Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av rando-binding, baktung?


FrostMarius

Anbefalte innlegg

Er ny på dette, så bare lurer: Når jeg løfter skoen fra bakken med skien hengende på i gåmodus på Dynafitbinding, så er den ganske kraftig baktung.

En kompis med Marker Duke og ikke så ulik ski får en ski som henger nærmere parallelt med bakken, enn min som peker opp i tuppen og tar i bakken bak.

Jeg ble obs på dette bare fordi jeg forrige tur ble nødt til å gå sidelengs i trapp oppover, og det ble fort svært irriterende å måtte løfte foten over knehøyde for at baktuppen skulle lette fra bakken og så kunne flyttes sidelengs oppover.

Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet i alle fall at Marker sine bindinger forskyves fremover når du setter de i gåmodus, dynafit sine er jo faste.. Det kan være grunnen til dette blir annerledes.

Det skal være et merke på skiene der "senter på sko" skal være, stemmer dette med sentermerket på skoene skal de være riktig montert i forhold til normal montering. Noen vil jo ha bindingene montert annerledes feks jibbere som vil ha mer eller mindre sentermonterte bindinger på skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baktunge ski er en velsignelse! neste gang du skal gå trapp så beveger du først skia litt bakover, løfter tuppen og vipper resten av skia opp mens du skyver fram igjen. Fiskebein/skøyting funker også sånn. Marker er noe herk å gjøre vendinger med IMO (men det er kanskje fordi jeg bare bruker dem på store ski :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baktunge ski er en velsignelse! neste gang du skal gå trapp så beveger du først skia litt bakover, løfter tuppen og vipper resten av skia opp mens du skyver fram igjen. Fiskebein/skøyting funker også sånn. Marker er noe herk å gjøre vendinger med IMO (men det er kanskje fordi jeg bare bruker dem på store ski :) )

Interessant!

Etter å ha benyttet skøyting og fiskebein m NTN på korte eller flate partier der jeg ikke gidder å legge på feller ble jeg litt skuffet da jeg dette viste seg å være 'umulig' med Dynafit. Dette må jeg prøve. Men jeg skjønner ikke helt hvordan du "vipper opp resten av skia"? Rent statisk klarer man jo ikke å løfte bakskien før man har full løfting av helen, dvs 45 grader eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.