Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindmøller og solkraft - Skal Norge bli Europas grønne batteri?


Kattugla

Anbefalte innlegg

Se på dette: http://www.sintef.no/Presserom/Forskningsaktuelt/Norge-som-gront-batteri/

http://www.elektronett.no/default.asp?menu=2&id=2279

http://www.bygg.no/2012/02/83981.0

synes det er kjempeinteressant. Fasinerernde å tenke på. Kanskje er det dette vi må leve av når oljen tar slutt. Kommer garantert til å bli et hett tema i media etter hvert.

Tyskland ønsker altså å satse kraftig på vind- og solkraft, men de må kunne ”mellomlagre” overskuddskraften til når det er behov for den, ellers går for mye tapt. Til mellomlagring vil de bruke norske kraftverk og –dammer. Overskuddsenergien skal brukes til å pumpe vannet tilbake til kraftmagasinene. Vannet tappes og produserer strøm (som sendes tilbake til Tyskland) når det er "vindstille eller overskyet vær på kontinentet”, for å sette det litt på spissen.

Tiltakene vil føre til at Tyskland (og Europa) kan gå over fra fossil brensel til fornybar kraft. Norge vil kunne tjene store penger, men kraftverk må oppgraderes, tunneller bygges og nye overføringskabler til kontinentet må bygges, flere monstermaster med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert teknisk interessante løsninger som bransjen kan tjene mye penger på dette. Likevel finnes det er bare en løsning på miljøproblemer og energimangel. Løsningen er å bruke mindre. Det betyr at den økonomiske veksten må opphøre. Det betyr at folk må finne annen mening i livet enn å dope seg på kjøpekraft.

Et bilde fra en av artiklene viser hvor ødeleggende kraftproduksjon er for miljøet:

http://www.elektronett.no/prod_images/doc_3_2279.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke bygge sine egne dammer? Bortsett kanskje fra vindkraftverk ved Østersjøen blir det kortere overføringsledninger på den måten.

Om vi hadde ledig kapasitet i våre eksisterende dammer kunne jeg forstå det, men de er jo mer eller mindre fulle årlig.

Og vi kan pumpe vår egen vindkraft opp i dem i steden for at de skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg for min del begynner å bli lei av disse "miljøtiltakene" de driver med i dag.

Det er visst helt ok å frakte/hente strøm flere hundre/tusen km avgårde. Hvor mange watt som forsvinner til kråkene, vites ikke. Samtidig er det visst også greit at vi får/frakter varer langveisfra. Vi her sør får fraktet øl fra nord, og de i nord får øl fra oss. Trailerne møtes vel et sted her i landet og ler seg glugg i hjel av å bytte varer, slik som vel trailere fra resten av verden gjør når de møter trailere fra Norge med varer vi har fra før (bortsett fra at de ikke er samme merke, naturligvis, men dog..). Av kjedsommelighet leste jeg Maastrichttraktaten en gang, og der var målet 15% vekst i alle næringer hvert år. Altså må du og jeg supe 15% mer øl hvert år, for at kabalen skal gå opp, hvilket den åpenbart ikke gjør slik vi har sett de siste årene i EU.

MEN, når du/jeg skal på jobben om morgenen og bruker bilen fordi toget sjelden kommer - da er det helvete på jord, og verden står ikke til påske.

Som jeg har skrevet før, så driter iallfall jeg i miljøet i den forstand at jeg bruker bilen når jeg vil, fordi det gjør iallfall næringene i Norge/EU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[som jeg har skrevet før, så driter iallfall jeg i miljøet i den forstand at jeg bruker bilen når jeg vil, fordi det gjør iallfall næringene i Norge/EU!]

Vi kan ikke gjøre så mye med resten av verden. Derfor må alle vi oppegående borgere gjøre de vi kan. Nemlig å gjøre en liten innsats med å spare på energi, strøm, bensin, resirkulere osv. Hvis alle oss gjør litt, så blir det veldig veldig mye. Så jeg synes ikke du skal drite i miljøet, bare fordi at noen andre gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle oss gjør litt, så blir det veldig veldig mye.

