Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste/ turveiledning


crashbanger

Anbefalte innlegg

Tur

Personlig pakkliste:

- Camelback

- Tanntråd(mange bruksområder)

- Lett bukse (gore-tex?)

- T-skjorte

- Lett jakke (årstid?)

- Kopp

- Klokke

- Sikkerhetsnåler

- Tannbørste

- Lisser

- Hodelykt?

- Håndkle

- Toalettpapir 1 rull= 2 dager ca. Ta heller med for mye!

- Sovepose

- Liggeunderlag

- Leatherman

- Bestikk

- Sekk

- 1 stk stor kniv

- 1 stk liten kniv

- Lommelykt

- Ekstra batterier

- En bok/annen underholdning?

- Superundertøy/netting

- X antall shemag etter eget ønske, ikke et must, men en fordel

- Varm genser, f.eks Nato eller koma

- Lett sko for å ha på i camp? F.eks slippers

- Jodlevann?

- Skiftetøy (bukse, genser, t-skjorte)?

- Ønsket antall sokker og undertøy (et sett per dag, 1-2 ekstra par sokker)

- Lue/caps/annet hodeplagg

- Regntøy (bare bukse og vanntett jakke?)

- Snacks (sjokolade nøtteblanding)

- Myggnett

- Ullsokker?

- Jakke/fleece?(vind- og vanntett)

- Notatblokk+blyant

- Vanntett pose til mobil?

- Asjett

- Spisebolle

Nødpakke:

Fyrstikker

Stearinslys

Tennstål

Forstørrelsesglass

Sysett

Fiskekroker og line

Kompass

Liten led lampe

Ståltråd

Trådsag

Paracet

Ibux

Antibiotika?

Zyrtec, mot allergi

Klortabletter

Skalpellblader

Plaster

Bandasje

Sommerfuglplaster

Kondomer

Tube med fet mat

Salt

Sukker

Sportstape

Varmeteppe

Speil

Lightsticks?

Mora-kniv?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mat:

Frokost

Havregrynsblanding 100 g gryn

15 g sukker

30 g tørrmelk

50 g nøtter

10 g matolje

7-10 dl vann

50 g sjokolade

lagt til 40 g rosiner

30 g aprikos

3 ss olje

Vekt, råvarer: 205 g

Energi: 960 kcal denne inneholder mer, trolig nærmere 2000kcal

grusomt mektig, en halv porsjon holdt meg gående i ca 12 timer på en vanlig dag med jobb og soving.

Lunsj (Varme dager: brød. Kalde dager: suppe, buljong, potetmos e.l.)

FR som nødmat?

Felles pakkliste

Håndholdt VHF til bruk ved nød?

Eurax krem, mot myggstikk

Myggolje/myggspiral

Rull med søppelsekker

Kart+kompass

Pressening?

Lighter + butan brenner og refill

Skopuss?

Kikkert?

Diamant lommebryne

Gaffatape, 1 rull

Slegge/øks/klubbe/kile? Vurdere

Fiskestang, de som vil, bør ha minimum 1

Kamera

Multiduk x antall

Solkrem

Superlim

Strips

Tannkrem

Såpestykke

Våtservietter, 1 pakke

Antibakteriell

Tau (minst 10 meter per pers)

Vannkanne (minst 2)

Stort førstehjelpskit (1 stk)

Koketøy (holder med et stort kit)

Mat:

Veiledning:

mel

sukker

bakepulver

noe potetmos

matolje

oppvaskmiddel

oppvaskbørste

stålskrubb

litermål

salt og pepper

krydder

buljong

tørrmelk

te

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Valg av lokasjon

Tilgang til rent vann er meget viktig.

Deretter kommer tilgang på byggmaterialer,

så kommer fysisk beliggenhet.

Bør ikke ligge i en dalbunn, heller ikke på en høy topp.

Bør være noenlunde flatt, da dette gir liggekomfort.

Når man ankommer lokasjon:

Sjekke nærområdet, sikre at forholdene som er et krav under punktet lokasjon er tilstede.

Deretter planlegges arbeidet.

Sikre at alle blir enige om type tilholdsted som skal bygges, så planlegg ildsted, hvor tøy skal tørkes, oppbevaring av ved, lagring, evnt annet.

Så må disse oppgavene fordeles. Det vil være en fordel at de som får en bestemt oppgave fullfører denne før man hjelper til med andre arbeidsoppgaver, evnt bytter.

Skriv gjerne en sjekkliste på hva som burde være klart før natten.

