Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelljakke,Norrøna eller Bergans?


Fosenveitja

Anbefalte innlegg

Jeg fant en gammel tråd her fra 09 på noe av det samme,men der ønsket TS tilslutt Bergans sirdal,noe som ikke er aktuellt for meg.

Så. Jeg skal kjøpe meg fjelljakke.

Trodde jeg kjøpte i november,men det var Bergans "oppdal",som da er skijakke,og som på kortere turer over tregrensen viser seg å være for kald(jeg går ikke så fort)

"Oppdal" er av ett føyelig fleksibelt stoff,dog ikke vanntett(prøvd det og!)og jeg vil nok bruke den nedenfor tregrensen.

Men så er det OPP jeg vil da..og da trenger jeg råd.

Egentlig vil jeg helst ha Norrøna,men hva har skjedd med dem?!

Jeg finner kun "Svalbard"anojakke for fjell/"bortoverski"bruk?!

Det er hovedsaklig jakker/bukser for frikjøring/bratt nedover kjøring,ikke det jeg har behov for.

Lite hjertesukk der..

Jeg har Norrøna turbukser og "Falketind" paclite jakke fra før,er veldig fornøyd med jakka som fjelljakke sommer :D

Den veier ingenting,tar null plass og er tett :)

Så er litt "nedfor" siden jeg ikke finner noe fra Norrøna til vinterfjellet..

"Svalbard" er nok grei så lenge det ikke sludder,men her i Trøndelagen så er det en god del av nettopp sludd :(

Vurderer sterkest Bergans "Bitihorn" siden det ikke ser ut til at Norrøna har noe å by meg.

Ser av tidligere tråder at den vurderes som litt for tung..det er jo ett ankepunkt.

Men den har klaff foran glidelås,solid hette,og er lang bak. Samt vind/vann tett.

Skal til Axel Bruun i Tr.h å prøve litt denne uken,tenkte se om jeg kunne få innspill på forhånd her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke se deg blind på hvordan Norrøna (og andre) kategoriserer jakkene sine. Har flere kompiser som går med Norrøna Trollveggen på skiturer i vinterfjellet. Finn deg en butikk med godt utvalg, Axel Bruun er fint, og prøv ulike modeller. De såkalte klatrejakkene er ofte korte i livet, men funker fint til mange aktiviteter i kobinasjon med en bib (selebukse som går litt oppover rygg/mage/bryst).

Slik jeg forstår det har du vært litt i fjellet før, og du har sikkert gjort deg erfaringer på hva DU synes er gode løsninger på en jakke. Tenk over dette, og se etter disse løsningene når du kjøper jakke. Du vil helt sikkert ikke finne den perfekte, men en jakke du vil bli fornøyd med finner du helt sikkert likevel.

Noe konkret tips på jakke vil jeg ikke gi deg, for jeg vet ikke hva som passer deg. Det vet du best selv. Noen punkter på hva jeg synes er viktig på en vinterfjelljakke kan jeg dog gi.

I tillegg til at den passer meg synes jeg følgende er viktig:

- Store og gode lommer som også kan åpnes/lukkes med votter

- Stormklaff over glidelås (sikkerhet hvis glidelåsen ryker)

- Dekker godt over rumpa

- Luftemuligheter under armene

- IKKE for mange fancy detaljer som fører til ekstra vekt i form av glidelåser, lomme for heiskort osv.

- IKKE full av farger og alt for formsydd. Fører ofte til flere sømmer, mere teiping osv.

Kort oppsummert liker jeg jakka enkel, men med god plass innom.

Selv bruker jeg Norrøna Arktis (tilsvarer vel den Svalbard du nevner) bommulsdress vinterstid, men jeg synes den blir for varm hvis temperaturen er varmere enn -5. Da bruker jeg en dermizax-jakke fra Bergans. Bommulsbekledningen er gjerne tung, og blir fort våt ved nedbør, så den har klart sine begrensninger. Foran bålet er den imidlertid suveren.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat inn etter en bortoverskitur i trøndelag med typisk trøndervær. Startet med opphalds som gikk over til snø i vannrett bevegelse og avsluttet med regn.

Har en relativt ny Norrøna Trollveggen jakke og en eldre Trollveggen bukse. Fungerer helt supert etter min smak. Selv om Trollveggen serien er spesielt for klatring og bratt terreng, har jeg brukt dette i snart 20 år uten å klatret en meter. Jeg er en friluftsmann som går i variert terreng i lavt tempo, og setter like stor pris på turen som på pausene:-)

Har også en Bergans jakke som jeg brukte en periode(Stranda eller noe sånt) , men likte ikke den når været slo seg vrangt. For kort nede og ikke høy nok i halsen, i tillegg til dårlig utforming på hetta(for grunn/skjermet ikke sidene nok).

Liker meg godt ute i skikkelig dårlig vær, og da må klærne fungere.

Mye bra på markedet idag, så jeg skal ikke foreslå for mye. I mitt tilfelle har jeg best feeling med Norrøna, og velger nesten alltid dette merket uansett produkt. Meget sjelden at jeg ikke blir fornøyd. Har en kompis som kjøper alt i Hagløfs, og han har like bra klær og løsninger som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..jeg skal være mer "open minded" :roll:

Paclite jakka mi er jo faktisk og en klatrejakke..enda det så langt har vært lite klatring(iallefall ikke annet enn fri)på meg :)

Jeg ser nok etter en jakke som tåler litt røff bruk,og ikke er alt for "fancy",klaffer som nevnt,hette,lengde og gode lommer.

Gleder meg til å gå igjennom utvalget på Axel bruun,kanskje og Sportsbua om jeg rekker :D

Tusen takk for gode innspill :D ,noen ganger ser man ikke skogen for bare trær..he,he :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.