Ja, viss bare alle gjorde litt!

I dag er det derimot slik at nesten alle rundt i verden ikke gjør noe som helst mens norske forbrukere skal gjøre alt alene. I praksis vil dette si at vi skal betale mer skatt slik at staten kan øke sitt eget forbruk enda mer og investere enda mer av oljefondet i utenlandske forurensende virksomheter.

Men ellers er jeg tilhenger av gode energiløsninger. Det store spørsmålet i dette tilfellet er imidlertid om ikke EØSlover og EUpolitikerne rundlurer norske politikere for å sikre seg kontroll over norske energiresurser. Konsekvensen av "fri flyt" som de kaller det er i praksis opphevelsen av nasjonalstatenes selvråderett. Det er nok ikke tilfeldig at Støre skryter av at AP skal bli verdensmestere i å globalisere norge. (dette har han faktisk sagt offentlig)

Jeg frykter at politikerne vil sørge for at norge havner i samme situasjon som i gamle dager. Da Hanseaterne kjøpte alt vi hadde av verdi for knapper og glansbilder og europeiske finansinteresser tjente stort på gruvedriften hvor nordmenn slet seg ut for nesten ingenting.

Vi nordmenn har visst alltid godt for å være enfoldige og lettlurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi kan ikke gjøre så mye med resten av verden. Derfor må alle vi oppegående borgere gjøre de vi kan. Nemlig å gjøre en liten innsats med å spare på energi, strøm, bensin, resirkulere osv. Hvis alle oss gjør litt, så blir det veldig veldig mye. Så jeg synes ikke du skal drite i miljøet, bare fordi at noen andre gjør det...

Vel, du kan gjerne kildesortere så mye bananskall du bare vil og tro at det hjelper på miljøet, men jeg har en annen oppfatning enn deg. For meg blir det det samme som å dra til doktoren og klemme kvisa på haka, når man har kreft i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan gjerne kildesortere så mye bananskall du bare vil og tro at det hjelper på miljøet, men jeg har en annen oppfatning enn deg. For meg blir det det samme som å dra til doktoren og klemme kvisa på haka, når man har kreft i magen..

Nei. Det har ingen sammenheng. Det du sier i første inlegget er at "siden Ole gjør det, så skal jeg også gjøre det. Selv om jeg vet at jeg ikke burde".

Om du resirkulerer EN tom brusboks, så vil det koste 1/30-del av resurrsene å frakte denne tilbake til fabrikken, og lage en ny boks av denne enn å lage en helt ny fra bunnen av. Så av regnestykket ser du at å lage 100 nye brubokser, er like energikrevende, alt tatt i betraktning, som å resirkulere 3000 bokser. Altså du får 2900 bokser "gratis". Det er en STOR forskjell.

Så ikke kom her å si at ingenting hjelper! Det er nettopp sånne folk med din holdning som gjør at verden blir mer og mer forurenset!..

Papir er også veldig effektivt å gjenvinne, men jeg vet ikke eksakte tall på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei. Det har ingen sammenheng. Det du sier i første inlegget er at "siden Ole gjør det, så skal jeg også gjøre det. Selv om jeg vet at jeg ikke burde".

Om du resirkulerer EN tom brusboks, så vil det koste 1/30-del av resurrsene å frakte denne tilbake til fabrikken, og lage en ny boks av denne enn å lage en helt ny fra bunnen av. Så av regnestykket ser du at å lage 100 nye brubokser, er like energikrevende, alt tatt i betraktning, som å resirkulere 3000 bokser. Altså du får 2900 bokser "gratis". Det er en STOR forskjell.

Så ikke kom her å si at ingenting hjelper! Det er nettopp sånne folk med din holdning som gjør at verden blir mer og mer forurenset!..

