Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskevatten i Odda området.


sinder

Anbefalte innlegg

Vill opp på Hardangervidda og telte og Fiske men er vatnet der oppe fryst og er det mye snø? ser det renner endel vann i elvene ned ifra hardangervidda fjellet.

Og er det vanskelig for en som aldrig har gått på Hardangervidda før og komme seg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe "Hardangervidde" i Kvinnherad.

Det er uansett mye for tidlig med fiske i Kvinnheradsfjellene, da isen fremdeles ligger de fleste steder eller nettopp har gått. Må nok vente til i hvert fall etter påske...

Det er mange fiskesteder med mye smått i fjellene i Kvinnherad (Ænesdalen, Rosendal, Matrefjellet osv.) Opp på snaufjellet er det nok ikke så lett å ferdes dersom du tenker helt opp på "platået". Der ligger jo Folgefonna og sperrer for det meste og det er heller ikke noen fiskevann så høyt oppe. I den grad det finnes skikkelig gode fiskevann i Kvinnherad, vil jeg ikke dele her, siden jeg selv ferdes i traktene.

Skal du fiske på Hardangervidda, kan du jo kjøre helt opp så du slipper å slite i noen som helst bakker. Lettest adgang til vidda er fra nord eller sør. Fra Rv7 eller E134 har du uendelige muligheter, og du er allerede så høyt du trenger. Skal du opp på selve vidda må du nok uansett vente til minst juni/juli før det er noe vits i å prøve seg på en lengre fisketur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe "Hardangervidde" i Kvinnherad.

Det er uansett mye for tidlig med fiske i Kvinnheradsfjellene, da isen fremdeles ligger de fleste steder eller nettopp har gått. Må nok vente til i hvert fall etter påske...

Det er mange fiskesteder med mye smått i fjellene i Kvinnherad (Ænesdalen, Rosendal, Matrefjellet osv.) Opp på snaufjellet er det nok ikke så lett å ferdes dersom du tenker helt opp på "platået". Der ligger jo Folgefonna og sperrer for det meste og det er heller ikke noen fiskevann så høyt oppe. I den grad det finnes skikkelig gode fiskevann i Kvinnherad, vil jeg ikke dele her, siden jeg selv ferdes i traktene.

Skal du fiske på Hardangervidda, kan du jo kjøre helt opp så du slipper å slite i noen som helst bakker. Lettest adgang til vidda er fra nord eller sør. Fra Rv7 eller E134 har du uendelige muligheter, og du er allerede så høyt du trenger. Skal du opp på selve vidda må du nok uansett vente til minst juni/juli før det er noe vits i å prøve seg på en lengre fisketur...

Du har ikke kart over disse plassene her på nettet som du kan linke? er nettop flytta til Odda så er veldig lite kjent med FiskeVatn i området, vill fiske i ett stille vatn så eg kan fiske med dub og krok og ikke noe fluefisking. Gjerne ett vann som er lov til og sette opp telt, gjør ikke noe om det trengs fiskekort kjøper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kor vil du, kvinnheradsfjella eller hardangervidda, to forskjellige ting. I tilllegg er det ca 10000 vatn her så greit om du er litt meir spesifikk på området.

generelt så kan du vente til juli før du fer inn på hardangervidda, dette er høgt og isen ligg lenge. For vatn som ligg lågare, dvs under skoggrensa så blir det fart når lauvet kjem på bjørka, dvs frå mai.

For hardangervidda så kan du gå på biblioteket og låne Tore Quenild si bok om Hardangervidda, masse fisketips. For Kvinnheradsfjella så kan du jo spørre på forumet her, ein del som kjenner til fiskevatn.

Kart på nett:

http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2

Finnes i tillegg eige kart over folgefonna og eit over hardangervidda vest på papir.

Du kan sette opp telt over alt i utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke kart over disse plassene her på nettet som du kan linke? er nettop flytta til Odda så er veldig lite kjent med FiskeVatn i området, vill fiske i ett stille vatn så eg kan fiske med dub og krok og ikke noe fluefisking. Gjerne ett vann som er lov til og sette opp telt, gjør ikke noe om det trengs fiskekort kjøper det.

