Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på teltur


Gjøran

Anbefalte innlegg

Hei, eg ska på ein liten telttur i påsken, og lurte på om de var noken som hadde tips til kva eg kunne ha med til mat. :)

Eg har hatt for det meste med meg real-turmat og pølser, men begynner og bli litt lei :lol:

Det hadde vert flott om noken hadde svart 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Real gjekk eg lei av for 14 år sidan. Eg har åpna ei pakke i ettertid, men eg trur ikkje eg greide å ete opp. Eg hadde også ei pakke liggande i sekken nokre år som nødrasjon, men den vart kasta eller lagt bort ein lur plass.

Det er sjølvsagt lurt å variere ein del, men nokre gjengangarar vert det. Ein slik gjengangar eg brukar ofte, er Toro sine Pasta di ein-eller-annan-italiensk-by. Koketid er 8 minutt og med litt tilbehør, vert ein pose ein passeleg porsjon. Nokre av variantane skal ein ha mjølk i, då fungerer turrmjølk greit. Eg brukar også å ha i litt turka grønsaker og kanskje litt lauk. Spekekjøtt, pølser, bacon eller liknande smaker godt i gryta eller ved sidan av.

Dessert må også til, fruktsuppe er enkelt å koke frå pose. Gele og vaniljesaus er greit dersom du har tid til å vente på at geleen stivnar. Dersom ein ikkje flytter leiren i løpet av dagen, kan ein lage geleen om morgonen.

Dei vanlege brødmåltida, bytter eg ut meg havregrynsblanding (havregryn, hakka nøtter, turka frukt mm) med vatn, varmt vatn om vinteren og kaldt vatn om sumaren. Bixit-kjeks og sjokolade som dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ofte også med en pose tortellini (blå firkante pakker fra dagligvare butikk, husker ikke merkenavn). Du trenger noe tilbehør til i form av saus eller revet parmesanost.

I sommer fant vi også noen suppeposer med godtfylte supper på Coop. De var også godt spiselige, men metter ikke veldig bra.

Pastaposene fra Toro har jeg gått skikkelig lei av... Ingenting er så personlig som smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker og slike pastaposer Casa de Itallia eller hva de heter. Noen trenger melk, noen ikke. Bruker melkepulver på de som trenger det.

Første dagene har jeg ofte ferske varer. Så går det en del Felix potetmos og rotmos som tilbehør til kjøtt og fisk(hvis jeg får noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro er din venn :) Jeg tar med toro gryter, pasta og supper. Tilsetter også en pose potetmos til grytene. Da får du i deg karbohydratene du trenger. Ellers går det i REAL turmat og evt fisk man skulle få. Ellers er kokesjokolade med 70% kakao fast inventar i sekken på tur. Havregryn og knekkebrød til frokost måltidene.

Hadde vært spennende å høre hva slags "løsning" folk går for på kaffe fronten.. Kokekaffe, presskanne, pulverkaffe??

Jeg har brukt mest kokekaffe, men på lengre turer blir det pulver for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg syklet langtur i 2010 var det ikke alltid jeg fant teltplass i nærheten av vann. Derfor hadde jeg med meg ei femliters vannkanne i sykkelhengeren, slik at jeg når det nærmet seg kveldsleir kunne stoppe og hente vann fra en eller annen bekk vi reiste forbi. Da var vi litt friere i valg av teltplass fordi vi det ikke var nødvendig med bekkevann i umiddelbar nærhet. Jeg reiste sammen med hunden min, så vann måtte vi jo ha til enhver tid. For å spare på vannet ble det til at jeg begynte med pulverkaffe, slik at jeg slapp å bruke vann til rengjøring av kaffekjelen. Ellers ble det brukt en del Real, og annet som bare kunne tilsettes varmt vann. Siden har det blitt til at jeg bare bruker pulverkaffe på tur. Frieles puverkaffe anbefales spesielt! Men "kannevann" krever altså at vi sparer på vannet.