Ideelt så har man samme ansvarsoppgave igjennom hele turen.

Viktig på dag 1:

Ly/tak

Bålplass

Ved

Tørr bagasje

Med disse punktene oppfylt kan man klare seg på resten av turen uten å gjøre stort mer.

Men, etter dette så vil vi utbedre byggverk, lage mer komfort, og se hva vi kan skaffe i naturen.

Skal lære:

-å lage fiskesnor med flere kroker og agn, sjekkes etter noen timer.

-kjenne igjen spiselige planter og hva de brukes til

-lære om sopp.

-muligens å sette snarer.

-slipe kniv

-lage sitteplass

Dette er kun et eksempel! Ingen krav om dette.

Ansvarsfordeling:

Kokk

Dvs at han planlegger og setter sammen hovedmåltidet for dagen, ikke nødvendigvis utfører matlagingen, men skal ha kontroll og oversikt over mat. Røre i en gryte kan hvem som helst gjøre, men tillaging av fellesmåltider vil fort bli denne personens ansvar. Bør ha med notatblokk. Har også med gryter og ting til matlaging. Spisetøy må hver og enkelt stå for selv

Byggmester

Har siste ord når det kommer til byggverk, bestemmer design, utførelse og styrke. Blir den som leder byggprosessen, tar avgjørelser ut ifra hva som er fornuftig i forhold til ønsker. Hører på ideer og finner det som vil fungere best. Tar hensyn til sikkerhet ved alle byggverk, inkludert bål. Må ha med notatblokk. Kan vurdere å ha med kile, for å splitte trær/ved, slegge? Annet nyttig til bygging? Forberde seg ved å ta med tegninger/bilder av forskjellige byggemuligheter?

Samler(e)

de fisker, samler det spiselige vi finner i området vi er. hente ved, må gjerne notere fangstmetoder, resultat og annet relevant i forhold til dette. ha med poser (tøy) til sanking? annen bære redskap?

Medic

Den som har hovedansvar for førstehjelpskit og til å utføre førstehjelp. Denne kan gå som en birolle. Må gjerne ha med en liten manual som backup til sine kunnskaper, samt ha ansvar for førsthjelpskit.

Stifinner

Finne den beste ruten (gjøres før man drar ut) og den beste plassen å etablere camp (gjøres i teig). Litt rekking i området rundt camp, f.eks tilgang til vann.

Alle kan blandes inn i de forskjellige oppgavene, men den som går under en ansvarsgruppe har hovedansvar for sitt felt.

Underpunkt mat

Vanlig dag med kontorjobb krever ca 2500kcal vi kan regne 4-5000kcal

1 kcal = 4184 j= 418kj

Ca 2 g protein per kg kroppsvekt

20-30% av energi fra fett

Resten karbohydrater

Diverse:

Før vi drar ut på en lengre overnatting, så er målet å ha tatt dagsturer, og kortere overnattinger for å teste utstyr og rutiner. På disse turene er det blant annet viktig å finne en løsning på mat. Finne ut hva som er praktisk å ha med, og som metter og gir næring.

Kniver skal testes ut, finne ut hvilke som fungerer og er nyttige.

Vi skal bygge en hytte ved siden av turene, her tester vi ut byggmetoder og prinsipper, for å finne ut hva som er solid og effektivt.

poster her for å høre hva folk tenker om listen? vil gjerne ha tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hva er dette egentlig, planlegger du å bo i skogen/bygge hytte? Hvis det bare er normal tur du planlegger, er det etter min mening alt for mye på lista di. Du har riktignok fått med deg "alt" jeg tar med meg på tur, men ganske mye mer også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, planen er å bygge en camp. vi går maks noen få timer for å komme til camp, og camå bygger vi fra bunn av, for å se leve livet der, så bagasjen bærer vi jo noen få timer av gangen :lol: merk at mye av det på listen veier lite og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ojj.....imponert. Men hva skal du med kondomer og plaster til sommerfuglene? :lol:

Mulig kondomene bør flyttes fra nødpakka til personlig utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman + liten kniv + stor kniv + skalpellblader + Mora-kniv...

Her kan du vel kutte litt?

Mulig jeg er i underkant hygienisk, men jeg tar ikke med meg et par sokker til hver dag, + ett eller to ekstra par. To par er som regel nok.

Du trenger vel ikke både asjett og spisebolle?

