Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til Birken!


Anbefalte innlegg

Annonse

Siden du er påmeldt til Birken så har du vel også fått x antall utgaver av bladet Birkebeiner'n,

her finner du mye stoff om nettopp det du lurer på.

Spis normal mat, ikke stress, er du ikke vant til energidrikken du får på matstasjona

så kan magen din fort slå seg vrang. (drikk vann i stede på enkelte)

Og for all del finn en god rytme som passer deg, er det dårlig føre så kan du tjene mye på å skifte spor eller gå mellom spora.

Ha en fin tur over fjellet.

Du finner du eget forum for Langrenn HER

B.Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kommentarer som Phaser kommer med her er nok ganske vanlig her på Fjellforum i forbindelse med renn som f eks Birken. Har selv vert med på Birken noen ganger nå og jeg skal jo være enig med de som mener at det kan bli litt vel mye folk noen ganger og litt vel mye galskap, men samtidig er jo dette ett renn som går en dag i året og det å å i "tomme" skiløyper kan man jo gjøre resten av vinteren.

Er ikke noen ekspert men vil allikavel prøve å komme med noen tips.

Det hadde nok vert enklere å komme med tips om du hadde skrevet innlegget for fire mnd siden for det er egentlig forbredelsene før Birken som er det viktigste. Å først og fremst gå mye på ski og få med en del lange turer. Siden du skal gå Norge på langs i år har du sikkert ett bra treningsgrunnlag.

Hvis det er første gangen du er med så regner jeg med at du starter i useedet pulje . Altså langt bak.

Denne helgen bør du gå en litt lengre skitur hvis du får muligheten til det og noen rolige lette turer til uken.

Fylle opp energilagrene den siste uken. Spise endel karbonrikholdig kost. Kylling , pasta, salater, brød, og drikke endel.

Sørge for å få glidet skiene bra før du ankommer Rena.

Få smøretips når du kommer på Rena og følge de. Eventuelt få litt hjelp der borte til smørning. Mange hjelpsomme folk der borte.

Nå vet ikke jeg hvilke ambisjoner du har eller hvor fort du har tenkt å gå, men med sen startposisjon kommer du nok til å bruke litt tid med mindre du er veldig god til å gå på ski.

De første 15 kilometrene opp til Dølfjellet er det mye slakke bakker . Her gjelder det å komme inn i en fin flyt. Ikke stresse. Tenke litt teknikk og prøve å spare på kreftene. Hvis du har dårlig feste her så smøre om så snart som mulig.

Når det gjelder mat og drikke på stasjonene så pleier jeg å drikke ett til to glass på hver stasjon pluss litt banan og brød. Selv om du ikke skulle føle deg tørst så er det viktig å få i seg litt veske, men det er vanligvis ikke noe problem.

Når du kommer ned til Kvarstraddammen og skal til med stigningene opp til Midtfjellet kan det enkelte ganger være problemer med dårlig feste. Hvis det er tilfellet så benytt deg av de smøreteamene som står med slike maskiner langs løypa. De legger på klister på veldig kort tid og det er vel anvendt tid. Dette er hvis det er klisterføre selvsagt og det er det ofte når man går Birken.

Når du kommer opp på Midtfjellet er det mye staking inn mot Sjusjøen og da er det bare å bruke det siste du har av krefter.

Når du kommer til Sjusjøen er det mye renning inn mot mål men også noen småbakker på slutten. Da er det bare å bruke de kreftene du ikke viste du hadde.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for code tips! bør jeg gå med camelback så jeg slipper å gå innom matstasjonene, og det samme med energi gel/sjokolade?

Fikk gått en laaang tur på ca 6 mil igår helt elendig føre gikk klassisk hele veien og endte opp med en tid på 4 timer og 45 min med endel smøre stopp regner med at jeg ligger greit an da?

første turen min over 3 mil i år faktisk, så ble litt imponert over megselv siden jeg bare har gått rundt 30 mil på ski. Gått endel med tung sekk og slikt da så kanskje det har gitt meg litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Camelback inni sekken, en 2 liters versjon. Drikker alikevel i forbifarten på matstasjoner.

Siden man må ha sekk i Birken er det en grei løsning.

På Vasa valgte jeg hoftebelte med drikkeflaske. Enklere å etterfylle litt.

Du greier deg og med drikke på matstasjoner men jeg synes det er godt å drikke litt små slurker nå og da underveis. Spes hvis det blir sol og varmt.

Ellers er Birken ofte et renn som har litt forskjellig smøreforhold. Dog har det vel vært midlt der og i det siste så det kan vel bli klisterføre, evt med dekning.

