Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips i påske uten bil?


Andy3000

Anbefalte innlegg

Heisan! Vi bor i Stavanger og hadde tenkt oss en tur på 3-4 netter med telt i fjellheimen. Da vi ikke har bil, så lurer vi på hvis noen har tips på en påsketur der man kan ta seg til/fra start og mål med tog, buss, båt, taxi, ... . Da det ikke skal vare en skitur får det ikke heller vare alt for mye snö. Takknemlig for alle ideer og forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

kommer ikke helt på så mange områder i fjellheimen som er uten en del snø nå... sirdal har jo enda mellom 60 og 100 cm. Vil tro det er likt i frafjordheiene og hundedalen osv. Skal det ikke brukes ski kan dere jo leie noen kajakker og padle med telt langs kysten? Eventuelt kan de lavere delene av ryfylkeheiene være snøfrie, men usikker på hvor lett det er å koble sammen 4 netter der uten å gå innom områder med godt med snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan! Vi bor i Stavanger og hadde tenkt oss en tur på 3-4 netter med telt i fjellheimen. Da vi ikke har bil, så lurer vi på hvis noen har tips på en påsketur der man kan ta seg til/fra start og mål med tog, buss, båt, taxi, ... . Da det ikke skal vare en skitur får det ikke heller vare alt for mye snö. Takknemlig for alle ideer og forslag!

Jeg har nevnt Fidjadalen noen ganger....

Det er mulig både å komme inn og ut med buss til Eikeskog øverst oppe mot parkeringsplassen til Månafossen.

Det blir jo litt "kjedelig" å gå innover dalen for så å gå samme vei tilbake, men det er egentlig ikke mange plasser som er brukendes til noen dagers gåing og som ikke har snø, og som i tillegg skal kunne nås uten egen bil.

Det er ikke sikkert at det er mulig å komme helt inn til Fidjavannet, men bare å gå inn til leirplassen rett over Månastødelen, er en fin tur.

Det er også fisk i vannet/elva, men jeg tror ikke den er enkel å få på kroken. (Et lite garn gjør susen, men...)

Madland/Brekkå er et alternativ, men her mangler bussen. Det vil muligens være mulig å ta en tur i området rundt Prekestolhytta, men selv her kan snøen ligge mange plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noen unntak så har det vel vært klart mindre snø enn vanlig i fjelltraktene mellom Stavanger og Oslo. Så vidt jeg vet er vel slikt som Blefjell mer eller mindre bart.

Men hvordan man kommer seg dit er jeg ikke sikker på.

Haukeli har snø enda men det begynte bli noen bare nabber når jeg snakket med noen der forrige uke.

Snøgrense ligger ganske høyt. 500-600 meter i Agder unntatt helt vest, 800-900 på vestlige deler av Østlandet, llitt lavere i nærhet av Oslo siden jeg gikkk på ski ved Mylla senest i går. Men det var og siste mulighet omtrent. utenom løypa var det stort sett bart.

Ta en titt på http://www.nve.no/snorapport

Der opdateres det med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt Fidjadalen noen ganger....

Det er mulig både å komme inn og ut med buss til Eikeskog øverst oppe mot parkeringsplassen til Månafossen.

Det blir jo litt "kjedelig" å gå innover dalen for så å gå samme vei tilbake, men det er egentlig ikke mange plasser som er brukendes til noen dagers gåing og som ikke har snø, og som i tillegg skal kunne nås uten egen bil.

Det er ikke sikkert at det er mulig å komme helt inn til Fidjavannet, men bare å gå inn til leirplassen rett over Månastødelen, er en fin tur.

Det er også fisk i vannet/elva, men jeg tror ikke den er enkel å få på kroken. (Et lite garn gjør susen, men...)

Madland/Brekkå er et alternativ, men her mangler bussen. Det vil muligens være mulig å ta en tur i området rundt Prekestolhytta, men selv her kan snøen ligge mange plasser.

Gikk i dag fra Botneveien til Preikestolhytta. Tåken lettet da vi nærmet oss Revsvatnet og fjellene rundt selve hytta var uten snø. Flekkvis rundt Vikastakken. På vei tilbake til Oanes kikket jeg innover fjorden og det kunne se ut som det var snøfritt til Brattliknuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i dag fra Botneveien til Preikestolhytta. Tåken lettet da vi nærmet oss Revsvatnet og fjellene rundt selve hytta var uten snø. Flekkvis rundt Vikastakken. På vei tilbake til Oanes kikket jeg innover fjorden og det kunne se ut som det var snøfritt til Brattliknuten.

Da får vi bilder fra turen på fottur.net?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en god del snø i hunnedalen. Ville ikke gått på beina der :)

Da jeg kom ned i Hunnedalen på søndag, var det mye sluch nederst. Øverst var det helt greit.

Jeg skal innover på lørdag, og vil være på Blåfjellenden i påsken.

Jeg serverer gratis komler på Blåfjellenden på skjærtorsdag om noen kommer innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med bildene. Hvis hytta virkelig vises feil på kartet (og det ikke er du som tok feil) kan du kanskje si fra til den lokale turistforeningen eller utgiver til kartet.

Hytta er korrekt tegnet inn på kartet som Forsand kommune har på sin hjemmeside. Dette lå igjen i bilen. Hytta ligger feil på kartverket sitt kart både i papir og gps form. Jeg tok bildet av hytta med gps-en for å kunne sjekke dette etterpå. Stien går rett på hytta slik at den ligger ikke gjemt i terrenget.

Ikke uvanlig at det er feil i norske kart og jeg er sikkert ikke den eneste som har oppdaget dette. Hadde det vært en turistforeningshytte hadde det vært viktigere å få gjort noe med det. Det blir ikke gjort noe fra min side når det gjelder de to feilene på denne turen.

Beklager avsporingen av den opprinnelige tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.