Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer jaktski vs Åsnes xxx


msfoster

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vil en av de nærmeste dagene kjøpe meg mine første fjellski, og er veldig usikker på hva jeg burde kjøpe.

Har sett meg ut to alternativer:

Fisher jaktski eller Åsnes Amundsen?

Alfa Kikut eller Alfa Skarvet?

BC manuell binding

Pakke med Fischer, Skarvet, binding og staver: 5000,-

Pakke med Amundsen, Kikut,binding og staver: 4300,-

Vil bruke skiene på fjellet, skog og mark både med sekk og pulk.

Hva burde jeg velge? Andre gode alternativer?

På forhånd, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har planer om å jakte med hund går du for en ski uten stålkant. Etter hva jeg kjenner til har Fischer jaktski ikke stålkant, mens Amundsen har dette. Et alternativ kan være Åsnes Breidablikk, en ski som etter hvert har blitt standarden for mange hundefolk og jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Skiene vil ikke bli brukt på jakt.

Jeg leste litt på Nansen nå, og ser at det er en mykere ski. Er dette en fordel? Erfaring har dere med bæreevne i løssnø på Fischer vs Amundsen vs Nansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Fischer Jakt Crown du tenker på så er de rimelig brede og har lite spenn. Er vel og smørefrie. De passer best i løssnø rundt i marka.

Skal du bruke de mer på tur hadde jeg nok valgt Nansen eller Amundsen hvis du ikke skal ha med hund.

Valgte selv Breidablikk siden de både kan bruke feller og smøres samt at de ikke har stålkanter. Jeg går med hund. Bruker de mest i marka på tur utenfor løyper. Passer bedre med bikkja der enn i løypene når det er mye folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fischer BSC Jakt tor jeg de heter. Veldig brede ski, kun å få i smørefri i år.

Da legger jeg fischer skien på hylla og handler inn enten Amundsen eller Nansen. Får jeg Nansen til 40% avslag så blir det vel den.

Synspunkter på Alfa Kikut kontra Alfa? Jeg har hørt at Alfa er stivere og mulig vondere å gå med de første turene. Er den også varmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Da legger jeg fischer skien på hylla og handler inn enten Amundsen eller Nansen. Får jeg Nansen til 40% avslag så blir det vel den.

...

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski Både Nansen og Amundsen til 1500,-kr.

Kjøp Amundsen hvis du vektlegger gåegenskapene. Smøringen holder seg mye bedre. Nansen hvis nedoveregenskapene er viktigst. Jeg har Amundsen (Rago) og Ingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa skarvet er noe stivere enn kikut. Har skarvet selv og er kjempefornøyd, men det er ikke noe spesielt med skoen som sådan, snarere at Alfa's sko er tilpasset min fot.

Dersom valget står mellom de to skoene bare på bakgrunn av at de er spesielt gunstig priset, kan du fort ende opp med sko som ødelegger skituren. Vil fraråde å ilegge pris spesielt stor betydning akkurat når det kommer til å velge seg sko. Har selv brent meg på å kjøpe en pakke hvor skotypen ikke var valgfri, og jeg ble litt blind i butikken for hvor godt skoen egentlig passet min fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 180 og veier 72 kg. Har Åsnes Ingstad i 180 cm.

Valgte litt korte ski for å gjøre det litt lettere for meg i nedoverbakkene, siden jeg ikke akkurat har særlig god teknikk.

Skiene bærer heldigvis overraskende godt, selv i så korte lengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.