Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre-fire uker på solotur i sommer - tips og forslag?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta fire uker fri i sommer, i tidsrommet fra 17. juni - 15. august (ca.).

I utgangspunktet er jeg ikke ekstremt fjellvant. Jeg var på en firedagers fjelltur i Rondane i høst og på Hardangervidda i mars. Før sommeren starter ordentlig skal jeg på skitur i påsken (sannsynligvis Rondane) og en ukestur et eller annet sted i mai. Tipper det blir fottur i et skogsområde, kanskje bare Nordmarka, trene på å gå med kart og kompass utenfor blåløypene og kanskje med fiskestang.

Deretter blir det Femundsmarka på langs 10-11. juni, alternativt Rondane igjen, men da med en venninne, så blir en kombinasjon av DNT-hytter og telt.

I utgangspunktet er det ganske mye jeg lurer på. Jeg planlegger å gå med telt.

Hvor? Nøyaktig hvor turen vil gå avhenger jo også av hvordan mestringsfølelsen er før turen starter. Fjelltopper er ikke noe kriterie. Det kan hende at jeg vil ha (dame)følge på begynnelsen eller slutten av turen - da må det isåfall være innenfor et område der det er DNT-merket og mulighet for hyttebesøk.

Jeg har følgende ideer:

A) Sette venninne på toget på Røros og fortsette i Femundsmarka, inn i Rogen og kanskje videre tilbake til Tynset eller Rena og inn derfra til Alvdal og Rondane hvis jeg føler for det. I Alvdal eller Rondane kan jeg plukke opp damen.

Femundsmarka virker greit fordi det er mange områder med selvbetjente hytter og flere steder det bør være mulig å proviantere underveis, blanding av villmark og fjell og muligheter til å komme seg vekk fra folk.

:) Gå Blefjell-Hardangervidda-Skarvheimen-Jotunheimen. Kanskje avslutte med brekurs eller toppturer med damen. Her er det jo merkede løyper og DNT-hytter hele veien der man kan proviantere. Ulempen er at det vel kan bli mye folk på deler av ruta. Mange muligheter til å hoppe av eller omprioritere.

C) Børgefjell. Kanskje litt ambisiøst? Jeg synes området virker helt fantastisk, men usikker på om jeg er erfaren nok til å være så lenge på tur i et området der man ikke kan proviantere og hvor det ikke finnes stier etc. Det er lenge siden jeg har fisket noe særlig, så usikker på hvor mye jeg kan regne med å få, selv om det skal være bra fiske her.

Kommentarer eller andre forslag? Jeg kommer tilbake med utstyrsliste etc. i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært noen dager på Børgefjell. Begynte et sted nær Majavatn. Vi begynte i hvert fall på en sti og gikk mot et vann der det står en hytte. Derfra gikk vi tilbake via en annen dal uten sti. Dette var et logisk valg utfra kartet.

Vi fikk en del fisk, men de var små.

Etter min mening er det ikke et stort problem å navigere på fjellet utenfor stiene, så lenge du har godt sikt og tydelige landmerker å navigere mot (vann, fjell). Men du må være nøye og ikke ta for gitt at du har interpretert ting riktig. Det gjelder å dobbelsjekke flere ganger underveis. Et vann med omtrend riktig størrelse kan være mye mindre enn det vannet du ser på kartet. Jeg har vært bort i denne feilen før.

Jeg anser ikke Børgefjell som et område der du lett kan avtale å treffe en annen person i en kortere periode. Da er det kanskje bedre å velge et område som grenser mer til sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke Børgefjell som et område der du lett kan avtale å treffe en annen person i en kortere periode. Da er det kanskje bedre å velge et område som grenser mer til sivilisasjonen.