Papir er også veldig effektivt å gjenvinne, men jeg vet ikke eksakte tall på dette.

Så hvor mange bananskall må jeg kildesortere for å "rydde opp" for 15% mer transport, produksjon av samtlige varer, etc? Den ene dagen sier de at vi MÅ la bilen stå, mens neste dag er de i full gang med å kjøre flere hundre lastebillass med kunstig snø i gatene for å gå 2,5 min på ski.

Poenget er at selv om jeg bidrar med mine bananskall, så forutsetter den økonomiskemodellen i Norge/EU/resten av verden VEKST, og da hjelper det lite om jeg kildesorterer mine bananskall eller brusbokser (hvilket jeg forøvrig ikke har drukket på over 35 år..), dersom jeg ikke eter og drikker 15% mer jeg også da.

Definisjonen av hva jeg sa i det første innlegget får være din tolkning. Poenget fra min side var derimot at siden "Ole" ikke gjør mer enn han gjør, hjelper det lite hva jeg gjør alene.

Dessuten - at kildesortering monner så fantastisk mye, er det ikke alle forskere som er like enige i. Dette med kildesortering er mer et typisk "demokratisk middel", for å vise at "alle bidrar", uten den største synderen selv, Staten:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Dersom Norge hade vært så opptatt av miljøet så burde de umiddelbart stengt alle kranene i Nordsjøen, men så lenge det tjenes penger på det, skirenn i gatene, turisme, etc, så kommer miljøet i andre rekker.

Som et PS kan jeg si at jeg ikke har brukt bilen siden september, har ikke spist kjøtt på over 30 år, har ikke drukket brus de siste 35 årene og øl drikker jeg ikke, så jeg tror ikke jeg er den verste i klassen selv uten manglende kildesortering. Du har kanskje et regnestykke på hvorfor DU gjør mer for miljøet enn meg allikevel? Det hjelper ikke for miljøet at man kildesorterer aldri så mye, om man forbruker på andre måter allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så av regnestykket ser du at å lage 100 nye brubokser, er like energikrevende, alt tatt i betraktning, som å resirkulere 3000 bokser. Altså du får 2900 bokser "gratis". Det er en STOR forskjell.

Dette regnestykket stiller jeg meg tvilende til. Kan ikke forstå at prisen på brukt aluminium skulle være så eventyrlig høy.

Jeg vil jette på at det man sparer på å gjenvinne en brus eller ølboks kanskje bare er en promille av det man ville ha spart ved å drikke vann i stedet.

I tillegg ville helsegevinsten være enorm. Diabetes har blitt et samfunnsproblem pga usunne kostvaner. Det samme gjelder visst ølbokser og alkoholisme. Tusenvis av ganske unge mennesker er på vei inn i alkoholisme på grunn av alminneliggjøring av alkoholiserte drikkevaner. Det sies at rusmisbruk koster samfunnet hundrevis av milliarder hvert år. Dette handler VIRKELIG om resursbruk.

Jeg savner proporsjoner og realisme i samfunnsdiskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette regnestykket stiller jeg meg tvilende til. Kan ikke forstå at prisen på brukt aluminium skulle være så eventyrlig høy.

Jeg vil jette på at det man sparer på å gjenvinne en brus eller ølboks kanskje bare er en promille av det man ville ha spart ved å drikke vann i stedet.

I tillegg ville helsegevinsten være enorm. Diabetes har blitt et samfunnsproblem pga usunne kostvaner. Det samme gjelder visst ølbokser og alkoholisme. Tusenvis av ganske unge mennesker er på vei inn i alkoholisme på grunn av alminneliggjøring av alkoholiserte drikkevaner. Det sies at rusmisbruk koster samfunnet hundrevis av milliarder hvert år. Dette handler VIRKELIG om resursbruk.

Jeg savner proporsjoner og realisme i samfunnsdiskusjonene.

