Gå til innhold
  • Bli medlem

Bamse underlag - for tynt til vinterbruk?


Anbefalte innlegg

Hei,

har hatt ei fin vinterhelg med overnatting i telt. Nok ein gong syntes eg at eg frys nedover mot bakken. Har tidlegare vore nøgd med bamseunderlaget men har byrja å fryse nedover når eg ligg på snø. Er det nokon som har same erfaring?

Er alternativet eit tynt biltema underlag i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever det samme, bamse holder ikke. Så vidt jeg husker måles isolasjonsverdien med en R-verdi og bamse ligger vel på rundt r 3. Exed sin downmat 7 ligger på 5.9.

Hvis du ikke vil ha opplåsbart anbefaler jeg Bamse med reinskinn oppå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frossen av meg, og vinterstid kjør jeg, nedifra og opp, ved glamping:

Bamse 1 stykk

Exped downmat

Evt reinsdyrskinn under ryggen, men ikke beinen

Andre alternativer jeg hørt om, men ikke prøvd er:

1. Dobbel bamse

2. Downmat nederst, bamse ovenpå. Mindre slitsterkt, men visst bra i følge noen.

Ellers, å grave en kuldegrop hjelper mye, samt god sovepose. Kulderatingene på soveposer er for en gjennomsnittsman; følelsemessig, eller opplevde grenser, ligger lett plus minus 10 grader fra dette. Ex: en sovepose med konfort rating minus 20 kan opplevel som passe ved minus 10 til minus 30, avhengig av person. Noen bruker både innerliner og bivvybag i tillegg. Flaske med varmt vann laget sist på kvelden gir både varme og drikkevann til morgenen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du trenger ikke samme isolasjonevne under hele kroppen, det er de tunge plassene det er viktigst, altså under skuldre og hofta/baken. Et stykke liggeunderlag som rekker fra nedsiden av baken og opp til nakken vil gjøre susen. Etter at jeg ble eldre har jeg brukt ett stk Bamse pluss ett kort Bamse, eller ett Bamse og dette: http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-sim-light-25-m-liggeunderlag-21427.aspx. På alenetur breier jeg meg på dette: http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-lw-liggeunderlag-dun-20508.aspx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Sportslager har en grei oversikt over R-verdi:

http://www.oslosportslager.no/magasinet/liggeunderlag-og-r-verdi-990.aspx

Exped oppgir også hva R-verdi tilsvarer i temperatur for sine matter:

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

Verdiene må tas med en klype salt, men er greie for sammenlikning av ulike underlag.

Oppblåsbare underlag må være steinharde for å oppnå max R-verdi. Synes pumpmatene til Exped er vanskeligere å pumpe harde nok enn det gamle systemet med bruk av pose. Blåser man opp underlaget med munnen må en fylle på når lufta i madrassen har blitt kald. Faller temperaturen i løpet av natten skjer det samme. Bedre å stå opp å pumpe/blåse enn å fryse.

Det er lett å se om man har god nok isolasjon mot bakken. Har snøen smeltet eller det dannes vann er isolasjonen for dårlig. Snøen/bakkens konsistens har også noe å si. Frossen barmark og hard, isete skare gir dårligere isolasjon enn myk snø.

Jeg synes det er bedre å ha høy R-verdi enn varm sovepose (definert ved nedre konforttemperatur). Har mye oftere opplevd å fryse pga kulde nedenfra med varm sovepose enn ovenfra (varmt underlag og kald sovepose).

Ut fra min erfaring vil et 2mm celleplastunderlag (Bamse eller Ridgerest DeLuxe) holde til ca 0 grader. Et hardt oppumpet Exped Downmat 7 til ca -15. Jeg bruker vanligvis kombinasjon av celleplast og oppblåsbart.

post-3635-13347478166_thumb.jpg

post-3635-133474781671_thumb.jpg

post-3635-133474781677_thumb.jpg

post-3635-1334747817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer overgang som gjør at man kan blåse opp downmat med de vanntette pakkposene som har ventil. Dette har eksistert en stund på underlagene med den nye ventilen. Problemet har vært at downmat har en større ventil på 32mm. Overgangen skal være i salg i mars/april.