Har du 10 m tau pr.pers, trenger du ikke skolisser i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng med knivene :lol: skal kikke litt på det :)jeg sliter litt med å kutte på kniver, da jeg er i overkant glad i dem :D

i og med ag tau er noe vi bruker til bygging, så er de 10m med tau et tau på 6-10mm tykt og skal tåle litt, så lisser tar vi nok ved siden av likevel :lol:

og det med sokker er sant nok, kanskje noe jeg vurderer bort når sekken er ferdig pakket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojj.....imponert. Men hva skal du med kondomer og plaster til sommerfuglene? :lol:

Mulig kondomene bør flyttes fra nødpakka til personlig utstyr?

Nicket er crashbanger, og en banger på engelsk vil ha bruk for kondomer :lol:

Jeg ville lagt det på fellesutstyr.... man er da venner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene nødpakka skal jeg prøve å få plass til i et av forsvarets kokekar, og ha det i ei lomme som kan festes på belte, og når vi er kommet til camp og skal ut å rusle, så skal den være med. og kan jo hende man er ute å rusler alene, ting kan skje, i værste fall går man seg bort og trenger litt stæsj for å klare seg.

derfor går det ikke under felles utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene nødpakka skal jeg prøve å få plass til i et av forsvarets kokekar, og ha det i ei lomme som kan festes på belte, og når vi er kommet til camp og skal ut å rusle, så skal den være med. og kan jo hende man er ute å rusler alene, ting kan skje, i værste fall går man seg bort og trenger litt stæsj for å klare seg.

derfor går det ikke under felles utstyr :)

Du dere skal gå rundt med kokekar dinglende fra beltet? Høres ut som en blanding av rekrutten og et befal som har sett for mye amerikanske survivalprogrammer :)

Bør holde lenge med en enkeltmannspakke i lomma og kniv i beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg er kjent for å ha med mye "kjekt å ha" greier, og har som regel tung sekk.

Men den lista de villa jeg ha kuttet med halvparten til to/deler.

Hva i all verden skal alt dette være med for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette for en speiderleir eller noe sånt?

På engelsk så snakker man om "Hikers versus Campers". Altså folk som liker å gå eller folk som liker å ha leir. Dette ser helt klart ut som en liste for noen som liker å ha leir og da er det jo klart man vil ta med alt mulig rart for å ha det komfortabelt.

Selv så hadde jeg ikke giddet å ha meg med halvparten av dette en gang men så liker jeg helst å gå tur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Om jeg skulle vært med noen på tur og de hadde kommet med en slik pakkliste/lplan til meg, så enten hadde jeg gitt f.. i hele greia og pakka sånn som jeg pleier. Eller betenkt meg for å bli med på tur.

Byggmester, kokk, samlere???? :) stifinnere wtf....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pakkeliste i grove trekk:

Telt

Sovepose

Liggeunderlag

Proviant

Førstehjelpspakke

Primus+fuel

Kniv og øks

Kart og kompass

Kamera

Kikkert

Evnt. fiskeutstyr

Klesskift+ en varm genser

Kokekar

I hundekløven:

Hundefor

Tarp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er en gjeng på 3-7 personer som liker å BO ute i skogen, vi er ikke fan av telt. derfor vil vi bygge ly selv, dette vil si at over noen dager ( man stresser da ikke) så har man en ganske trivelig camp man egentlig ikke vil dra hjem ifra.

til bygging bruker vi en del tau, det funker, veier ikke grusomt mye og er lettvint.

det med oppgave fordeling KAN være greit når man er fler, litt dumt om alle står der ute og sier jeg vil bygge bål, er måte på hvor mange som trengs. pluss at det gir personer mulighet til å teste sine egne egenskaper i visse roller, og lettere finner ut sine sterke og svake sider. og for de som er flinke til å lese, så står det at de har siste ordet i den type ting. og er flere som ikke er begeistret for å lage mat og, men om man er kokk ( som trolig blir meg) så er det ikke like lett å hjelpe til like mye på annet, så vil hjelpe mot sure miner og.

og håper at alle forstod at felles utstyr er ikke noe som alle bærer? så felles utstyr fordeles på hver enkelt?

usikker på om folk så det at jeg har skrevet opp klær jeg skal ha på meg ut og? skrev jo tilogmed sekk, gidder ikke å dra på tur med en ekstra sekk som bagasje :P

og ja, jeg er sikkert en barnslig liten fyr, men liker ideen med survival kit :) skal ikke ta grusomt mye plass, men være lett å bære med.

og selvom det står mye på lista, så er det mye som veier lite. og skal ikke være en tur med KUN det man trenger, vi skal ha det relativt godt, er litt bortskjemte, en liten jæger på kvelden er ikke dum :)

virker som flere bommet på hva tanken bak dette er :) håper det ble noe mer forståelig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som flere bommet på hva tanken bak dette er :D håper det ble noe mer forståelig nå?