Selvfølgelig. Drikk vann i fra springen er nok det beste, og sunneste :)

Regnestykket mitt er ikke noe jeg har laget selv, det er noe jeg har lest, og kilden til det klarer jeg ikke å finne sånn i farten. Men regnestykket går ut på energiforbruk, og ikke rent pengeforbruk.

Det å utvinne ny aluminium, prosessere det, frakte det og lage en ferdig boks av det koster ca 30 ganger mer energi enn å resirkulere en boks fra butikken du panter i, til den er en ferdig boks.

Så hvor mange bananskall må jeg kildesortere for å "rydde opp" for 15% mer transport, produksjon av samtlige varer, etc? Den ene dagen sier de at vi MÅ la bilen stå, mens neste dag er de i full gang med å kjøre flere hundre lastebillass med kunstig snø i gatene for å gå 2,5 min på ski.

Poenget er at selv om jeg bidrar med mine bananskall, så forutsetter den økonomiskemodellen i Norge/EU/resten av verden VEKST, og da hjelper det lite om jeg kildesorterer mine bananskall eller brusbokser (hvilket jeg forøvrig ikke har drukket på over 35 år..), dersom jeg ikke eter og drikker 15% mer jeg også da.

Definisjonen av hva jeg sa i det første innlegget får være din tolkning. Poenget fra min side var derimot at siden "Ole" ikke gjør mer enn han gjør, hjelper det lite hva jeg gjør alene.

Dessuten - at kildesortering monner så fantastisk mye, er det ikke alle forskere som er like enige i. Dette med kildesortering er mer et typisk "demokratisk middel", for å vise at "alle bidrar", uten den største synderen selv, Staten:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Dersom Norge hade vært så opptatt av miljøet så burde de umiddelbart stengt alle kranene i Nordsjøen, men så lenge det tjenes penger på det, skirenn i gatene, turisme, etc, så kommer miljøet i andre rekker.

Som et PS kan jeg si at jeg ikke har brukt bilen siden september, har ikke spist kjøtt på over 30 år, har ikke drukket brus de siste 35 årene og øl drikker jeg ikke, så jeg tror ikke jeg er den verste i klassen selv uten manglende kildesortering. Du har kanskje et regnestykke på hvorfor DU gjør mer for miljøet enn meg allikevel? Det hjelper ikke for miljøet at man kildesorterer aldri så mye, om man forbruker på andre måter allikevel!

Dette du snakker om med bananskall er jo bare barnslig. Jeg prøver faktisk å være seriøs, men det er ikke så lett når du er så usakelig.

Hvilket regnestykke forventer egentlig DU at jeg skal komme med?

Det at du ikke har brukt bilen siden september er jo kjempebra, og at du ikke spiser kjøtt er jo også miljøvennlig. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du later til å ha en så dårlig holdning ellers?

Er det også sånn at siden en person kildesorterer, så vi han velge å forurense mer på andre måter for å bruke opp "kvoten" sin slik du antyder? Tror ikke det nei. Tror nok heller det er omvendt. En som gjør noen miljøvennlige valg, som å resirkulere, vil mest sannsynlig være mer tilbøyelig for å ta andre miljøvennlige valg.

Nå dreier ikke poenget mit seg om resirkulering. De var bare ett eksempel. Men det dreier seg om hvilke holdninger man vil overføre til den neste generasjonen, de rundt seg og hva man kan gjøre selv som person. Hva transportnæringen gjør kan jeg gjøre fint lite med, derfor tenker jeg ikke mye på det.

Du må også huske det at det du skriver her, bli tilgjengelig i lang tid, og om du vil spre dårlige miljøholdninger så synes jeg ikke noe om det. Kommer man med gode argumenter om miljøvern, resirkulering og det som er og overbeviser en mann om at dette er riktig, så vil han ta det med seg hjem til familien, og lære sine barn å være miljøvennlig, som igjen vil lære sine barn det samme. Da her vi plutselig en haug med folk som er miljøvennlige. Så effekten av at en person er miljøvennlig blir bare større og større etterhvert som årene/generasjonene går. Er du ikke enig i det da?

