Gå til innhold
  • Bli medlem

snø smelting?


svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan er det folk gjør det med vann på lengre turer?

Har kun vært på overnatting med 1 døgn på vinter så har alltid bare tatt med meg vann,i helga så gikk det med mye vann pga tidligere har jeg fått litt vondt i hode så tenkte nå skal jeg hverfall drikke nok.

Da gikk jeg tom og måtte smelte snø,Det gikk rimlig greit pga var så våt snø og hadde med meg mye bensin,men det jeg lurer på er hva folk som går ekspedisjoner eller lengrer turrer hvor drivstof og tilgang til vann er begrenset.

Er det slik att det blir brukt store kjeler og smelter man snø? eller har folk med seg isbor?

Vil tro det gå unødvendig mye benstoff til og først smelte snø får og så koken den.

og neida,har ikke tenkt meg over grønnland eller ligende er bare nyskjerig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når Lars Monsen gikk over Canada sa han så fint at han hadde tatt med seg alt for lite brennstoff med vilje, fordi han satset på å kunne finne en del ved å bruke. Så om du finner litt brukbar ved, og har med deg en stor flaske eller drikkesystem med mye kapasitet burde det gå fint å få tak i nok vann. Thermos kan være greit å ha, så har du kjapp tilgang på varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Grønnlandskrysninger ol. smelter man vann med primusen. Relativt mye av drivstoffet går med til vannproduksjon. Mellom 1-2dl bensin per person per døgn er vanlig (for mat og vann).

Bladet Friluftsliv hadde en artikkel for ikke så alt for lenge siden hvor de sammenliknet isbor med primus. Husker ikke hvor lenge du måtte være borte for at isborret skulle lønne seg - det var veldig lenge. Eneste fordelen er smaken på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet Friluftsliv hadde en artikkel for ikke så alt for lenge siden hvor de sammenliknet isbor med primus. Husker ikke hvor lenge du måtte være borte for at isborret skulle lønne seg - det var veldig lenge.

Hvordan er denne sammenligningen brukt?

Er det vekt av bensin vs vekt av et stk isbor?

Har man med seg isbor så blir vel dette brukt til fiske uansett, så jeg ser ikke helt hvor besparelsen kan ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er økonomien i å smelte snø i poser på kroppen under fysisk aktivitet?

Bruker man mer energi og blir man kald og syk?

Nansen gjorde dette da har gikk på ski over Grønland. Da var det for det meste ganske varmt. De ble ikke syk av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser skrev:

Bruker man mer energi og blir man kald og syk?

For å smelte snø på kroppen bruker du selvfølgelig like mye energi som primusen bruker for å smelte snøen. Eller kanskje litt mindre siden varmetapet kanskje er noe mindre gjennom klærne enn rundt primusen. Men for å smelte snø til vann så går det med en viss energimengde uansett hvordan man gjør det.

Og blir man kald og syk?

Lever faktisk denne myten enda.? Jeg er ikke lege, men en tin vet jeg: "Man blir ikke syk av å fryse".

For å bli syk må man bli smittet av en sykdom. Det er ikke nok å fryse, men å frse over lengre tid kan redusere motstandskraften og du har da lettere for å bli smittet og syk og det kan ta noe lengre tid å bli frisk.

Hvis du f.eks. tar deg en tur til Nordpolen og fryser både på nesen og på beina, så blir du merkelig nok ikke forkjølet eller syk. Hvis du ikke har smitten i deg før du reiser hjemmefra da. I disse områdene er det så kaldt at det som måtte finnes av bakterier og virus ligger nedfrosset i snø og is.

Men tilbake til spørsmålet.

Hvis du er i fysisk aktivitet og putter en pose snø på innerlomma så tines denne av varmen du produserer, og det vil være mengden av snø som avgjør om du vil fryse. Smelt små mengder av gangen så går det nok bra.

Da jeg lå i forsvarets knappetelt i Finnmark, så brukte jeg fyringsvaktene på nettene til å smelte snø på primusen. Så vasket jeg beina og sokkene i vannet og tok på meg tørre reine sokker. De våte sokkene la jeg på skuldrene under feltjakka og i løpet av neste dag var de tørre.