Firmax, det første bildet ditt, underlaget er vel en downmat med langsgående kanaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer overgang som gjør at man kan blåse opp downmat med de vanntette pakkposene som har ventil. Dette har eksistert en stund på underlagene med den nye ventilen. Problemet har vært at downmat har en større ventil på 32mm. Overgangen skal være i salg i mars/april.

Firmax, det første bildet ditt, underlaget er vel en downmat med langsgående kanaler?

Du har ret Tor Einar. Det er Downmat 7 og et celleplastunderlag fra Trango World på ca 0,5cm tykkelse. Kommentaren er riktig for en tur uka før. Denne kombinasjonen gikk bra uka etter i -18.

Har etter mange år fått tak i overgangen. Den passer hverken til den gamle downmaten med ventil eller til noen av de to forskjellige pakkposene jeg har fra Exped, men passer til pumpmaten. Får håpe på overgangen. Tviler på at det vil funke noe særlig. Med en gang det blir litt trykk vil de nok falle ut da de ikke er gjenget.

Det beste hadde vært hvis Downmatene kom med vanntettpakkpose og overgang med gjenger. Da kunne pakkposen benyttes til andre klær ved behov, men fremdeles brukes til å blåse opp Downmaten hardt.

Er det andre enn meg som sliter med å få Pumpmaten hard nok? (Downmat 9 med ventil og pakkpose for oppblåsing blir steinhard hvis jeg blåser den maksimalt opp. Det klarer jeg ikke med Pumpmat 7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder overgang: Downmat har i lenger periode solgt en 'pølse' til å sette mellom pakkpose og underlag, denne passer ikke til downmats ventil som er større(32mm). Det nye er at det nå kommer en overgang mellom stor og liten ventil. Denne er bekreftet av importør å komme i mars/april.

Denne vil passe fint sammen med Expeds Telecompression Bag, en glimrende vanntett pakksekk for soveposen. Disse pakksekkene selges i Norge av bla Brukås Sport, Facewest i England har dem også.

Ser problemet med at de kan dette ut når det blir stort trykk. Er uansett glad for å slippe å bruke så lang tid uten noe på henda for å pumpe opp underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Oppblåsbare underlag har eg øydelagt for mange av til at eg vil kjøpe fleire. Ser det er eit tjukkare ridgerest enn det eg har til sommarbruk, så kanskje det blir løysinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes jeg faktisk så en helt lik tråd her på FF for ikke så lenge siden.

I følge Bear Grylls, så går ca 70% av varmen rett ned, "om jeg ikke husker feil". Det er derfor meget viktig med bra underlag.

Har sovet med bare Exped downmat 9DLX, og da dannet det seg vann under. Om vannet var pga oppvarming i telt er usikkert.

Har også sovet med bare Bamse underlag, da ble det merke på bakken hvor frosten hadde smeltet.

Har enda ikke testet begge to sammen, men får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Oppblåsbare underlag har eg øydelagt for mange av til at eg vil kjøpe fleire. Ser det er eit tjukkare ridgerest enn det eg har til sommarbruk, så kanskje det blir løysinga.

Er nok den beste løsniningen hvis ryggen din tåler det (jeg sover for dårlig på bare celleplast). Nye Ridgerest Solar har en R-verdi på 3.5. Kombinasjon med Bamse bør være varmt nok til ned mot -25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med forsvarets liggeunderlag :wink:

Det er enda tynnere enn Bamse.

Greit i kombinasjon med eit anna underlag. Sjølv kombinerer eg Bamse med eit kort, oppblåsbart. Tilsamam gjev det god isolasjon, og skulle det oppblåsbare punktere, så er det ingen umiddelbar krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jervenduk i bunn (thermo hunter), så bamse. Har aldri problem. Bruker helsport isfjorden sovepose.

Jeg bruker også denne løsningen og har heller ikke hatt problemer med det. Så lenge en greier å holde snøen borte fra mellom liggeunderlaget og soveposen holder man seg stort sett varm. Hvis man ligger i skog kan mye gjøres med granbar, men på høyfjellet er det exped som gjelder, hvis man ligger i telt. I snøhule funker jo bamse + fjellduk + hund som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.