv), mindre velikehold, ofte greitt med 2 ulike choker. ofte kortere og mer håndterlig.

Trass i dette er mitt favorittvåpen pr i dag en pumpehalge i cal 12. Men angrer ikkje på at eg begynte med er dobbeltløper 12 som første våpen.

Viss du fortsatt gidder å lese så vil eg ynskje deg lykke til uansett valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

ei lady hagle er jo mykje lettare enn ei vanleg hagle og sparkar då naturleg nok mykje hardare frå seg enn ei som er tyngre, det som heller bør spele inn her, er vel heller korleis hagla føles i handa, eg er og ca 1,75 høg, og eg foretrekker ei litt tyngre hagle på rundt 3,3 kg. har prøvd nokre lette hagler før, og eg har rett og slett ikkje god nok kontroll med dei. Eg anbefaler å prøve ei Lanber hagle, du får mykje hagle for pengane og dei er godt gjennomført og flotte.

God jakt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med en hagle er at den faller naturlig. Gjør den ikke det vil du aldri skyte bra med den! Prisen for skytetreningen du trenger for å venne deg til en hagle vil overgå prisen på justering av hagla mange ganger. Tror xxl tar 1500 for tilpassing. Det er det helt klart verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg er selv bare 171 cm, og kjøpte hagle for første gang for 3 års siden.

Jeg kan anbefale Lanber Gyttorp. Denne kjøpte jeg hos Villmarksbutikken. Og jeg er kjempefornøyd. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Det har blitt skrevet mye og jeg kan kanskje ikke komme med så veldig mye nytt, men sier mine meninger i alle fall.

Har selv hatt både sideligger, over/under og har nå halvauto. Sideliggeren (min første hagle, arvegods) traff jeg dårlig med, for den var absolutt ikke tilpasset meg. Det er nok en fordel selv om det er første hagla at den passer deg noen lunde. det blir betydelig enklere å treffe, og du slipper å konsentrere deg om å justere deg selv til hagla for hvert skudd. dette går greit på trening, men er verre å få til på jakt. En seriøs forhandler kan hjelpe deg med å finne ei hagle som passer sånn passe. hvis du har muligheten kan du dra på en skytebane og spørre en av instruktørene hva du skal se etter. det er ikke vanskelig å kontrollere selv om hagla passer. dermed har du litt å stille med selv, og slipper stole blindt på selgeren....

Så fremt du ikke skal jakte kun/ veldig mye fjellrype vil jeg ikke anbefale lettvekterhagle. de er greie å bære, men mye mer vinglete å skyte med. i tillegg er det kraftigere rekyl, som kanskje vil påvirke skytingen din negativt.

halvautohaglene er veldig behagelig å skyte med, i alle fall de rekylladede. jeg har en benelli, og den bruker noe av rekylen til å lade med. i tillegg treffer de fleste bedre med en halvauto/pumpehagle pga at de har lengre sikteskinne. de er også noe lettere enn en standard over/under. ulempene er at de fleste er dyrere enn en " vanlig" jakthagle, "bråker" mer, og tomhylsene har en tendens til å bli borte i lyngen...

Over/under er jo det mest vanlige, men sideligger er heller ikke dumt. det blir egentlig en smakssak. noen synes sideliggeren gir en bedre definisjon av løpene/siktebildet. du får mange bra over/under til en grei pris, sjekk tester etc.

sjekk flere hagler, finn ei som passer deg rimelig bra, og tørrtren mye til å begynne slik at anlegget og avsikringen sitter til du kommer på fjellet! kjedelig å stå der med sikringen på å hagla under skuddet når rypekullet/ tiuren letter! :roll: begynn å skyt på duer på ganske korte hold med åpne choker (hvis du kjøper hagle med utskiftbare sådanne, jeg bruker kun 1/4 eller 1/2.... )