Neste natt var det samme prosedyre.

Jeg frøs aldri verken på beina eller andre steder mens jeg var i kongens klær i nordnorge, men i skogen rundt Evjemoen var det jævlig kalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hvert på Evjemoen men har hatt ei natt i Hannåsleiren. Der var det ikke kaldt. Nå var det riktignok midt i juli og vi tøffa oss med noe hel chili vi hadde fått tak i. Det gikk en del øl før tempraturen sank igjen kan man si :evil: Det er ikke de store som er sterkest fant vi vell ut.

Forøvrig veldig fin plass :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne en fordel å alltid begynne snøsmeltingen med litt vann i kjelen (ha alltid litt til overs fra forrige snøsmelting).

Da går smeltingen mye fortere..

Friluftsliv har testet dette ut. De fant ut at det ikke er noen forskjell i tids- og drivstofforbruk ved å starte snøsmeltingen med vann i kjelen eller med bare snø. Så da er det vel bare å drikke tom termosen, før snøsmeltinga tar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv har testet dette ut. De fant ut at det ikke er noen forskjell i tids- og drivstofforbruk ved å starte snøsmeltingen med vann i kjelen eller med bare snø.

http://www.friluftsliv.no/friluftsliv.no-artikler/snosmelting.html

Mi erfaring er likevel at vatnet vert betre på smak dersom eg har litt vatn i kjelen frå starten av. Det gjer at det vert betre varmeoverføring i snøen akkurat i starten, noko som gjer at kjelebotn ikkje får så høg temperatur, og derfor ikkje lagar usmak på vatnet. Alternativet er å køyre på lågare effekt i starten, men då tar det sjølvsagt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann vinterstid skaffes enten ved å komme over åpent vann(overvann, isbor om man skal fiske, åpne bekker...) eller man smelter det på primus eller over bål avhengig av om det er fjell eller skogsterreng. Ja, det er vanlig å ha med nok bensin til dette. 1-2 dl pr døgn er ikke veldig mye vinterstid og særlig ikke om en er alene. (For vannsmelting skulle det ikke være så mye forskjell men om du er en på tur og har med 2 dl har du betraktelig mindre koketid å lage maten på enn om du er to stk med 4 dl. Om du skjønner hva jeg mener?) 2 dl er gjerne anbefalt men det gjør ikke noe å ha litt ekstra. Har selv gjerne med 2-3 dl pr pers. Litt avhengig av tur... Frysetørket posemat(om man skulle ville leve på det) krever gjerne mindre bensin enn mat laget fra "bunn". Ta med deg litt mer enn du tror du trenger første gang og så ser du etter hvert hva ditt normale forbruk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående snøsmelting med overskuddsvarme. Har testet dette et par ganger for noen år siden og synes det fungerer dårlig. Har da brukt myk uisolert plast drikkepose med drikkeslange. Hadde den på innsiden av jakka med en tynn ullgenser mellom posen og huden. Det var ca -10C og det smeltet knapt noe i det hele tatt.

Neste gang jeg testet fylte jeg posen med lunket vann og hadde den i begynnelsen innerst mot huden, en tynn og en litt tykkere ullgenser samt skalljakke på som bekledning. Det var ca -10 og kuling imot. Vannet i drikkeslangen som forøvrig ikke var isolert frøs til is ganske kjapt. Dette ble svært ubehagelig da vannet etter hvert ble kjøligere. Flyttet så posen så jeg fikk et lag ull mellom posen og kroppen for å slippe det værste ubehaget men vannet fortsatte å bli kaldere og jeg gav opp prosjektet.

Det er jo særlig når det er svært kaldt det er en utfordring å ha tilgang til nok vann ved lange vandringer, og jeg lurer på om dette kan fungere særlig bra når det blir ned mot - 20 og kaldere.

Andre som har testet?

Min løsning er å fylle 2 stk 1 liters thermoser med kokvarmt vann, fylle 1 stk 1,5 liters flaske med så varmt vann flaska tåler og oppbevare den med klær rundt.

Så bælmer jeg i meg så mye vann jeg orker(1.5 liter) rett før mars. Dette er tilstrekkelig for meg om jeg går 8-10 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.