Vil du til uberørt natur ville jeg valgt Ænesdalen, en liten halvtime fra Odda mot Rosendal. Ikke så mange fiskevann, men skal visst være passe stor fisk i Vatnastølsvatnet. Har ikke vært der selv, men har planer om en langhelg der i sommer. Og det beste er at du sannsynligvis er mutters alene når du kommer så langt inn i fjellet og at dalen er uten noen bratt stigning.

Dette finner du lett via statkart.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hardangervidda kan du kjøre opp til Haukeliseter, enkelt å gå herifrå og nordover. Her kan du gå alt etter formen, men mange vatn i dette område med fin fisk i, f eks holmavatn eller mannevatn. Fiskekort på Haukeliseter. Andre enkle mulighetar er inn frå Tyssedal og ringedalsvatnet, merka T-sti, evt reinsnos og t-sti innover her. Verharde område med snø som ligg lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hardangervidda kan du kjøre opp til Haukeliseter, enkelt å gå herifrå og nordover. Her kan du gå alt etter formen, men mange vatn i dette område med fin fisk i, f eks holmavatn eller mannevatn. Fiskekort på Haukeliseter. Andre enkle mulighetar er inn frå Tyssedal og ringedalsvatnet, merka T-sti, evt reinsnos og t-sti innover her. Verharde område med snø som ligg lenge.

Det er vell is på disse vatnene nå? og evt hvor får eg kjøpt fiskekort? er det mulig og få kjøpt ett fiskekort som er for alle vatten og varer i ett halvår eller i ett år?

Er det lov og fiske oppe i Hardangervidda Nasjonalpark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det ligg is på vidda no og heilt fram til i juni mange stader. Nei du får ikkje kjøpt fiskekort for alle vatna, fordi det er eit kaos av grunneigarar. Sjekk inatur.no for fiskekort på nett. Ja det er lov å fiske i nasjonalparken. For info og fiskekort så spør ein sportsbutikk i odda, desse har ein del kort i tillegg til at dei kan gje deg masse info.

Dersom du er gira på fiska no så må du nok finne eit vatn som ligg lavt, dvs neste ved sjøen.... og dei er det ikkje så mange av i sørfjorden. Det er nokon i Jondal og Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det ligg is på vidda no og heilt fram til i juni mange stader. Nei du får ikkje kjøpt fiskekort for alle vatna, fordi det er eit kaos av grunneigarar. Sjekk inatur.no for fiskekort på nett. Ja det er lov å fiske i nasjonalparken. For info og fiskekort så spør ein sportsbutikk i odda, desse har ein del kort i tillegg til at dei kan gje deg masse info.

Dersom du er gira på fiska no så må du nok finne eit vatn som ligg lavt, dvs neste ved sjøen.... og dei er det ikkje så mange av i sørfjorden. Det er nokon i Jondal og Kvinnherad.

Ja er veldig gira på og fiske nå er lei av Havsfiske, Men er ikke så kjent i Odda så veit ikke om noen vatn. Du veit ikke noen vatn uten is i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, no ser det ut til at våren kjem til helga :)

Hugs at fisket i ferskvatn er veldig tregt på denne tida fordi det er veldig kaldt i vatnet. Personleg så fiskar eg i sjøen på denne tida og drøyer ferskvassfisket til slutten av april, då er det godt fiske i ferskvatn ute på øyane her vest for bergen.