På sykkeltur fungerer forresten Fjordlands middager også veldig bra. Har du en litt stor kaffekjele/gryte (1,5 liter) er det bare å varme middagen der, og bruke det varme vannet til pulverkaffen etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har driver å eksperimenterer med pannebrød, blir ganske godt når man har fått teken på det, jeg steker over bål, så er ikke alltid like lett å ha kontrollen (kommer nok når jeg er blitt bedre til å båle), men over primus burde det gå ganske lett.

som andre har nevnt over; havregrynsblanding( jeg bruker tørrmelk i den og), jeg klarer vel ikke å spise min i en omgang, så en porsjon av min blir fort 3000kcal, og mener at forsvarets FR er god for 6500kcal.

i tilegg skal jeg smelte sjokolade over nøtter/rosiner og sånt, i en form, for å så knekke det i passe biter, så har men sjokolade med mye energi.

tørket kjøtt som nevnt over skal jeg teste når jeg har mer plass til å gjøre det, skal bli godt når man tilsetter det i gryter osv. jeg synes det er godt tørt og :D

mange som kjøper vanlig gryteretter og tilsetter potetmos, grønnskaer, kjøtt og lignende :) da får man mer variasjon enn med real turmat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro er din venn :D Jeg tar med toro gryter, pasta og supper. Tilsetter også en pose potetmos til grytene. Da får du i deg karbohydratene du trenger. Ellers går det i REAL turmat og evt fisk man skulle få. Ellers er kokesjokolade med 70% kakao fast inventar i sekken på tur. Havregryn og knekkebrød til frokost måltidene.

Hadde vært spennende å høre hva slags "løsning" folk går for på kaffe fronten.. Kokekaffe, presskanne, pulverkaffe??

Jeg har brukt mest kokekaffe, men på lengre turer blir det pulver for å spare vekt.

Har som regel med både kokekaffe og pulver. Kokekaffe er frokostkaffe. Så blir det som regel pulver ellers. På korte turer har jeg bare kokekaffe.

Har og en sllik presskopp men den holder ikke så godt på varmen så det er ikke så ofte jeg bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.......Jeg får veldig ofte dette spørsmaålet anngående mat på tur og for min egen del så er feks, 1 ukestur med mat ikke no problem .. Alt er avhengig av hvor mye du gidder å drasse med deg for det meste av mat kan taes med.. pesonlig pleir jeg å ha med indrefile (får vakuumpakket dem på meny) som jeg har dag 1 og dag 3 .... med ris eller hva man ønske ved siden egg,,,bacon,,,, nudler(yum yum)... lager også gr.saksuppe fra bunn av med 1 potet,,purre ....løk.. buljongterning..gulrot (pleier å ha med til 2 omganger)blablablabla... har om regel med meg 2stk røkte kjøttpølser hvor den ene kuttes i biter og hives opp ei betasuppepose og den andre til potetmos(har med små ketchup poser fra meny)....... Ost å kjeks som kosesnacks :) hehehehe ja som dere skjønner så veier sekken min som regel rundt 28kilo, men for meg så er det greit... Poenget mitt er at man kan ha med stort sett det meste av mat ass... kommer litt ann på hvor lenge man skal være avgårde da. men for 1 ukestur feks. så er det meste holbart,, man planlegger å spise den maten som er minst holbart først og ender opp til slutt nudlene :) Ellers pleier jeg som regel å være ved et vann hvor det er fisk , men det er bonusmat for meg......kunne sikkert ramset opp flere retter, men du skjønner hva jeg mener.. :D

Så her har jeg 2 biffmiddager,, 2 gr.sakssupper.. 1betasuppe m/kjøttpølse..1 pølse m/potetmos + frokost mat og nudler innimellom.. ris til fisk evt.potetmos.... kan ta med pasta.. hehehe

krydder er digg å ha med..hvitløk..salt ,,pepper..

Dette er litt meg da.. men mulig du vil at ting ikke ska veie noe eller ta plass , men det skrev du ikke noe om :D

1. hvor lenge skal du være borte

2. hvor tung sekk trives du med

3. Ta men det du vil i forhold til dette (ha holbarhet litt i bakhodet) og oppbevar ting så kjølig som mulig... gjerne under teltduken nedtil bakken..

Jeg digger å kokkelere på tur.. tar gjerne en real turmat eller to med meg , men ender som oftest at dem blir med hjem igjen..(nødmat for meg det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu finnes det jo mange som utbyder frysetørket mat a'la Real. Hvorfor ikke prøve Mountain House? Jeg liker de veldig godt; mer krydder/smak i de og de koker ikke ut og blir til klegg masse slik som Real.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.