Og det at forbruket og befolkningen øker, og dermed også forurensingen fra andre hold blir større er vel ikke mindre grunn til å være miljøvennlig selv?

Fordi at Norge produserer olje, skal alle mann bare gi faen i miljøet da? Ville det ikke være bedre om vi gjorde det vi kunne, så kan vi bare håpe at resten eller ihvertfall noen kommer etter etterhvert?

Hvis ikke alle gidder å gjøre litt, så kan vel noen fortsette å gjøre litt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette du snakker om med bananskall er jo bare barnslig. Jeg prøver faktisk å være seriøs, men det er ikke så lett når du er så usakelig.

Hvilket regnestykke forventer egentlig DU at jeg skal komme med?

Det at du ikke har brukt bilen siden september er jo kjempebra, og at du ikke spiser kjøtt er jo også miljøvennlig. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du later til å ha en så dårlig holdning ellers?

Er det også sånn at siden en person kildesorterer, så vi han velge å forurense mer på andre måter for å bruke opp "kvoten" sin slik du antyder? Tror ikke det nei. Tror nok heller det er omvendt. En som gjør noen miljøvennlige valg, som å resirkulere, vil mest sannsynlig være mer tilbøyelig for å ta andre miljøvennlige valg.

Nå dreier ikke poenget mit seg om resirkulering. De var bare ett eksempel. Men det dreier seg om hvilke holdninger man vil overføre til den neste generasjonen, de rundt seg og hva man kan gjøre selv som person. Hva transportnæringen gjør kan jeg gjøre fint lite med, derfor tenker jeg ikke mye på det.

Du må også huske det at det du skriver her, bli tilgjengelig i lang tid, og om du vil spre dårlige miljøholdninger så synes jeg ikke noe om det. Kommer man med gode argumenter om miljøvern, resirkulering og det som er og overbeviser en mann om at dette er riktig, så vil han ta det med seg hjem til familien, og lære sine barn å være miljøvennlig, som igjen vil lære sine barn det samme. Da her vi plutselig en haug med folk som er miljøvennlige. Så effekten av at en person er miljøvennlig blir bare større og større etterhvert som årene/generasjonene går. Er du ikke enig i det da?

Og det at forbruket og befolkningen øker, og dermed også forurensingen fra andre hold blir større er vel ikke mindre grunn til å være miljøvennlig selv?

Fordi at Norge produserer olje, skal alle mann bare gi faen i miljøet da? Ville det ikke være bedre om vi gjorde det vi kunne, så kan vi bare håpe at resten eller ihvertfall noen kommer etter etterhvert?

Hvis ikke alle gidder å gjøre litt, så kan vel noen fortsette å gjøre litt vel?

Det er ikke stort mer enn bananskall jeg trenger å kildesortere, så du får velge å se på det som så barnlig du bare vil. Jeg lager mat fra bunnen av og bruker sekk når jeg handler, så det blir faktisk ikke mye jeg trenger å kildesortere. Poenget mitt er, barnslig eller ikke, at så lenge Staten Norge, EU og resten av verden er basert på at du og jeg kjøper mest mulig, så er det meningsløst å kildesortere dritten etterpå!

Og det er heller ikke slik at jeg ikke spiser kjøtt etc fordi jeg tenker på miljøet, men fordi det passer meg best slik.

Å spre dårlige holdninger gjøres hver eneste dag på samtlige radio-/tv-kanaler, hvor de skriker om hvor billig alt er og at det "må vi jo bare ha", og vi går fem på og handler i vei, ikke at jeg ikke kildesorterer det lille jeg forbruker! Det er ikke pga meg fisken dauer på Hardangervidda, vet jeg.