Det einaste eg kan tenka meg er Lotevatn oppe ved Skare men det kan nok vera at det er is her enda, spør på sportsbutikkane i Odda. Dersom du vil kjøre langt så er Opsangervatnet ved Husnes, Kvinnherad isfritt no, her er det campingplass til telt (kanskje ikkje opne no). Myrdalsvatnet over Rosendal er isfritt, her er det mange plasser å slå opp telt, ca 5 km å gå på grusveg, ikkje fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er felles fiskekort for statsallmenningene på Hardangervidda, dvs for Eidfjord, Ullensvang og Røldal m.fl.. Eneste du da trenger er kart med disse grensene...men det er uansett snakk om store områder. Hadde selv ett fiskekort som gjaldt helt fra Finse til Haukeli da vi krysset vidda.

http://www.inatur.no/o2/InfoPage-InfoPageViewer/view?infoPageId=142949&title=Fjellstyre%20-%20Stongfiske%20Hardangervidda%20Vest

I Myrdalsvatnet i Rosendal er det forøvrig bare småfisk (0-200 g). Men det er et meget fint turområde, lettgått tur innover dalen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er felles fiskekort for statsallmenningene på Hardangervidda, dvs for Eidfjord, Ullensvang og Røldal m.fl.. Eneste du da trenger er kart med disse grensene...men det er uansett snakk om store områder. Hadde selv ett fiskekort som gjaldt helt fra Finse til Haukeli da vi krysset vidda.

http://www.inatur.no/o2/InfoPage-InfoPageViewer/view?infoPageId=142949&title=Fjellstyre%20-%20Stongfiske%20Hardangervidda%20Vest

I Myrdalsvatnet i Rosendal er det forøvrig bare småfisk (0-200 g). Men det er et meget fint turområde, lettgått tur innover dalen :D

Felleskort for alle statsallmenningane - Sesongkort Det er for alle vatten eller?

Gjør ikke noe om dem er 200g er for det meste der for opplevelsen og for og teste meg selv litt, Men er det lov og legge ut Garn i Myrdalsvatnet?

og Bondhusvatnet veit du noe om det? er det noe fisk der? er det lovlig med garn?

Hva med sandevatnet er det fisk der og er det lov med garn og telte der? Hva med fiskekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskort for alle statsallmenningane - Sesongkort Det er for alle vatten eller?

Gjør ikke noe om dem er 200g er for det meste der for opplevelsen og for og teste meg selv litt, Men er det lov og legge ut Garn i Myrdalsvatnet?

og Bondhusvatnet veit du noe om det? er det noe fisk der? er det lovlig med garn?

Hva med sandevatnet er det fisk der og er det lov med garn og telte der? Hva med fiskekort?

Bondhusvatnet kommer fra en isbre. Det er fisk der, men ikke noe jeg ville ha satset på. Fiskekortet får du på campingplassen(grunneier, er nok på grunn av anadrome fiskeslag), men som sagt ikke noe godt fiske.

I Myrdalsvatnet tror jeg de bare er glad for at noen fisker opp med garn. Det er ikke fiskekort, og du kan leie båt dersom du vil (kontakt turistkontoret eller grunneier).

Man kan som tidligere sagt telte nærmest hvor man vil i Norge. Her følger man sunn fornuft og friluftsloven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bondhusvatnet kommer fra en isbre. Det er fisk der, men ikke noe jeg ville ha satset på. Fiskekortet får du på campingplassen(grunneier, er nok på grunn av anadrome fiskeslag), men som sagt ikke noe godt fiske.

I Myrdalsvatnet tror jeg de bare er glad for at noen fisker opp med garn. Det er ikke fiskekort, og du kan leie båt dersom du vil (kontakt turistkontoret eller grunneier).

Man kan som tidligere sagt telte nærmest hvor man vil i Norge. Her følger man sunn fornuft og friluftsloven...

Ok blir nokk en tur til Myrdalsvatnet om en uke eller to, Har sendt en email til turistkontoret om Myrdalsvatnet. Veit du om det er utleige av hytter ved siden av Myrdalsvatnet? Dem er har tenkt og ha med meg er ikke så hypp på og ligge i telt så må gå alene om vi skal sove i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok blir nokk en tur til Myrdalsvatnet om en uke eller to, Har sendt en email til turistkontoret om Myrdalsvatnet. Veit du om det er utleige av hytter ved siden av Myrdalsvatnet? Dem er har tenkt og ha med meg er ikke så hypp på og ligge i telt så må gå alene om vi skal sove i telt.

Tror ikke det er utleiehytter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.