Er vel meldt fint vær og sol og et par pluss. Snø kan bli fuktig i bakkene oppover til skramstad siden det blir fin vinkel mot sola. Som regel ikke så ille på fjellet.

Pleier bli bløtt ned mot LIllehammer.

Sånn grunnprepp av ski slik det ser ut i dag så ville jeg lagt Swix LF6 først. Så lagt Swix HF Maraton eller HF8 oppå. Så får du vurdere om du har råd til pulver, f.eks. Swix Fc8X eller Skigo C44.

Feste er ikke mulig å si enda, ikke legg feste før fredag kveld eller lørdag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tanke om å gå birken andre veien. Starte på Lillehammer idet førstemann går i mål på skirennet og så gå mot Rena. Tenkte å ha med meg en vimsete engelsk setter i langt tau. Det blir nok med tanken, gjennomføringen ville være det renseste selvmord :)

Kan nok ikke bidra med så mye hjelp vedrørende skirennet, men regner med a tdet kan du lese deg til andre steder.

God tur, ta det som en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye tid du bruker på drikkestasjonene så jeg bruker de så slipper jeg å ha ekstra vekt på ryggen. Må huske på at sekken skal veie 3,5 kg når du kommer i mål og da er den oppe i 5,5 kg ved start hvis du skal ha med deg 2 liter drikke f eks. Hvis du synes det blir for langt mellom drikkestasjonene så kan du f eks ha en halv til en liter med deg i camelbacken i tillegg til drikke på matstasjonene. Jeg ville i hvert fall ikke hatt noe mer. Gel er fint og.

Når det gjelder klær så er det lurt å ha tettsittende klær uten luftlag. Hvis du blir for varm så bruker du veldig mye energi og det er vel egentlig meldt ganske varmt vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen toppløpere synes det er lurt å fylle sekken med 3,5 kilo bly som er veldig kompakt. Men det anbefales å fylle den med noe mer nyttig, f.eks. en god mengde med wax, klister og rensemidler, slik at du kan justere skiene om det er nødvendig. Når du starter sent, har du ofte veldig vekslende føre. Og ellers ekstra (vindtette) klær og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska gå Birken for første gang i år, fikk det plutselig for meg for en uke siden at jeg skulle bli med:)

Noen som har noen tips angående mat, drikke, strategi og slikt?

Stategi: ta det pent helt opp til Raufjellet. Bakken opp fra Kvarstadsetra til Midtfjellet er nådeløs hvis du har vært for ivrig i starten. Overlever du til Midtfjellet, så fullfører du, men det en del slit igjen den siste biten opp til Sjusjøen samt på flatene mot stadion.

Unngå å gjøre den tabben jeg gjorde med camelbak: på startstrek oppdaget jeg at slangen hadde frosset. Den tinte ikke på hele turen, så jeg gikk med to kg ekstra og måte drikke på stasjonene. Etter det har jeg vært enda mer nøye med å blåse tilbake væsken fra slangen.

Lykke til! Grin blod! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen toppløpere synes det er lurt å fylle sekken med 3,5 kilo bly som er veldig kompakt. Men det anbefales å fylle den med noe mer nyttig, f.eks. en god mengde med wax, klister og rensemidler, slik at du kan justere skiene om det er nødvendig. Når du starter sent, har du ofte veldig vekslende føre. Og ellers ekstra (vindtette) klær og mat.

Det er mange år siden folk fylte sekken med bly, i dag er regelverket ganske klart;

Påkledning/ryggsekk Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet (vest/belte er ikke tillatt).

Sekken skal bæres på ryggen under hele rennet. Kontroll av vekt og innhold vil bli gjennomført.

Deltakerne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang i Lillehammer.

Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring.

Deltakere vil bli diskvalifisert eller få tillegg i tid dersom:

- det ikke bæres sekk

- sekken er for lett ved målgang

- sekken har feil innhold

De seinere åra har så og si alle fått kontrolert vekta av sekken ved målpassering, men det består bare i at en funksjonær letter på den i forbifarten.

B. Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for alle tips fullførte idag på 4,53 og er veeeldig fornøyd i og med at jeg har under 20 mil på ski i vinter(egnet på det) og fikk først vite at jeg skulle gå forige helg, startet helt bakerst i pulje 25 og gikk så fort jeg kunne hele tiden men det var mye kø, så det var vansklig å få et godt tempo når man må bytte spor (som det ikke var noe av når jeg gikk) hvert andre sekund for å komme seg frem.

så det blir birken igjen neste år! målet da er å gå under 4 timer og få merket!

ps. Følg med i birkebinerbladet kan være det kommer et lite intervju der siden jeg var den yngste som gikk birken i år:)

hvordan gikk det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.