Jeg vet egentlig ikke helt om det ble mer forståelig. Jeg synes det er litt uklart hva slags respons det egentlig er du er ute etter.

Jeg tror at hvis du faktisk ser litt på hva folk svarer så er det klart at opplegget ditt ikke er så veldig vanlig og folk ser litt humoristisk på det.

Grunnen til at jeg lurte på om dette var et speideropplegg er at det virker litt satt opp for yngre mennesker som ikke nødvendigvis helt vet hva som trengs og trenger litt struktur. Har også litt innslag av army-barmy og survival camp synes jeg.

Er dette en liste du har sendt ut til de andre deltakerne slik at de vet hva som skal skje og hva de må ta med? Jeg ville nok jobbet litt mer med listen for å gjøre det klart hva som er påkrevet utstyr (minimalt) og hva som kan være kjekt å ha. Ikke ta med kjøkkenbenken, og sett en maksvekt på sekken når fellesutstyr er fordelt.

Hvor kommer fellesutstyr fra? Jeg er ellers rimelig uenig i mye på felleslisten. Strips hører ikke hjemme i marka. Hater å finne 10 år gamle stripsbiter i skauen. Hvis dere har tenkt å drive på sånn her så pass på å fjerne leiren når dere drar! Husk at siste dagen er satt av til å fylle igjen bålgrop, demontere gapahuk, søke området etter søppel og generelt få ting til å se naturlig ut.

Fra din liste har jeg organisert den mer og fjernet ting jeg ser som unødvendig. Noen ting er flyttet fra felles til personlig ettersom folk har forskjellige behov og preferanser. Noen bruker mer av noe enn andre og hvis folk sørger for det selv er det mindre sjanse for småkrangling om forbruk.

Personlig utstyr:

- Overnatting

Sekk

Sovepose

Liggeunderlag

Presenning eller duk (?)

- Klær (inkludert hva du har på deg når du går)

2 par tynne ullsokker (vask et par når du bruker det andre)

1 par tykke ullsokker (til å sove i)

2 par korte underbukser (gjerne merino, bomull anbefales ikke)

1 par ullongs/netting (til å sove i eller hvis det er kaldt)

1/2 par t-skjorter (ull eller synt, ikke bomull)

1 langermet genser (ull eller synt, ikke bomull)

1 Varm genser, (ull eller fleece)

Hodeplagg (caps eller lue)

Vindjakke

Turbukse (vannavstøtende vindbukse)

Regntøy (bare bukse og vanntett jakke?)

Myggnett (hode)

Førstehjelpspakke (eller stor felles)

Sko

- Hygiene

Tanntråd (mange bruksområder)

Tannbørste

Tannkrem (tester eller reisestørrelse)

Såpe (flytende, biologisk, liten flaske)

Toalettpapir (1 per 2 dager)

Antibakterielle wetwipes eller gel (pass på å ha rene hender når man spiser!)

Håndkle (mikrofiber er lett og tørker fort)

Myggspray/olje

Solkrem (i liten flaske)

- Mat

Alkohol

Snacks (sjokolade nøtteblanding)

Kaffe/te/buljong/toddy/varm sjokolade/energidrikk (pulver)

Rett i koppen

- Spise/drikke

Drikkeflaske (Camelback, Nalgene eller en brukt brusflaske for den saks skyld, stor åpning er lurt)

Kopp

Spisebolle

Bestikk

- Annet

Hodelykt (m/ekstra batteri)

Klokke

Mini bic lighter og fyrstikker eller fyrstål

Tau (10 meter)

Leatherman eller liten kniv (hvis kniv så kan dette fjernes fra bestikk)

En bok/annen underholdning?

Notatblokk+blyant

Mobil i vanntett pose

Fiskestang (hvis du vil fiske)

Kamera

Felles:

- Utstyr

Stor kniv

Øks

Søppelsekker

Kart og kompass

Kikkert

Bryne

Gaffatape

Kokesett

Vannkanne

VHF(?)

Stor førstehjelpspakke (eller individuell)

- Felles måltider

Frokost (kan være lurt å ha dette som en individuell ting ettersom folk liker forskjellige ting om morgenen)

Middag (planlegg meny for hele turen)

Resten av greiene synes jeg var litt tullete hvis dette dreier seg om voksne mennesker. La oppgavene gå på rundgang slik at alle får prøvd seg og ingen føler at de blir sittende med den kjipeste tjenesten (men la folk bytte internt så lenge det er klart at de har gjort det og begge er helt enige).

