Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski med NTN


Anbefalte innlegg

Siden sesongen er på hell, i hvertfall her i nedre hallingdal har jeg begynt å tenke på hva jeg skal utvide utstyrs parken med til neste år.

Jeg er en rimelig habil telemark kjører og jeg kjører på NTN bindinger. Blir mye preppa bakker siden jeg har små barn som ofte er med, men noen ganger får jeg lagt inn toppturer. På de turene har jeg utelukkende brukt fjellski (BCX 99) med NNN bindinger på. Og det går jo selfølgelig supert å kjøre på de, så lenge jeg har ok styresnø.

Men lysten melder seg for noen feitere planker. Det er nok toppturer jeg ønsker å bruke mer tid på etterhvert. Gir meg en mye større glede en heis kjøring;) selv om det også er gøy.

I hvertfall. Hvordan er NTN å gå med tro? Jeg bruker den første mod Crispi Evo, og den innbyr i hvertfall ikke til de helt store krumspringa.Ser at Crispi har en modell som heter shiver, lavere skaft og sikkert veldig mye mykere enn mine første gen. Evo støvler. Kanskje de egner seg bedre? Tips og råd mottas med stor takk. Ellers så er jeg så heldig at jeg kan kjøre bil helt til foten av der jeg står, så det er ikke snakk om forferdelige avstander å gå heller. Og jeg er lite lysten til å gå tilbake på 75mm utstyr. Greit att gammelt versus nytt utstyr kan brukes litt omhverandre.

Det jeg kunne tenkt meg var rett og slett:

Vølkl Shiro m NTN og Crispi Shiver

Er åpen for alle forslag, morsomt å høre forskjellige meninger, men Crispi støvler fordi de sitter som ett skudd til foten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig som turbo-henrik skriver at Rottefella kommer med en ny NTN binding. Denne vil dog ikke være i salg før neste vintersesong og den monteres på nye plater, noe som betyr at du ikke kan bytte Freeride (gammel NTN) og Freedom om en annen på samme par ski.

Det jeg ville vurdert er å kjøpe noen nye ski og montere NTN Freeride-plater på disse. Rottefella selger et løst kit med plate og helløfter som monteres på skipar nr 2. På denne måten trenger du kun en NTN binding til alle telemarkskiene. Det går fint å bytte bindinger mellom skiene med en vanlig skrutrekker og litt håndkraft.

Jeg har selv gått flere turer på Freeride og så lenge du ikke skal gå turer alla houte-route i Alpene så synes jeg det ikke er for tungt. Invester heller i et par lette toppturski for å få vekten ned. Jeg kan på det sterkeste anbefale Völkl Nanuq og G3 Tonic som gode toppturski som fungerer godt til telemark. Begge har front-rocker og rett bakski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer jeg meg fint ut sesongen, så det blir uansett til neste sesong det her. men ett kjempe fint tips. sjekket ut disse freedom bindingene. og de så mer enn aktuelle ut. spørs om jeg ikke rett og slett bare kjører 2 par ski med freedom og freeride oppsett. G3 er også noe jeg kunne tenkt meg..skulle vel ikke hatt en formening om Crispi shiver eller nyere NTN støvler? mine 1gen evo er rimelig stive, kunne tenkt meg noen med litt mer fleks. ganske sikker på att de nyere mod ikke er fullt så stive i flexen. har ingen problem med de jeg har. bare att de er litt lite "gå" vennelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle NTN sko er blitt mye mykere enn første genrasjonen. Den første genrasjonen var feil i forhold til NTN bindingene, der mye av fleksen ligger i selve bindingen og ikke i skoene. Husker jeg prøvde et par Crispi sko den gangen som var så stive at jeg så vidt klarte å bøye belgen.

Uheldigvis så har det ikke blitt så mye konurranse på NTN sko som det er på sko med Dynafit-innfestning. Jeg kjører selv på Scarpa TX Pro som er noen av de mykere NTN skoene i belgen, men er gode og stive i skaftet. Ellers så har Scarpa en modell som bare heter TX som er med tre spenner hvis jeg ikke husker feil, den er ganske lik Scarpa T2 hvis du kjenner til den.

Ellers så er det vel bare Garamond, Scarpa og Crispi som lager NTN sko. Du får prøve litt forskjellig og se hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med jeg kommer til å få en liten aha opplevelse når jeg tester ut støvler ja. enig med deg att det er litt liten konkuranse i ntn segmentet. få levrandører. men jeg skal prøve meg frem og finner helt sikkert noen som er gode. gamle evoene mine sitter veldig godt så det ordner seg nok. Takk for nyttig info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.