Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski


tiurn

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et par Åsnes Rago-ski som jeg kjøpte for noen år siden, var den gang noe lettere. Nå veier jeg 75kg og er 183cm lang. Skiene jeg den gang valgte var 190cm lange, noe som da passet fint til vekten. Ser at ifølge tabellen til åsnes går 190 skiene opp til 75 kg(dog anbefalt til lavere personer enn meg....)Etter som jeg har vært skadet i vinter har jeg ikke fått prøvd dem med "ny" vekt i vinter. Jeg lurer derfor på erfaringer fra det pratiske fjelliv om hvor lang ski jeg burde ha. En ting er tabellen til åsnes, en annen ting er hvordan det fungerer i praksis.Jeg stiller meg dette spm nå ettersom det er en del tilbud ute å går...

Så til saken: Vil et par amundsenski på 200 cm gi meg vesentlig mer skiglede/bæreegenskaper i nysnsø etc enn mine 190 rago ski. Eller vil disse 10cm extra utgjøre så liten forskjell at det vil være tull å "oppgradere"...

Kan legge til at det dreier seg om variert bruk på østalandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er én cm høyere enn deg og med en vintervekt rett i overkant av 90. Hadde tidligere Rago på noe jeg tror var 205 cm, husker ikke eksakt. Etter at jeg knakk de, kjøpte jeg Amundsen på 194 cm, og aldri angret et sekund. Mye enklere i litt kronglete terreng, lettere å gå fiskebein med (spesielt i dypsnø) og jeg synes de holder smurningen godt, til tross for at jeg er for tung. Forskjellen i bæreevne har jeg ikke merket noe til i praksis. De tar det i så fall igjen på manøvrerbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, dette kan jo tyde på at det tvert om vil være dumt å gå opp i lengde uannsett. Etter hva jeg har forstått av "ski-folk" er det uannsett ikke spenn i fjellski slik at en kan snakke om smørelomme. Vet at åsnes mener de har det, stemmer dette, eller legger skia seg flate på stuegolvet med dere oppå? Mine flattrykker jeg helt når jeg står jevntfordelt oppå. Har jeg da for lite spenn eller er det bare slik på fjellski?

Var kanskje mest bekymra for bæreevne, men som du skriver merker en knapt 10cm i praksis.

Flere med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rago/Amundsen er blant få fjellski med markert smørespenn. Alle ski blir mykere etterhvert (mister spennet). Jeg regner med at det er det som har skjedd med dine ski Tiurn.

Mangel på spenst gir to problemer; kortfellene subber nedi hele tiden og smøringen sitter dårlig. Jeg er foretrekker klart å bruke smøring framfor kortfeller (selv om jeg er veldig fornøyd med dem på vanskelig føre og i bratt terreng). Å slippe å smøre med klister fire-fem ganger om dagen synes jeg er viktig.

Markert spenn gjør skiene vanskeligere å styre nedover bakker. Du får ikke "kantet".

Lengde, spenn og bredde på skiene avgjør også hvordan de oppleves i bruk på typisk fjellvinterføre (vindpakket snø med skavler og noe løssnø). Under slike forhold kan for stive og lange ski oppleves vinglete.

Jeg veier 80kg og har gamle Rago på 205, hvor smørespennet fremdeles er markert. Jeg liker det. Synes jeg mesterer nedoverbakkene godt nok, og setter som sagt pris på smørespennet. Jeg bruker skiene sjeldent iuten sekk eller pulk. Har også noen Åsnes Ingstad, som er en stikk motsatt ski; brei uten smørespenn - morsom nedover, men tung bortover.

Hvis du kjøper nye Rago på 200cm tror jeg nok ikke bæreevnen vil bli vesentlig forbedret. Da hadde jeg heller gått for Nansen eller Ingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.