Du kan selvfølgelig velge å tenke at så lenge du kildesorterer det du makter så redder du verden, selv om Staten Norge etc pumper olje og har en handelsstrategi som krever vekst, men jeg ser på det som jeg sa, at du drar til doktoren og ber han klemme kvisa på haka når du har kreft i magen. JEG ville begynt med kreften i magen, nemlig. "Et sted må vi jo begynne". Ja, takk, det har jeg hørt før. Har det blitt "mindre" trailere på vegene de siste 20 årene, kanskje? Reiser vi mindre med fly, bil, båt enn før? Kjøper vi mindre enn før? Da hjelper det liksom så lite å kildesortere. Skal det monne noe så må ALLE, også Statene, innse at det må bli færre varer i hyllene, etc. Nå er det snart ikke bra nok å arangere skirenn på vanlig snø heller, men det kreves at den lages kunstig og fraktes i gatene til flere av verdens byer. Det ser liksom så dumt ut dersom jeg skulle tusle ut i tøfler med posen med bananskall (igjen), når det dundrer 400-500 lastebiler med kunstig snø ved siden av søppelkassa, hvilket det gjorde sist uke i Drammen da de arrangerte skirenn midt i byen.

Og hva med f.eks. lakseoppdrett? Vi tillater at de lager laksefor av annen villfisk, som vi utmerket kunne spist i stedet. "Laks er god omega-3 kilde". Jada, men det er sild og makrell også, hvilke også blir brukt som laksefor. Altså er det én næring som landet Norge tjener penger på, som tillater at vi sløser vanvittig med ressurser. Men, så lenge jeg kildesorterer plasten rundt laksen så er alt ok, kanskje?

Hvilke holdninger vi overfører til våre barn stiller jeg meg også spørsmål ved. De vokser opp og tror at å komme seg fra A til B, betyr å sette seg i bilen og kjøre. Her i området er det nesten ikke en unge som går verken til trening eller skole, men blir kjørt. De tror også at det å ha hytte på fjellet, betyr å ha boblebad ute selv i minus 30. Og de forbruker iallfall langt mer enn det jeg gjorde da jeg var på deres alder, og den alderen jeg nå er i. Men du mener at løsningen er at så lenge de bare kildesorterer så er alt ok? Vel, da har du og jeg totalt forskjellig syn på dette med hva som er miljøvern, og det er greit for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud altså... :roll:

Jeg trodde jeg skulle slippe å si dette, men du er faktisk bare helt tett hvis du tror at jeg har skrevet alt dette fordi jeg tror at "hvis man resirkulerer så redder man verden" som du så fint klarte å gulpe fra deg i inlegget ditt.

Det er visst nytteløs å forsøke å holde en sakelig diskusjon med deg, og du tar jo helt av. I feil retning. I tillegg til at det du skriver er på jordet, og du synes det er greit å spre dårlige holdninger fordi at det gjør de jo på radioen.

Så jeg tror vi bare sier takk og farvel til deg. For dette her, det gidder jeg bare ikke lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Herregud altså... :roll:

Jeg trodde jeg skulle slippe å si dette, men du er faktisk bare helt tett hvis du tror at jeg har skrevet alt dette fordi jeg tror at "hvis man resirkulerer så redder man verden" som du så fint klarte å gulpe fra deg i inlegget ditt.

Det er visst nytteløs å forsøke å holde en sakelig diskusjon med deg, og du tar jo helt av. I feil retning. I tillegg til at det du skriver er på jordet, og du synes det er greit å spre dårlige holdninger fordi at det gjør de jo på radioen.

Så jeg tror vi bare sier takk og farvel til deg. For dette her, det gidder jeg bare ikke lenger...

Ditto. Det er ikke mer sakelig det du kommer med heller. Jeg har iallfall ikke "sett lyset" med dine påstander, så det er like greit å stoppe der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.