Hvis det blir Børgefjell blir nok ikke damen med, det blir nok for mye villmark for henne uansett. Kanskje like greit :)

Det ser jo ikke så forferdelig vanskelig ut å navigere på Børgefjell så lenge man holder seg i nærheten av dalsøkkene. Da bør man jo kunne finne ut sånn omtrent hvor man er ut fra kart, kompass og terreng. Med fire uker har jeg jo god og kan tåle å ligge litt i ro ved tåke og vanskelige forhold.

Jeg kommer uansett til å ta litt kurs og øve på navigering før sommeren og på ukesturen i Femundsmarka, så forhåpentlig har jeg fått litt erfaring.

Det er egentlig Børgefjell som virker aller mest fristende. Men jeg er også usikker på om jeg orker å drasse med meg utstyr for fire uker og hvor mye moro det blir å bære så tungt. Såvidt jeg kan skjønne må det bli minst fem-seks kilo med proviant, om jeg baserer meg på Real turmat + havregrøt. I tillegg kommer gass. Jeg er som sagt usikker på hvor mye fisk jeg kan regne med å få, lenge siden jeg har svingt stanga.

Skal uansett se om jeg får tak i boka til Lars Monsen fra Børgefjell, om noen har en liggende de vil bli kvitt så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner per person per dag med ca. 800 gram i matvarer. Det består av: muesli + melkepulver til frokost, Real o.l. middagsposer, kjeks til lunsj, sjolokadeplater, tørket frukt, chilinøtter, energibarer. Husk at du spiser mye mer på tur enn du spiser på en vanlig dag hjemme. Og på 4 uker kan du veldig lett gå matlei. Prøv å ta med noen overraskelser til deg selv.

Hvis du satser mye på å spise fisk, må du tåle til å gå sulten om været er dårlig. Vi har en gang hatt en ukes tur på Finnmarksvidda der vi bare fikk minimalt med fisk pga veldig kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 gram per person synes jeg høres mye ut? Hvor mye havregryn beregner folk per dag? I utgangspnktet skule vel 100 g. havregrøt + to realpakker om dagen være nok?

Jeg ser for meg en variasjon av havregrøt, real, potetmos og sjokolade som frokost/lunsj/middag. Hvis det blir Børgefjell tenker å legge opp til at jeg rasjonerer for to-tre uker og om jeg får fisk kan jeg bli lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800g tørrmat høyrest heilt normalt ut for meg.

Godt mulig det er normalt, men er det nødvendig?

Tråden "Drømmelett sekk på sommeren" legger opp til 391 g mat hver dag, det blir jo cirka halvparten. Regner med at det er ganske gjennomtenkt. Mener folk her at det er for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må innrømme at jeg synes det blir vanskeligere å vurdere ruter til sommeren etterhvert som jeg oppdager hvilke muligheter som finnes. 3-4 uker er lang tid. Akkurat nå vurderer jeg følgende ruter / alternativer:

a) Børgefjell. Starte ved Majavatn og gå innover. Evt. gå til Hattfjelldal og proviantere der hvis det blir lite fisk ellerjeg trenger en pause etter en ukes tid. Evt. gå Nordlandsruta videre eller dra til Lomsdal-Visten og Helgelandskysten.

Et minus er at det uansett vil være vanskelig å få tak over hodet hvis det blir mye møkkavær, noe jeg har forstått at det kan være i Børgefjell.

B) Gå deler av nordlandsruta. For eksempel starte i Sulitjelma og gå ned til Umbukta fjellstue og derfra videre sørover, kanskje ende opp i Børgefjell. Hvordan er fiske i Sulis, Salten og i området rundt Okstinden? Hvor folksmt er det her? Er klimaet som i Ytre Helgeland eller er det mindre regn? Det er definitivt et pluss med enkle, åpne hytter der det er mulig å overnatte innimellom.

c) Sylan--Røros-Femundsmarka-Tynset buss til Folldal eller Alvdal og Rondane. Ruta gir mange muligheter for å hoppe av eller trikse og mikse og blanding av skog og fjell.

