Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekkpunktet på en hundeslede!


mariussteen

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvor trekkpunktet på en hundeslede skal være? skal tauet festes helt fremst ved tuppen av skiene eller skal det sitte helt bak ved bremsen? Jeg har prøvd begge deler og synes de trekker bedre når trekkpunktet er ved bremsen. Har bare to store huskyer så er ikke så vanskelig og merke forskjell.

Trekklina mi var først festet fremst mellom skituppene. Jeg løsnet etter hvert opp lina sånn at trekkpunktet ble værende ved bremsen. Lina ligger nå bare og hviler mellom skituppene. Hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

Jeg har ikke kjørt hundespann siden det var vanlig med nordisk stil med slede også, men da hadde jeg trekkpunktet festet i skiene like bak fremre bukk på min 2 bukkers Fossum slede av Nansen modell. Dvs ca 1/3 av sledens lengde fra tuppen av skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg lurer på hvor trekkpunktet på en hundeslede skal være? skal tauet festes helt fremst ved tuppen av skiene eller skal det sitte helt bak ved bremsen? Jeg har prøvd begge deler og synes de trekker bedre når trekkpunktet er ved bremsen. Har bare to store huskyer så er ikke så vanskelig og merke forskjell.

Trekklina mi var først festet fremst mellom skituppene. Jeg løsnet etter hvert opp lina sånn at trekkpunktet ble værende ved bremsen. Lina ligger nå bare og hviler mellom skituppene. Hva er best?

Det vanligste er å feste tauet helt bak ved bremsen. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har sett noen som har festet det lenger fram...

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er å feste tauet helt bak ved bremsen. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har sett noen som har festet det lenger fram...

Jeg kjører i hvertfall ofte en Björkis-sled hvor festet er skrudd fast forran på meiene (det er en stor tung "tanks" av en slede, min vanlige har feste bak).

Så lenge man kjører rett fram kan jeg ikke se at det har så stor betydning (feste foran må være "passe" høyt, dvs høyest mulig uten at fronten presses ned) Når man skal svinge en stiv slede kan det være greit å ha feste lengst mulig foran for å få satt opp en skrens, men hvis sleden er styrbar har det mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg har trekkpunktet bak på min lille slede...

Jeg bruker den forøvrig så lite som mulig. Dette fordi at sledehundkjøring med slede gjør at man alltid ønsker seg bedre trekk- kraft. Det er slik man får 12 hunder på tunet. Derfor sverger jeg stort sett til ski. Med to huskyer er det nok trekk- kraft til å skremme livskiten ut av en stakkar og er det noe man ikke ønsker seg så er det bedre trekk- kraft.

Sledekjøring er livsfarlig.. Blir mye hund av slikt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det oppsettet så ikke helt trykt ut, mulig det er noe der jeg ikke ser men slik det serut så står den shibaen i fare for å bli spidda ved en brå stopp

Ingen fare, stengene er butte med plastpropper.Utenpå de er det surret line og krympeplast.Ser heller ikke hva jeg skulle få bråstopp mot som evt skulle spidde en hund. <_< Legg merke til at det ikke er Alaskan huskyer som "burner" avgårde, men turhunder i forsvarlig tempo :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ingen fare, stengene er butte med plastpropper.Utenpå de er det surret line og krympeplast.Ser heller ikke hva jeg skulle få bråstopp mot som evt skulle spidde en hund. <_< Legg merke til at det ikke er Alaskan huskyer som "burner" avgårde, men turhunder i forsvarlig tempo :-P

ok fine greier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.