Gå til innhold
  • Bli medlem

dårleg lukt i sko


baron

Anbefalte innlegg

Er litt plaget av at løpeskoa lukter dårleg då dei blir våte.

Skal jo ikkje tørkes på tørkehylle eller varmekabler då skoa ofte krymper

eller blir ødelagte, så dei tørker jo ikkje skikkeleg med ein gang.....

Har blitt tipsa om å hive skoa i fryseren nokre dager men har ikkje prøvd dette enda....

Nokon som har andre tips å komme med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke hva som hjelper mot lukt i sportssko, men du kan i hvert fall tørke dem rimelig raskt med avispapir som du skifter noen ganger. Jeg pleier å tørke mine sko i det rommet der varmtvannsberederen står. Der er det relativt varmt og skoene er tørr neste dag. Men jeg setter den på gulvet ved siden av. Det tåler skoene fint.

Lukt har aldri forsvunnet fra mine terrengløpesko, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg turkar alle slags sko og støvler med varmluftsskotørker. altså slik som bles varm luft i ein slange nedi skoa. Lufta er ikkje så varm at det skader skoa, men turkeeffekten er stor pga av den effektive luftutskiftinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, eller rettere sagt god natt!

Jeg jogger nesten daglig selv i både vått og tørt vær og har av egen erfaring lært at for å hindre lukt så er det best å være nermest manisk når det kommer til renhold av skoene. Når jeg kommer hjem etter endt joggetur sparker jeg aldri av meg skoene og lar de bli liggende. De første og kanskje viktigste jeg gjør er å ta ut sålene! Jeg lar aldri sålene ligge i skoene når de ikke er i bruk. Så skyller jeg dem kjapt i litt lunkent vann. Ikke så mye at de blir våte innvendig, men nok til at skitt og smuss løsner på utsiden. Så tørker jeg godt over med ei fuktig fille. Også undersiden tørkes og rengjøres godt. Rene sko puster bedre enn skitne sko og dermed setter ikke lukta seg så godt. Husk også å pille ut småstein og annen dritt! Småstein som blir sittende fast i mønsteret på skoene bidrar til å øke slitasjen, spesiellt når man jogger, og med slitte sko er sjansen for å bli fort våt på beina større og dermed blir sjansen for illeluktende sko større.

Løpeskoene jeg bruker nå har ca 30 mil på baken, men lukter ingen ting og ser nesten nye ut.

Rådene ovenfor funker best om man starter fra skoene er nye slik at lukt aldri får satt seg. Sko som allerede stinker er verre å gjøre noe med. Kanskje frysertrikset funker?

Et annet tips er å bruke gode fukttransporterende løpesokker. Jeg har jogget et par ganger i vanlige bomullssokker, sånne hverdagssokker som man kjøper på sparkjøp og da blir resultatet i hvertfall illeluktende. Ikke bare plasker man rundt i sin egen fotsvette, men halve sokken ligger igjen i skoa etter en halvtimes joggetur. Jeg anbefaler Nike sine Drifit-sokker! Bedre sokker finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med gamle fjellstøvler (la sportiva trangos), leste på forum at man kan hive de i fryseren for å drepe soppen...har noen erfart at det funker? Prøvd selv en gang, merket ikke noe særlig forbedring....

De er til tider etter en uke med tur såpass dårlig at de må stå ute (eller på hotell i sogneforden, hengt ved skolissene på vinduene). Har ikke spesiellt 'ille luktende' føtter heller... :D

Edit: jeg er ganske obs på å bruke nye sokker hver dag osv (etter mange svette år i aus!), og ja jeg har slitt med fotsopp, men har det under kontroll her i kaldere strøk. Lurer på om det er det syntetiske stoffet i fjellstøvler (som mine) som gjør at de blir ille-luktende? Har faktiskt ikke opplevd dette her med mine 20+år gamle scarpa lær-støvler..men de er mindre brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg turkar alle slags sko og støvler med varmluftsskotørker. altså slik som bles varm luft i ein slange nedi skoa. Lufta er ikkje så varm at det skader skoa, men turkeeffekten er stor pga av den effektive luftutskiftinga.

Tja, jeg lurte litt på om det der lar seg gjøre over bålet på tur? Hva tror du? Eller noe tilsvarende...det verste på tur er tross alt våte støvler og tørking...mulighet for en oppfinner?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg lurte litt på om det der lar seg gjøre over bålet på tur? Hva tror du? Eller noe tilsvarende...det verste på tur er tross alt våte støvler og tørking...mulighet for en oppfinner?

:D

Eg har aldri bål på langtur, til det er det for lite vegetasjon der eg går. Men eg passar alltid på å ta av meg støvler og sokkar i pausene, og prøver etter beste evne å stille støvlene slik at sola, dersom det er sol, når lengst mogleg ned i støvlene. Det same gjeld når eg stoppar for å slå leir.

Solcelle og vifte kunne kanskje vera noko for den som ikkje er redd for litt ekstra vekt i sekken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har slike, men eg syntest dei fungerer dårleg. Avispapir fungerer betre.

Jeg vet ikke hva du legger i dårlig Afe? Avispapir fungerer bedre (lettere å fylle hele skoen), men må byttes. Dryzone er bare å legge oppi, og ta ut noen timer eller dager etter. Avispapir egner seg dårlig for gjenbruk på tur. Jeg har som sagt ikke hatt dem med på tur, så det kan godt hende de ikke fungerer særlig ved vanlig utetemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å tørke skoen, det som ikkje gjer skoen tørr, fungerer dårleg. Dryzone er i den kategorien. Eg har heller ikkje hatt dei med på tur, ettersom eg rekna det som totalt unyttig ekstravekt. Sjølv om eg kjøpte dei for det formålet.

Avispapir fungerer derimot, og for vekta av eit par Dryzone, kan ein ta med avispapir for ganske mange skotørkingar. Og det brukte papiret kan ein kvitte seg med på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har noen Lowa GTX som ble ganske sure etterhvert. Prøvde fryseren er par døgn, men det ble ikke veldig mye bedre. Jeg fylte skoa med lunkent vann og et par dråper Zalo antibakteriell og lot dette stå i en halvtimes tid. Dette hjalp betraktelig og jeg har ikke hatt noe lukt etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.