Gå til innhold
  • Bli medlem

Yes! Nå skal kona på skitur! :) Forslag til flat og fin påsketur ønskes :)


Anbefalte innlegg

Kona skal lære seg å stå på turski i påsken, om været er fint :D

Skal ha fri i påsken, og den påfølgende uken.

Så derfor lurte jeg på om noen har noen tips til hvor vi kan reise i påsken?

Området må være innen rimelig avstand fra Bergen (6-7 timer maks), og det må være fine flate oppkjørte løyper.

Hun har stått en gang før, og er skikkelig PYSETE i nedoverbakker. Kommer det en bitteliten nedoverbakke, får hun noia. Men det er greit, siden hun er helt fersk. Det blir ikke noe lettere nå når hun er gravid heller :D

Så planen er å reise meg campingvogn (eller leie hytte/hotell). Det må være fine flate turer, som passer fint til korte lette dagsetapper. Gjerne med kort anmarsj til en hytte vi kan sove på, og gå tilbake dagen etterpå. Det må være på ett sted vi kan håpe på fint vær og snø på den tiden. Og jeg satser selvfølgelig på at dette skal bli en flott opplevelse med maks kos, som frister til gjentakelse for henne :D

Så noen forslag?

Finse? Geilo? Voss? Kvamskogen? Hemsedal? Ett eller annet sted med snø og flate løyper?

Er det mulig å leie ski og sko noen steder, slik at hun slipper å gå med mors gamle slapper planker med svakt gåspenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I nærheten av Geilo kan du ta skiheisen opp på sørsiden (eller heter det vestsiden) og ta turen mot Tuva. Derfra kan du gå mot Heinseter og mot Krækkja. Terrenget her er ganske greit. Fra Finse er det mer kupert. Turen Finse-Krækkja har et par utfordringer for en nybegynner. Denne skiheisen kan du sikkert også ta ned. Når det gjelder å komme ned fra Ustaoset, er det en diger utfordring for en med nedoverskrekk. Men hun kan jo ta av skiene der og gå på beina.

Dette med å leie fjellski synes jeg er vanskelig. Eneste steder jeg har funnet som kunne være aktuelt for meg da jeg skulle leie for noen venner var et hotell på fjellet rundt Lillehammer. Men du bør ta deg en ringerunde til skiutleiesentere og sportsbutikker på Geilo.

Jeg tror turistforeningen anbefaler Huldreheimen for nybegynnere, fordi det er snill terreng. Vet ikke hvor tilgjengelig dette området er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å leie fjellski på Finse 1222 tror jeg. Et alternativ kan jo være å gå dagsturer derfra. Vet ikke om man må bo på hotellet for å leie ski, men tror ikke det.

Jeg er elendig i nedoverbakkene, men kom meg greit ned til Ustaoset. Tok av skiene i et parti etter at jeg kom over i preppa løyper, uten muligheter til å svinge noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.