Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste pulk til sekk


CHST

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg forsøker å finne en lur måte å bruke dagstursekken som pulksele. Er det noen av forumets brukere som har tips/ erfaringer å dele? Jeg tenker feks på hvordan feste tau eller drag til sekken.

Mvh sleP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva er egentlig argumentene for å gå med sekk på ryggen når man samtidig drar pulk? Jeg ser ingen, bortsett fra hvis man har for liten pulk og trenger ekstra plass.

Jeg synes det er greit og ha med en liten sekk i pulken, i tilfelle jeg vil gå en dagstur fra leiren. Ellers bruker jeg seler til og dra pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit og ha med en liten sekk i pulken, i tilfelle jeg vil gå en dagstur fra leiren. Ellers bruker jeg seler til og dra pulk.

Det er jeg enig i, men å bruke sekken til sele har jeg vondt for å skjønne. Derfor er det kanskje noen her som har noen gode argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jakt etter tips, ikke å bli fortalt at det er meningsløst å gå med sekk....

Jeg skriver at jeg ikke ser poenget med sekk, og spør om noen kan fortelle meg det. Det er ingen her som har konkludert med at det er meningsløst. Jeg spør for å evt lære noe nytt!

Ellers er vel den vanligste måten å feste pulken til sekken via D-ringer på hoftebeltet. Da er der vel en fordel at hoftebeltet er av en viss beskaffenhet, slik at det er behagelig å dra. De fleste dagstursekker har bare en vanli webreim, og det kan umulig være noe behagelig. Da er sekken linket til lenger opp her sikkert kurrant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel både sekk og pulk. Litt fordi jeg bruker Parispulk med hjemmelaget drag som ikke er så stivt som skikkelig drag.

Får jeg ting som isbor, ekstra støvlet, telt og slikt på pulk og klær og slikt i sekk. Slipper jeg ha for mye på ryggen samt at jeg slipper for tung pulk siden det ikke er stivt drag.

Synes det fungerer bra i litt kupert terreng. Hadde jeg hatt skikkelig pulk og gikk på flatere steder hadde jeg nok hatt alt i pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å bruke original bæresele - vi har både standard og ekspedisjonsutgaven, men det er greit å kunne feste pulk på sekk. En skomaker kan ofte beste på noen D-ringer på hoftebeltet. I Tromsø bor en skomaker som gjorde det avsindig proft på våre sekker. Det ser nesten originalt ut.

Men det er ikke alle sekker dette går på. Moderne sekker har ofte spesielle hoftebelter som kan mangle felter hvor en kan få montert på feste. Dersom dette er viktig, kan det være lurt å ha reflektert litt omkring dette før en velger sekk. Altså at en velger sekk med hoftebelte som har plass til et par D-ringer pluss reim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver at jeg ikke ser poenget med sekk, og spør om noen kan fortelle meg det. Det er ingen her som har konkludert med at det er meningsløst. Jeg spør for å evt lære noe nytt!

Ellers er vel den vanligste måten å feste pulken til sekken via D-ringer på hoftebeltet. Da er der vel en fordel at hoftebeltet er av en viss beskaffenhet, slik at det er behagelig å dra. De fleste dagstursekker har bare en vanli webreim, og det kan umulig være noe behagelig. Da er sekken linket til lenger opp her sikkert kurrant.

Hei.

Jeg er en av de som bruker en kombo med sekk og pulk. Dette av to grunner, jeg foretrekker å ha en sekk med til turene jeg tar dersom jeg ligger et par døgn et sted samt at D-ringene som er festet på hoftebeltet (Norrøna Nansen) er konstruert for denne bruken og gir god staabilitet og fordeling til trekking av pulk.

Et annet aspekt er at jeg liker å ha dunjakka, noe mat samt drikke og annet småtjafs lett tilgjengelig uten å måtte åpne pulken for å få tak i ting (upraktisk å skulle løsne på f.eks. artic. bedding for så å lete etter det man trenger for kortere stopp). Det å kunne klipse av pulken og trekke opp på til en høyde for utsiktens/orienteringens del er også greit etter min mening.

Har Paris-pulk med egetutviklet el/tau-drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en av de som bruker en kombo med sekk og pulk. Dette av to grunner, jeg foretrekker å ha en sekk med til turene jeg tar dersom jeg ligger et par døgn et sted samt at D-ringene som er festet på hoftebeltet (Norrøna Nansen) er konstruert for denne bruken og gir god staabilitet og fordeling til trekking av pulk.

Et annet aspekt er at jeg liker å ha dunjakka, noe mat samt drikke og annet småtjafs lett tilgjengelig uten å måtte åpne pulken for å få tak i ting (upraktisk å skulle løsne på f.eks. artic. bedding for så å lete etter det man trenger for kortere stopp). Det å kunne klipse av pulken og trekke opp på til en høyde for utsiktens/orienteringens del er også greit etter min mening.

Har Paris-pulk med egetutviklet el/tau-drag.

Takk for svar!

Da har vi ulikt utgangspunkt. Grunnen til at jeg går med pulk vinterstid hvis terrenget tillater det er:

- Får med meg mer.

- Slippe å ha vekt på skuldrene.

- Slippe å bli gjennomvåt på ryggen av svette pga. sekken.

