Gå til innhold
  • Bli medlem

5-7-dagers skitur siste uka i april


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å dra på en skitur over 5-7 dager siste uka i april. Jeg lurer derfor på om noen har et par gode tips til hvor jeg kan legge turen! Jeg bor forresten i Oslo og skal ha med hund. Jeg sover gjerne ute noen netter, men vil også overnatte på DNT-hytter. Noen som har noen råd til hvor jeg skal legge turen? Og er det egentlig nok snø til å gå på ski? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Vanskelig å spå snøforholdene så langt fram i tid, men generelt så må du enten høyt opp eller langt nord for å finne bra forhold så sent. I Børgefjell kan du f.eks fiske på isen til juni...I Trollheimen har snøen krympet nesten 50 cm. ned mot tregrensa de siste ukene, men det er likevel suverene forhold. Snøen høyt oppe holder nok,men du må nok regne med en del barmarktråkking i "lavlandet" i Trollheimen så sent, en annen ting er elver og bekker som går opp. Det kan også bli et slit for våre firbente venner hvis føret skulle kollapse. Forøvrig er det bortimot folkevandring opp til Snota i Folddalen 1. mai, men hvordan det blir i år er for tidlig å si. Jotunheimen er vel det sikreste, men det området har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestover kan også være bra. Hardangervidda kan være et bra alternativ. fagerheim fjellstue arrangere bla. hundekjørerhelg rundt 1 mai. Må bety at det er ok med snø ennå. Og lengre vest er det sikkert ennå mer snø. Røldal har 4 meter nå..

Vær obs på at det i en periode rundt overgangen mot vår kan være særdeles tunge forhold med råtten snø og gjennomslag før snøen får sunket sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Sylene veldig godt. Pleier selv å gå der på denne tida. Ta toget til Storlien på svensk side og gå til Blåhammarstugan. Der kan du nyte varm badstu, fantastisk mat og gode senger. Neste morgen våkner du opp med et fantastisk fjellområde for dine føtter. Gi lyd hvis du drar dit. Kanskje vi treffes. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! :)

Er nå ganske så sikker på at det blir en tur på Hardangervidda! Kanskje Hardangervidda på langs ;)

Men vurderer å heller gå denne turen i påsken istedet og da overnatte på hytter underveis, siden jeg ikke har noe egnet telt å bruke. Sikkert dumt spørsmål, men er det vanlig å møte veldig mange mennesker på Harangervidda i påsken, for har ikke akkurat lyst til å gå i "kø" heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vert ikkje aleine dersom du går hytte til hyttetur på vidda i påska. Dei mest populære hyttene er til tider overfylte. Og dersom du går dei mest populære rutene, vil du nok aldri føle deg aleine, sjølv om kø ikkje er det rette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte det. Den gangen jeg gikk der i påsken, traff vi på andre skiløpere underveis, men det var på ingen måte plagsomt med folk. På hyttene derimot kan det lønne seg å ankomme litt tidlig, da det fortsatt er sengeplass tilgjengelig.

Hvis du vil ha det rolig, kan jeg anbefale tur i Femundsmarka. Der har jeg vært en påsken uten å treffe på noen andre skiløpere. Men der må du selv finne spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.