Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips til 14 dagers sommertur


viddal

Anbefalte innlegg

Hei

Utfordrer forumet til å komme opp med en rute for årets sommerekspedisjon

Vi er en gjeng søringer som reiser nordover i juli. Pga alle mulighetene som finnes sliter vi litt med å velge. I tillegg har vi noen logistikk problemer siden deler av teamet kun kan være med 1 uke mens andre fortsetter 1 uke til.

Kriterier:

Finnmark eller Troms

2 uker

Gå A-B (må passe med buss, taxi og fly)

Må være mulig å hoppe av etter en uke og komme seg til en flyplass

Proviantering etter 1 uke

Har med packrafter så det må være miks av padling og gåing

Helst vidde men deler av ruta kan være under tregrensa

Gjerne delvis på svensk og eller finsk side (fiske må være lov, obs svenske nasjonalparker)

Maks distanse tenker jeg er 18 mil for å få tid til fiske og kos ( avhengig av terreng )

Forslag så langt

Skoganvarre - Tana bru (proviant og hoppe av på levajokk?)

Kilpis-dividalen-mot Narvik

Kautokeino-reisa-Kilpis (nordkalottleden)

Alta-Karasjok

Forholdsvis kjent i Finnmark men ikke i Troms så spesielt her er det ønskelig med tips

Uansett, alle tips, store som små settes pris på.

Fyr løs

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Utfordrer forumet til å komme opp med en rute for årets sommerekspedisjon

Vi er en gjeng søringer som reiser nordover i juli. Pga alle mulighetene som finnes sliter vi litt med å velge. I tillegg har vi noen logistikk problemer siden deler av teamet kun kan være med 1 uke mens andre fortsetter 1 uke til.

(...)

Fyr løs

Mvh

Christian

En plan som en kompis och jag har haft är att kombinera Sørøya, Seiland och fastlandet. Vi skulle ha tre veckor men man kan stiga ur på flera ställen. Vi skulle åka Hurtigruten från Tromsø till Øksfjord, ta hurtigbåten till Hasvik, gå till Akkarfjord, ta hurtigbåten till Hammerfest och sedan till Kjerringholmen på Seiland, gå till Hakkstaben, ta hurtigbåten till Storekorsnes, och gå till Stabbursdalen därifrån (eventuellt hela vägen till Skoganvarre). Åter med buss (i vår fall till Kiruna). Man kan stiga ur i Hammerfest, Storekorsnes och där man korsar E6 på Sennalandet mellan Storekorsnes och Stabbursdalen.

Vi planerade detta för i höstas, det blev inte av men förhoppningsvis blir det av i år. Jag har detaljerade anteckningar (på Nederländska...) med alla tider som gäller hösten 2011 som jag kan skicka om du har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christ3103, spennende prosjekt du har på gang!

Kis, mange gode alternativer du nevner. Har du en fin 14 dagers tur i Nordland eller?

Jeg nevnte jo Troms eller Finnmark men Nordland er selvfølgelig også aktuelt med sin storslåtte natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lengre turer så deler jeg mest opp i ukesturer da 14 dager på tur kan bli for slitsomt fysisk og psykisk, savnet etter hamburger, hotellseng og sjokolade blir for stort. :D

når du spør om 14.dagers turer så er mine drømmer:

1. Lomsdalvisten nasjonalpark

2. Børgefjell

3. Beiarn fjell

neste år skal jeg ha 14.dagerstur, deler det da opp i 2x7 dager

første uken i tysfjord kommune, hellemobotn og fjell deromkring, om det er fisk i fjellet er jo det store trekkplasteret

andre uken blir nasjonalparken i suiltjelma,

jeg har behov for mest mulig urørt natur og ønsker områder hvor jeg treffer ferrest mulig folk.

etter 7 dager blir det en dag på hotell med seng,dusj og god mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er valget gjort og flybillett booket til Lakselv.

Planen er Porsangermoen - Levajok- Tana Bru

Blir en fin miks av fiske, gåing og padling(packraft)

Noen som har noen tips i forhold til denne ruta?

Er det mulig å proviantere i Levajok eller må man til Utsjoki på finsk side?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Da er valget gjort og flybillett booket til Lakselv.

Planen er Porsangermoen - Levajok- Tana Bru

Blir en fin miks av fiske, gåing og padling(packraft)

Noen som har noen tips i forhold til denne ruta?

Er det mulig å proviantere i Levajok eller må man til Utsjoki på finsk side?

Du kan jo sende en pakke med proviant til Levajok fjellstue før du reiser, så kan du plukke opp den underveis. Hvis du snakker med de som jobber der går det nok helt fint. Tror der er en kiosk, men kanskje ikke det største utvalget.

For en tur du kommer til å få! Har vært i disse områdene tre ganger tidligere og er på ingen måte lei. Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.