d) Vest-Jotunheimen-Skarvheimen-Østhardangervidda-Blefjell-Skrim eller evt. Norefjell/Vikerfjell. Hvor folksomt er det egentlig på denne ruta?

e) Jeg har også tenkt tanken på å fly til Enare-sjøen og gå opp til Pasvik. Er imidlertid usikker på om jeg orker varmen og myggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Lurer litt på datoene dine? Start 17 juni? Regner med at det skal være 17.juli. Når det gjelder Børgefjell, ser det ut til å bli sen vår der også, så det er slett ikke sikkert at vannene blir isfrie før starten av august. Det er også veldig mye snø på Saltfjellet.

Når det gjelder "drømmelett sekk", så er det nettopp det, drømmelett. Du overlever sikkert på den mengden mat, men du vil bli veldig tynn. 15 kg. mat på en mnd. er ikke urealistisk, det innebærer da at du får fisk, mye fisk. Uten fisk, 20 kg.

Jeg ville ha gått om Bjølladalen på Saltfjellet, istedet for langs grensa.Fra Bjøllånes går du via Virvassdalen og videre sørover. Det er forøvrig minst like mygg i Børgefjell som i Finnmark, det kommer an på været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Datoene var et antydet tidsrom jeg kunne ta ut ferie, ser ut som det blir 23. juli-19. august.

Jeg får prøve meg litt frem med maten. Skal gå i Femundsmarka i juni blant annet.

Men jeg ser behovet for litt mer luksus på lengre turer. Også derfor jeg vurderer ruter der man kan finne litt husly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bestemt meg! Og det blir ingen av alternativene nevnt overfor.

I stedet skal jeg gå gjennom Lomsdal-Visten, starter i Mosjøen og tenker i utgangspunktet å gå til Tosbotn, men planlegger ikke alt for nøyaktig. Før turen varmer jeg opp med Dønnamannen og De syv Søstre og kanskje Lovund!

Jeg vet at terrenget er krevende, men jeg har vært masse ute i år og vil beregne god tid. Pakker mat for to-tre uker, spent på om jeg får alt inn i 55 l Heliumen eller om jeg må ha ny sekk.

Hvis jeg skal ha ny sekk blir det nok Black Diamond Misdion 75 l, noen som har erfaring?

Proviantering blir slik per dag: 150 g havregrøt, 2 pk Yum Yum nudler (100 g) 100 g sjokolade 1 pk real

+ Ekstra luksus: 10 pk potetmos, 0,5 l pannekakkepulver, 0,5 l kaffe. Håper selvsagt på masse fisk. Går jeg ned i vekt er det ingen krise.

Jeg gleder meg noe helt utrolig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende planer du har! Men hvis du skal ha med telt, sovepose, kokeutstyr OG mat for to-tre uker, tviler jeg på at du får plass i en 55 liter Helium. Jeg synes i hvert fall den blir fort "stappa" når det gjelder overnattingsturer. Men den frister jo, siden den er 1,6 kg lettere enn min 75 liter Bergans Trollhetta.

Håper du skriver inn rapport her etter turen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også på rapport. Jeg stod mellom Lomsdal-Visten og Romsdalfjella, og havnet på Romsdalen i år. Lomsdal blir nok neste år. Ang Helium, jeg har nogenlunde samme mat som deg, ikke nudler dog, hjemmelagde energibar istedet. Jeg har plass nok i sekken, med teltet utenpå de første dagene. Foruten noen trøyer og smågreier er resten av utstyret her http://www.fjellforum.no/index.php?/gallery/image/361-cimg9719/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får plass til alt du trenger i Helium'en for 2-3 uker på tur vil jeg gjerne vite hva slags telt, sovepose og liggeunderlag du har!

Jeg sliter med å få plass til alt bare jeg skal på en helgatur. En annen ting er at bærekomforten på Helium er elendig om vekta overstiger 12 kg. og med min oppakning gjør den det om jeg baserer meg på overnatting i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.