lykke til med ny hagle! det e arti når det smell!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei. Ser dette er en gammel post, men jeg henger meg på den likevel, og spør om det samme. Skal begynne å se etter en hagle til rypejakt i all hovedsak, og ut av alt det jeg har lest hittil, så er det jeg kan forstå at jeg bør ha en som er noen lunde tilspasset meg (jeg er 163cm) og at som nybegynnerhagle, så er en med sideløp å anbefale...Jeg ser for meg å legge i en ca 5000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en god våpenforretning og be om å få prøve mange hagler. Om du vil ha sideligger eller over/under er en smakssak. Sideliggeren blir ofte litt lettere pga mindre låskasse. Du bør kunne finne noe bra til den prisen. Det viktigste er at du får ei hagle som passer deg. Dvs at når du legger den i anlegg i skuldra og til kinnet så skal øyet ditt ligge midt over sikteskinna.

Er skjeftet for lagt blir det håpløst. At det blir for kort er neppe et tema for deg. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Og da må grønningen også spørre: Hva er en god våpenforretning? xxl? Vil gjerne innom flere før jeg bestemmer meg.

Har en venninne som kjøpte en "lady-hagle" for ti tusen...den slår henne nesten sønder og sammen når hun skyter...og dette er etter det jeg kan forstå, fordi den er for lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tovekrøll Ei tyngre hagle vil "ta opp" meir av rekylen.
Spørsmålet er kva du skal bruke hagla til? Om det stort sett er berre til rypejakt som du skriv, gå for ei lett hagle, men

rekn med blå skulder ved dags ende. Ved meir leirdueskoting gå for ei litt tyngre hagle som dimed vil bli litt tyngre å

drasse rundt på jakt.

Sideligger er finare å sjå på men to avtrekkarar kan være litt pludder. Sikkert vanesak det også.

Men fyrst og fremst, som Lompa poengterer, finn ein våpenhandlar med litt peil og prøv forskjellige til du finn ei som

sitt godt.

 

Sjølv har eg to (vel eigentleg tre), ei Beretta som brukast på bane og ei Remington 870 til jakt. Båe sitt godt og er behagelege

å skote med. Men berettaen er tung å dra med på lange jaktdagar og 870'en vert fort varm om ein har ein intensiv dag på bana.

I tillegg er det mange som ikkje likar å sjå 870'en på bane da det er ei pumphagle og det kan være litt vanskeleg å sjå om

våpen er tømt på pumpe og automathagler.
Generelt sitt pumpehagler og automathagler godt til mange men veit ikkje korleis det artar seg for ei på 1,63. Den type hagler

er ofte lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har en venninne som kjøpte en "lady-hagle" for ti tusen...den slår henne nesten sønder og sammen når hun skyter...og dette er etter det jeg kan forstå, fordi den er for lett?

Grunn til at hagler "slår" enkelte personer, er etter min mening i første rekke feil ved oppkast og at haglekolben ikke presses tilbake mot skulder. Ved oppkast må haglekolben presses tilbake mot skulder, så det er god kontakt. Blir det mellomromm, spessielt når det skal "gå raskt", alla jaktsituasjon (uten hund). Da kan både feilplassering av kolbe mot skuldren skje og at presset mot skuldren blir for lite, så en får et ubehagelig slag. Utføres riktig oppkast og nødvendig press mot skuldren, har 2 - 300 gram i vektforskjell lite betydning. Og det bør ikke gjøre vondt, for folk som er gamle nok til å kjøpe egne våpen.

 

Men trening sommerstid (med lite klær), forsterker eventuelle problemer med "slag". Tren med bekledning som tilsvarer jaktbekjedning på høsten. I tilegg går det ann å få montert en kolbekappe, som demper ekstra. Men med rekyl fra en hagle, bør ikke dette være nødvendig. Tren heller på rikig oppkast! Men det finnes også gassoppererte hagler (auto), bruker en del av "kraften" (les:gasstrykket), for å bevege sluttstykket (utkast av brukt patron og lading av ny) og opptak en god del rekyl.

