Gå til innhold
  • Bli medlem

klær til bruk i skogen og på fjellet (sommer og høst)


mrkozmic

Anbefalte innlegg

Hva er mest praktisk til å ha på seg og med seg på 2-5 dagers turer i skog og på fjellet om sommeren og på høsten?

Jeg har frem til nå gått som regel i allværsbukse og jakke på kjølige dager, men jeg synes det ofte blir klamt. Tøyet, spesielt buksa, bråker også en del.

Har begynt å tenke på en kombinasjon av bukse og jakke som ikke er nødvendigvis vanntett, kansje bare vannavstøtende + et lett regnsett.

Tøyet skal tååle at det regner i flere dager uten å slippe vannet gjennom.

Noen synspunkter eller forslag til konkrete plagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har begynt å tenke på en kombinasjon av bukse og jakke som ikke er nødvendigvis vanntett, kansje bare vannavstøtende + et lett regnsett.

Med mindre det er snø så bruker jeg ikke membranklær. En forholdsvis vindtett og vannavstøtende bukse og jakke pluss et superlett regnsett (med god lufting) er alt som trengs.

Vurderer å teste Paramo i år, teknologien bak "membranen" deres virker veldig fornuftig og ser ut til å være mer slitesterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren er det g-1000 fra fjellreven som gjelder. Dette tåler noen gode regnbyger når du har vokset det, og puster langt bedre enn goretex.

Bukse blir alltid g-1000 fra fjellreven (keb), og da tar jeg på regnbukse utenpå om det begynner å regne mye

Om sommeren bruker jeg en lett microfiber vindjakke (bergans microlight), og har ett tynt lett regntøy i sekken (North face venture).

Skal du gå på høst-tur med mye regn, så ville jeg kanskje vurdert å ha med kun en gore-tex jakke, som tørker lett, selv om jeg ikke har dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stikker nesa ut døra + sjekker yr. Da finner du fort ut om du bør ta på membranklær eller softshellbuksa/fjellerevenbuksa. Høsten er det stort sett membran det går i for min del. Det blir for kløn med bomull + regnbukse i sekk.

Membran er forøvrig svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommaren bryr eg ikkje meg om kva eg har på meg, med mindre eg er i eit område med "spesielle" vaerforhold. Eksempelvis Hardangervidda, der temperaturen kan krype ned mot null.

Om hausten går det stort sett i ei bomullsbukse, evt. med netting under, og ei flisjakke. Regnar det brukar eg regntoy. Foretrekker regntoy som faktisk er tett, men har gode luftemuligheiter over gore-tex/membran.

Om vinteren går det stort sett i netting og ullundertoy, og bomull eller softshell over. Brukar jervenduken til å halde meg varm i pausane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på og kjøpe det her (eller noe ligende)

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article675705.ece

og ha sammen med den her.

http://www.norrona.com/Products/3174-10/lyngen-light-weight-down750-jacket-m

min erfaring er att det blir ofte kaldt på kvelden i norge (hverfall tiden nå og utover etter sommeren) så greit og ha dunjakke og varme seg i (har ikke i dag men har lyst på kjekt med en liten en fungere jo fint til par - hverfall)

Har i dag bare fleech men syns det ofte blir litt får kalt.

Regntøy fungere jo og som vintetett hvis du ikke er i bevegelse (dvs tar pause osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun vil ikkje eg anbefale å bruke nokon anna årstid enn vinter. Skal ikkje mange regndråpane til for den blir like kald som fleecejakka. Kjop heller ei tjukkare fleecejakke eller ein ullgenser.

Jeg har personlig aldri hatt noe problem med våt dun, men det er jo selvsagt kun en anekdote og ikke et bevis for at dun er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid noe lett regntøy i sekken sommer som vinter: Marmot Precip bukse og TNF Venture jakke.

Sommerstid bruker jeg Bergans Microlight jakke og ei fjellreven Vidda G-1000. Var en måned i Femundsmarka uten å få myggstikk gjennom tøyet. Ble stukket et par andre steder, da :)

Har i det siste begynt å gå med ei Hagløfs Traverse bukse. Den er så bevegelig at det nesten er som å gå uten. Hvordan Scoeller-strechpanelene er i forhold til mygg vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.