Gå til innhold
  • Bli medlem

Preikestolområdet


kris

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med vannene som ligger nord for aksen Preikestolhytta - Hengjane (Svortingsvannet, Hengjanevannet, Troppevannet osv)?

Biter fisken, og finnes det brukbare leirplasser? Bruker lavvo som har et "fotavtrykk" på nærmere 16 kvm, noe som må tas med i beregning.

Har tidligere gått turen fra Preikestolhytten til Bakken, og av det jeg kunne bedømme fra stien så vokser skogen tett i området (samt helsikkes mye mygg!!).

Lurer også på hvordan fremkommeligheten er i mellom vannene. Ser for meg en kosetur med 1-2 overnattinger og streiftog med stanga fra vann til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville trodd at noen kom opp med et svar, men det ser ikke slik ut.

Det er fisk i vannen du nevner, og du har rett i at det er skog. I tillegg er det mye stein. Det blir ikke lett å finne en plass for en så stor lavo.

Litt avhengig av hvor du parkerer (parkeringsplassen inn av Prekestolveien eller ved daleveien) er det og litt forskjellig avstand til vannene.

I følge hytteier i området, så er det enkelt å komme fra vann til vann.

(I følge kjentmann, så har det aldri vært spørsmål til hvem som har rett til å fiske...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Turistforeningens årbok 2011 så er det fritt stangfiske i området rundt Preikestolen/Preikestolhytta/Moslifjellet.

Når det gjelder campingmulighetene så har jeg også et mindre telt, 3 (2) manns Helsport Romsdalshorn. Ikke akkurat optimalt til koseturer, men funker som alternativ.

Kanskje jeg skal ta meg en dagstur inn i området og rekognosere litt.. Det virker forsåvidt som et spennende område med mange vann på et relativt lite område.

Jeg har forresten et minne fra området da jeg gikk fra Preikestolhytta til Bakken. Da følget mitt kom gående langs bredden av Skogavannet (tror det var det det het, ligger etter oppstigning fra Neverdalen før en beveger seg ut mot Hengjane) møtte vi på et par-tre stykker som ikke var så altfor interesssert i oppmerksomhet rundt det faktum at de drev og fisket - men jeg fikk et glimt av fangsten som lå gjemt bak et tre. Forklaringen på det var muligens den meget pene fangsten som lå gjemt bak et tre.

Ellers har jeg fått med meg at du er godt kjent oppover Fidjadalen. Jeg vurderer å ta med et par nybegynnere opp til Mån for en liten villmarksopplevelse-light og telte der, med en avstikker opp dalen etter at vi har slått leir.

Når det gjelder fisket i dalen, er Fidjavannet innen rekkevidde opp og ned i løpet av noen timer eller begrenser dette seg til Månvannet? Eller kanskje det hadde vært like greit å slått leiren oppe ved Fidjavannet? Finner en gode leirplasser der opp som er skjermet fra stien eller må en krysse elva over til sletta på nordsiden av vannet oppe ved Fed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Turistforeningens årbok 2011 så er det fritt stangfiske i området rundt Preikestolen/Preikestolhytta/Moslifjellet.

Ellers har jeg fått med meg at du er godt kjent oppover Fidjadalen. Jeg vurderer å ta med et par nybegynnere opp til Mån for en liten villmarksopplevelse-light og telte der, med en avstikker opp dalen etter at vi har slått leir.

Når det gjelder fisket i dalen, er Fidjavannet innen rekkevidde opp og ned i løpet av noen timer eller begrenser dette seg til Månvannet? Eller kanskje det hadde vært like greit å slått leiren oppe ved Fidjavannet? Finner en gode leirplasser der opp som er skjermet fra stien eller må en krysse elva over til sletta på nordsiden av vannet oppe ved Fed?

At Turistforeningen oppgir at det er fritt stangfiske, kan nok skyldes at de eier deler av området.

Fidjadalen:

Opp til Mån er det bare en kort halvtime å gå. Det tar noe over en time å gå opp til Månvannet, hvor det er plass til et telt og to. Det er også en meget fin leirplass (men ikke si dette til for mange...) noe lenger inne - ca to timers vandring. Denne plassen ligger ved elva litt innenfor Månastødelen.

Om vannstanden i Månvannet er lav/normal, er det også en del som ligger i telt i indre enden av Månvannet. Det er normalt godt fiske i elveutløpet.

Inn til Fidjavatnet er det tre timer forholdsvis tung gåing, men det er en skikkelig fin leirplass rett ned av Gjertrudjuvet.

Lukta av hegg kan bli tung her i starten av juni.

Jeg vil anbefale i i hvert fall gå inn til Månvannet om du skal ha med "nybegynnere".

Kommer du over ura rett under Månvannet, så er det antakelig ikke problem med folk selv om du slår opp teltet midt i stien. Treffer du tre personer på en slik tur, så har du (u)flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn fra Øvre Espedal og inn gjennom Røssdalen, så er det kjempefint å campe her, men jeg har ikke forsøkt å fiske i elva og vannene her.

http://www.turinspirasjon.net/side27.html

Ellers fisker du gratis langs T-merket løype i området til Stavanger Turistforening hvis du er medlem og har gyldig medlemskort.

(Nå skulle vel Røssdalen trengt tatt vert skrevet "Hrossadalur" som betyr hestedalen, men det gjør vel ikke så mye siden vi nå er i Norge og ikke i Island og det er lenge siden vi sluttet å bruke gammalnorsk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røssdalsvannet og elva har fra gammelt av vært kjent som gode fiskeplasser, men jeg tror nok at også her er det mye smått nå.

Forøvrig er Røssdalen et kjempested å ta med unger på teltur.

Jeg håper å få til en morfartur i Røssdalen litt senere i vår, jeg håer på noen fine dager i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.