 

At noen mener en lett hagle slår hardere, er etter min mening feil. Det blir en raskere rekyl, men kraften forblir det samme. At noen mener litt kjappere rekyl er ubehagelig, er noe annet. Smak og behag. :) Men etter min mening har bæring av "tung" hagle på jakt, liten betydning. Det blir likevel bare noe få prosent økning, i totalvekta kroppen skal bære. En rypejeger går normalt med tung bekledning, patronbelte, sekk (mat, thermos, o.l.), i tilegg til hagla. (Tenker på de som går hele dager og ikke bare en "svipptur" på jakt.) Så, kjøp den hagla du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er same rekyl krafta som slår på både ei lett og tung hagle, men på ei tung hagle er det meir vekt som

må flyttast bakover. At du kallar det kjapp rekyl og andre seier den slår hardare er vel to sider av same sak? 

 

Du har kanskje rett, i at det kun er to forskjelige beskrivelser av samme sak. :) Men slik dette ofte beskrives (også du), så tror uerfarne, at kraften/rekylen er større med en lett hagle. Det er den jo ikke. Det blir et lettere, men raskere trykk bakover. Og jeg tror dette skremmer mange.

 

Det er kruttet i patronen og dens trykk mot vekta av hagl, som skaper trykk! Ikke vekta av hagla. En tung hagle, beveger seg bakover med samme kraft, men saktere. (Avgitt = motatt). Forutsetter samme type patron. Derimot så skaper en typisk lærduepatron (lite krutt og lite hagl) lite trykk, i forhold til en normal jaktpatron. Ennå værre blir det hvis en går fra lærduepatroner, til hardladde jaktpatroner mye bly. Da begynner det å bli forskjell. Motsatt ble ofte kal. 20 anbefalt, da tidligere patroner i dette kalibret hadde mindre krutt og lettere blyvekt, som ga betydelig mindre rekyl. 

 

Det er ikke nok å nevne, at hagla må være i skuldergropa. Til uerfarne (og folk som plages med rekyl), må det pressiseres at kolben MÅ presses tilbake mot skuldren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så finne den hagla jeg vil ha, og finne rett teknikk :) Tusen takk for mange svar :) Jeg bor i nord trøndelag btw:)

Ja, ikke bry deg så mye om hvilket kaliber og rekyl. Men til ditt budsjett, må du kanskje kjøpe brukt, eller legge mer penger i dette.

 

Er ikke oppdattert på hagler. Jeg har hatt det jeg trenger av dem, i mange år. Så jeg har ikke fulgt med, på hva som er i forettningene nå. Er heller ikke kjent med hva det er av forettninger i N.Trønderlag. Spør på "Kammeret.no", der er det hovedsakelig jegere og skyttere.

 

Men jeg anbefaler på det sterkeste, at du også legger penger i tilpassning av haglen. Og da ikke kun lengden av kolben! Fall og "kast off" må også tilpasses! Og du skal jo også ha råd til å trene og da går det raskt mer en 2 -3 tusen kroner.

 

For nybegynnere og de som treffer lite på fjellet, så anbefaler jeg en tur der de har skytesimulator for hagle. På lærduebanen trener du på lærduer og de starter som en "rakett" og går i en bue saktere og saktere. Slik er det ikke i virkeligheten på fugl. Når fuglen flyr opp fra bakken, starter den med tilnærmet null hastighet og så øker hastigheten gradvis. Stikk motsatt, av det du vil oppleve på banen! I en simulator ser du også etterpå, hva eventuelt du gjør feil og en trener på virkelige situasjoner. Der jeg har vært i oslo-gryta, kunne de også justere for å få enkle skuddsjanser og gradvis vanskeligere. Yppelig trening. Tror flere burde spandere på en tur, til slike anlegg.

 

Meld deg på et kurs, eller få instruksjon av folk som er dyktige hagleskyttere. Da sparer du både amo og frustrasjon. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 vet jeg er litt petitmetre nå, men du tar feil:)

En tyngre hagle har mer masse enn en lett hagle.

Gitt at det er lik patron så vil mer av rekylen bli tatt opp i et tyngre våpen Enn i ett lett.

Eksempelvis vil en bil med vekt på 900kg og 90 hk motor gå raskere enn en bil på 1300kg og 90 hk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.