Jeg går med Fjellpulken veteran (med fjellpulken sele og stivt drag), og har ofte med meg en dagstursekk, men da pakket i pulken. Ting jeg trenger å ha lett tilgjengelig ila. marsjen, har jeg enten i en romslig nok pakkpose festet til strikkene utenpå pulken, eller rett innom pulktrekket.

Min erfaring er at jeg heller bruker de knappe fem minuttene ekstra det tar å pakke ting som ligger klart nedi pulken og over i dagstursekken hvis jeg skal sette fra meg pulken og gå noen steds, enn å gå med dette på ryggen hele tiden. Er det sånn at jeg skal opp på en høyde eller har behov for å bevege meg bort fra pulken, er som regel været såpass bra at det neppe medfører noe unødvendig "hat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg selv å bruke sekken som sele av den enkle grunn at sekk har jeg fra før, hvorfor kjøpe en sele om en allerede har noe som kan gjøre samme jobben. Trenger ikke å kjøpe det som produsenten sier en må ha :) Da sparer en litt penger og er like happy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg selv å bruke sekken som sele av den enkle grunn at sekk har jeg fra før, hvorfor kjøpe en sele om en allerede har noe som kan gjøre samme jobben. Trenger ikke å kjøpe det som produsenten sier en må ha :) Da sparer en litt penger og er like happy :D

For meg forsvinner da to av tre argument for å gå med pulk, så da kunne jeg spart enda mer ved å ikke kjøpe pulk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flere Berganssekker har D-ringer for pulkdrag, eller henger jeg meg på tipset om å stikke innom hest- eller hundeselemakere. Seleverkstedet forbedret hoftebeltet på sekken min, det ble mye bedre enn de originale pulkfestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid tenkt at en rommelig rumpetaske med D-ringer og kryssreimer over skuldrene må da være perfekt til pulkbruk: Man kan puste og svette fritt på overkroppen samtidig som tilgang til drikkeflaske og votter på/av blir vesentlig forenklet.

Ellers har jeg ofte kombinert pulk og sekk. Enten fordi det ligger en unge nedi pulken, eller fordi jeg skal frakte sykt mye bagasje opp til hytta. Har gammel fjellpulken-sele med upolstrede skulderremmer (som jeg fører i kryss foran eller bak, etter humør). Denne pulkselen funker brillefint under en ganske stor dagstursekk (bergans alpine guide 55l), nettopp fordi skuldreremmene IKKE er polstret. Ny fjellpulken-sele vil neppe funke like bra. Har jeg storsekken min (Bergans powerframe) så knipser jeg fast i en metallring på hoftebeltet. Denne metallringen er strengt tatt ikke beregnet for pulkdraging, men det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også D-ringer, men har kjøpt et par i metall fordi vi ikke har så mye tro på plastvariantene.

Hvor fikk du kjøpt D-ringer i metall?

Tittet rundt etter det for ett års tid siden men fant ikke det noe sted. Endte med at jeg skar av ringende fra en gammel bag jeg skulle kaste.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å lage to separate tauløkker som tres inn på hoftebeltet på sekken og som pulkdraget klipses på.

Alternativt på reima for sidestrammingen av hoftebeltet, dersom du har det. Da får du draget gjennom hoftebeltet, har en solid forankring og kan lett fjerne løkkene.

Bruker 6 mm klatretau, og har ikke opplevd slitasje. Hvis slitasje blir ett problem, ved lengre turer, bruk karabin imellom eller sett på nytt tau.

Da har du en velfungernde løsning til 10 kr :P

Bruker du kun taudrag blir håndteringa i nedoverbakke som før.

Bruker du stivt drag, så justerer du tauløkkene så det blir mindre slakk eller holder på draget til bakken er unnagjort - no problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo:-)

Litt ved siden av kanskje dette men....

Kompis av meg prøvde og dra bildekk i pulkfestet/ ringen til en Norøna 125 l reconpack pakramme sekk( gammel forsvarssekk) m d resultat at da dekket satte seg litt fast og han dro til, dro han så ringen åpnet seg. Trodde d skulle være idiotsikkert nermest?

Hvem produserer noe idiotsikkert ?

Jenseman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg forstår i noe utstrekning, at du vil bruke sekk som sele, selvom en blir varm på ryggen og egentlig helst vil slippe.

En kan pakke lette, men volumiøse ting i sekken (fx. dunjakke og lign.) Så har en stadig en lett sekk.

Mange sekker har bra hofterem, seler og brystrem, som gir god støtte for drag av pulk. Noen mener, at det avtagbare seletøyet fra en eldre rammesekk fra Norrøna eller Bergans er beste pulk seletøi.

Litt vekt i sekken gir også såpas enerti, at de små rykk og napp pulkedraget altid gir ikke merkes så mye i korsryggen.

Det er lett å sy D-ringer i en hofterem av passe kvalitet med seilmakernål og-tråd. D-ringer skal være sveist i samlingen og gjerne i rustfri stål. De kjøpes i båt- eller dykkerbutikker. Har du en trålbinder i nærheten har han runde ringer elller D-ringer av plast/nylon. De er MEGET sterke, da det er de som er i lukket av selve trålposen. En liten, kraftig snoreløkke gjennem hofteremmen er også en mulighet, som vil gi mindre slark og rykk og napp i pulkdraget.

Jeg har selv rigget et par av sekkene mine på denne måten.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.