Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparere / Lime Gore-Tex-jakke (Arc'teryx Theta) ? Med hva i såfall?


FrostMarius

Anbefalte innlegg

Limingen her og der på min hardt brukte, men svært kjære, Theta har åpnet seg et par steder, og jeg er i villrede. Er det noen som har erfaring med å reparere slikt?

Hvordan kan jeg best fikse dette selv?

Det mest prekære området er i luftingen under armen, og her frykter jeg at superlim vil lage en stiv og irriterende klump under armen.

Vil vanlig tekstil-lim bite på materialene i jakken?

Kjapp Googling viser at noen anbefaler Seam Sealer, som vanligvis brukes på telt, men mest som tettning, ikke lim. Har aldri testet dette produktet på telt eller noe annet, er det noen som har det, og kan si noe om hvor godt det eventuelt vil funke som lim? Og er det godt bøyelig etter at det har tørket?

Seam Sealer: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3908

Selv synes jeg dette fiske-limet virker lovende:

http://www.xxl.no/fiske/fiskeutstyr-og-tilbehoer/diverse/aquasure-lim-1009332?searchWord=telt

Bilder av området er vedlagt

post-12468-133474781762_thumb.jpg

post-12468-133474781771_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt et lim de har i alle jernvare-og byggforretninger. Husker ikke helt hva det heter, men det er egentlig til å lime skosåler og tette hull i gummistøvler e.l. Detholder overraskende bra, og er mykt og fint etter det stivner. får en gummikonsistens. Limte sånne "snøskjørt" på buksa mi for å stoppe snø å komme inn i den mellom bukse og sko. Nå er snøskjørta helt ødelagt, men limet holder fremdeles =)

Har hatt litt dårlig erfaring m/seamsealer, at det sprekker opp, trur kanskje det blir for sprøtt for å brukes på en jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabolagssjappa, Hank Sport, foreslo vanlig tekstillim siden de hadde prøvd dette selv med hell.

Så jeg kommer til å teste det, evnt Aquasure, alt etter som om jeg besøker XXL eller en systue først :)

Resultatsrapport kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden var jeg borti en lim som het Aqua seal. Den var beregnet på dykkerdrakter av neopren. Den var veldig effektiv.

Kan tenkes at Aqu sure er noe i samme gata, men laget for litt tynnere materiale.

vanlig tekstillim ville jeg styrt unna. Den er laget for tekstiler og jeg har brukt en del slik lim i barndommen. Jeg kan ikke tenke meg at den skal være bra på goretex og slike glatte plastmaterialer. Her må du ha noe som "hugger" sjikkelig og som ikke blir sprødt når det utsettes for uv stråling / sollys. Det er det mange lim og tape typer som gjør. Uv stråling får du også fra lysrør og noen typer sparepærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra bildene er det jo tydelig at det er tråden til glidelåsen som er røket og du bør vel fram med nål og tråd også i tillegg til litt lim. Viktigste er vel å få tråklet over de løse trådene så de ikke løsner enda mer. Når man kjøper ett liggeunderlaq (f eks ) exped så får man jo med litt lim i slike små tuber. Går det ikke bare an å bruke litt slik lim? I tilleg til nål og tråd?

Den seam sealeren som du henviste til fra Sportnett kan du ta på etterpå når limen er tørket slik at det blir tett der du har sydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reparere? Jakka har livstidsgaranti.

Da er det bare å sende den inn! Og be de sjekke utbedre alle andre steder på jakken.

Når det kommer til aquasure og aquaseal for å reparere dykkerdrakter av neopren og skall har jeg gjort dette mange ganger selv. Og det som fremdeles fungerer best, synes jeg er TEC7. Bruker helst det siden jeg alltid har det tilgjengelig i firmabilen, og det fungerer utmerket. Limer alt, tetter alt, og holder seg mykt som gummi i all verdens tid.

Bare ta littegrann på en fyrstikk og dytt inni der på bildet, og trykk det sammen. Det er ingen vits i å bruke for mye slik at det tyter ut, og om det skulle tyte litt ut, prøv å skrape det vekk med noe tørt noe uten å grise på noe som helst.

Og griser du med dette ligger du tynt an. Det klistrer seg i ALT, og er så innihelvete klissete. Tror du kan vaske vekk ustørknet lim med rødsprit eller aceton. Mener det står på tuben, men kanskje det skader fargen på jakken? Men det gjelder uansett hvilke lim du velger å bruke. Bruk heller litt for lite, enn litt for mye.

Sikaflex fungerer sikkert også utmerket hvis du har det liggende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.