Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av klatrevegg på offentlig sted.


totoni

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av en lokal sportsklubb som har fått bygget en klatrevegg i ett tårn som står ved siden av ei hytte vi disponerer. Pengene til veggen har vi fått fra forskjellige bidragsytere, kommune og lokalt næringsliv.

Jeg ønsker å ha kontroll over hvem som bruker denne veggen, men har ikke giddet å satt opp noen skilt som forteller at dette er en privat klatrevegg, folk må da skjønne såpass.

Jeg ønsker at evt brukere av veggen skal kontakte meg slik at jeg evt kan gi min tillatelse til å bruke veggen.

Hva synes dere forumbrukere om en slik ordning? Det er vel på sin plass at siden det er min klubb som har vist iniativ til å få bygget en slik vegg også skal kunne kontrollere bruken av den? . Uavhengig av om den står på en offentlig sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare er det naturlig at du/dere som har brukt tid og penger på veggen ønsker å ha oversikt over hvem som bruker den - du/dere har også et tydelig ansvar.

Dersom noen skader seg på veggen kan dere i verste fall stå till ansvar selvom du ikke engang var der.

Plakater og kanskje også en mindre fysisk sperring (tau el), samt at klatretau etc fjernes eller knytes bort er noen av tiltakene dere bør vurdere.

Les mer om dette under "sikkerhet" og "HMS for klubber": http://klatring.no/Sikkerhet/HMSforklubber/tabid/5187/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det naturlig at du/dere som har brukt tid og penger på veggen ønsker å ha oversikt over hvem som bruker den - du/dere har også et tydelig ansvar.

Dersom noen skader seg på veggen kan dere i verste fall stå till ansvar selvom du ikke engang var der.

Du må opptre usedvanlig idiotisk for å bli ansvarlig uten å være tilstede. Norsk erstatningsrett er ikke "amerikansk".

(Og selv om du er tilstede, må du opptre slik at du burde skjønne at du gjør noe galt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må opptre usedvanlig idiotisk for å bli ansvarlig uten å være tilstede. Norsk erstatningsrett er ikke "amerikansk".

(Og selv om du er tilstede, må du opptre slik at du burde skjønne at du gjør noe galt.)

Og du har en ledende stilling innen HMS, skjønner jeg? :)

Har du forresten hørt om HMS i det hele tatt, og hva det innebærer også av plikter/regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har hms med erstatningsrett å gjøre?

Det var det jeg visste. Dette har du ikke snev av greie på.

HMS innebærer bl.a. nøkkelord som:

Pålegg om retting, dagbøter, politianmeldelse, erstatning, straff, forsikringsoppgjør, ++++++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke spørsmålet, men hva erstatningsrett har med HMS å gjør.

(Jeg har selvsagt ikke greie på hms - jeg har bare jobbet med det i et middels stort firma i noen år.)

At det går an..

Jeg vet ikke hvordan det er i din bedrift, men i de fleste andre er det snakk om erstatninger ved ulykker. Ved en ulykke som fører til varige alvorlige skader kan det være snakk om store summer i erstatning som eieren selv må dekke dersom de ikke dekker de krav som er spesifiserte.

HMS stiller bl.a. krav til risikovurdering, tilrettelegging, krav til utforming, innretninger og sikker utførelse. En skade eller sykdom kan utløse en rekke økonomiske rettigheter som tar sikte på å bøte på det økonomiske tapet.

I din bedrift kan dere sikkert bare gi blaffen i HMS og satse på at dere ikke blir erstatningpliktige dersom det skjer en ulykke og det viser seg at dere ikke har fulgt kravene, men jeg er redd dere taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Siden man tydeligvis er ute etter å "ta" hverandre her, så la meg begynne med at jeg ikke vet helt hva jeg snakker om, så jeg kan være på bærtur.

Men, uansett hvem som har bygget veggen, så er det vel de som eier den/der den står som er ansvarlige? Så, selv om klubben har betalt for den, så er det vel kommunen/staten/whatever som har det formelle ansvaret dersom den står på en form for "offentlig" grunn?

F.eks. dersom klubben min betaler for en vegg som står i idrettshallen på en høgskolen, så vil det være høgskolen som har det formelle ansvaret. (så vidt det ikke foreligger andre formelle avtaler.)

Er veggen privat - på privat grunn, så har kan andre fucke opp så mye de bare vil - de har vel ikke lov å være der uansett?

Ellers har vel Fosenveitja det mest fornuftige svaret her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvorfor er det så viktig å kontrollere bruken?

Er ikke offentlig plass, offentlig?

Minner meg litt om båtbøye saken i oslofjorden, hvor flere båtforeninger har lagt ut flere fortøyningsbøyer, på fine offentlige plasser. Og krever førsterett til disse.... Kanskje ikke helt sammenlignbart, men likheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.