Dersom du har tenkt å planlegge (opplærings)aktiviteter så pass på å planlegg dem skikkelig. Ikke bruk for lang tid på instruksjon.

"Shakeout" turer kan være lurt hvis dette er ferskiser, spesielt for å få en ide om hva man ikke bruker og hvor tung sekken egentlig er.

Jeg vil bare gjenta at dersom dere driver å kutter ned trær og bygger strukturer så vær sikker på at dere har tillatelse hvis det trengs i området og pass på rydde opp etter dere.

Hjalp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-maritim VHF er ikke tillatt brukt på land

Tror de egentlig mener walkie-talkie.

-snarefangst er regulert i lov og kun tillatt etter rype i visse komuner (ingen av disse i østfold..)

Har mistanke om at dette er mer om å leke med snarer, uten kunnskap til eller forventning om å faktisk fange noe.

Ser mer ut som en gjeng unge menn som vil leke villmann i skogen. :D (Og det er helt greit det altså. Synes det var morsomt selv jeg altså. Hadde sikkert kunne gjort det selv om jeg fremdeles hadde tid til sånt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det stemmer nok det, at vi vil "leke litt vilmann". Vi vil ikke se på det sånn, men er nok en treffende beskrivelse. Jeg ønsker å lære litt forskjellige ting ute. Legg til nå at vi er ganske ferske på dette. Den lista som jeg la ut her er kortere og mer fornuftig enn sist vi var ute.

og en liten forklaring på felles utstyr; vi er en gruppe, og det er lite vits i at alle tar med bryner? eller at alle har med koketøy? og da blir det felles utstyr. samles i en haug for å fordeles broderlig på vekt.

når vi har vært ute så rydder vi. søppel bæres hjem og kastes. vi kan finne på å la en gapahuk eller 3 bli stående, men det er fordi vi VET at vi vil vende tilbake.

snare jakt er ikke lov, vi vet. men er fortsatt noe som hadde vært gøy å kunnet. og hvem vet, plutselig stikker vi til utlandet og dit vi drar kan det jo hande at tillater dette?

og så lenge jeg alltid tar ned snarene og passer på at jeg ikke fanger et dyr med dem, så bryter jeg ikke lov. lest litt på det, og man trenger litt kunnskap for å få fangst.

oppgavedeling har vi i hovedsak tenkt å gjøre på forhånd, men har prøvd å spesifisere at alle kan gjøre alt uansett. så alle er med på å bygge en gapahuk, men "byggmester" tenker på hvor det vil være best og hvordan vi bygger den der. og etter det kan han gå å gjøre noe annet.

erfaring fra tidligere er at ingen tok ledelse, som første til lite handling, men med en som tar ansvar så MÅ han gi et svar på en oppgave han har tatt frivillig. og folk er interessert i forskjellige ting, derfor deler jeg opp ansvarsoppgaver ut ifra forskjellige gjøremål

og der det står VHF, så menes VHF, men ansvaret der gir jeg til han som er VHF sertifisert :D har ikke tatt kurset selv, men han tenkte på det som en sikkerhetssak om vi fant på å rote oss skikkelig bort en gang :)

strips står på felles utstyr, tanken er kanskje 10-20 små eller medium strips, bare en liten bakup om noe sku ryke osv og vi heller vil fikse det med strips enn tau :)

men likte listen jeg fikk, men et problem har vi i forhold til den, de fleste av oss er veldig glad i machete :P

Jeg postet lista her for å få slik tilbakemelding, vi trenger det. Stemmer nok mye at vi mangler struktur, ingen som har "lært" oss noe som helst, men selv lærte vi at å bære tungt i ca time er TUNGT, derfor prøver vi å bli bedre, da tenkte jeg at en oversikt kunne være litt til hjelp for de andre og, så vi lettere holder vekten nede.

han ene påstår han skal drasse med seg 6 store kniver neste gang. derfor trengs en liten oppvekker :D

og virker som logrus har skjønt litt av hva vi prøver å drive med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut etter at en slik gruppe har "lekt" i skogen? Jeg tror vi skal være glade for at de fleste er mer nøkterne i sitt friluftsliv.

Trådstarter innrømmer at de skal leke vilmmenn. Indianerne fikk ofte navn som passet til spesielle ferdigheter de hadde / ønsket å besitte. En jeg hørte om fikk navnet Tett Tåke!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.